تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۳
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر گفت: هیچ توافقی بهتر از توافق بد است و همچنین به گزارش روز گذشته ایران هسته‌ای واکنش نشان داد.
در عمان موضوع شهروندان آمریکایی را مطرح خواهیم کرد
در عمان موضوع شهروندان آمریکایی را مطرح خواهیم کرد
به گزارش سرويس بين الملل عصر هامون، به نقل از پایگاه اینترنتی وزارت خارجه آمریکا، "جنیفر ساکی" در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا آمریکا آنطور که سایت ایرانی(ایران هسته‌ای) گفته؛ با این موضوع که ایران شش هزار سانتریفیوژ داشته باشد،موافقت کرده است، گفت:همانطور که می دانید مذاکرات کارشناسان فنی در حال انجام است و ظاهرا نتیجه ای دربر نداشته است. تا زمانی که درباره تمامی موارد توافق نباشد توافقی حاصل نخواهد شد.من قصد ندارم که اظهارنظری درباره پیشنهادات و گزارشهای دیگر داشته باشم.نظر ما بر این خواهد بود که قصد نداریم با روش های غیرقابل راستی آزمایی موافقت کنیم و ما قولی نمی دهیم که نتوانیم به آن عمل کنیم.

وی افزود:هدف از ابتدا این بوده است که راههای دستیابی ایران به سلاح اتمی مسدود شود.راههای زیادی وجود دارد که این هدف ما محسوب می شود. مطمئنا سانتریفیوژ ها و تعداد آنها مورد بحث است.این به معنای جلوگیری از تولید سوخت برای سلاحی است که به اورانیوم و یا پولوتونیم نیاز دارد.عوامل گوناگونی باید بررسی شود و من فکر نکنم که هدف ما تغییر یافته است.

ساکی گفت:هیچ توافقی بهتر از توافق بد است.این موضوع تغییر نیافته است.موضوعات زیادی بررسی می شود که قصد نداریم جزئیات همه آنها را اینجا بیان کنیم.

وی درباره نشست سه جانبه کری،ظریف و اشتون در عمان گفت:عمان به خاطر میزبانی نشست های گوناگون در این مذاکرات حضور داشته است.آنها نقشی کمک کننده را ایفا کرده اند که قابل تقدیر است. آنها حامی مذاکرات بوده اند .ما در زمان حساسی از مذاکرات قرار داریم.به طور شفاف همانطور که می دانید بدون توجه به زمانی از مذاکرات که قرار داریم اما مطالب کمی از این نشست ها به بیرون درز کرده است زیرا هرچه تصمیمی محرمانه تر گرفته شود سازنده تر خواهد بود.

ساکی گفت:باید ببینیم که مذاکرات چگونه پیش می رود.اتحادیه اروپا و دیگر کشورهای حاضر در مذاکرات تصمیم خود را درباره اینکه روزهای بیشتری و یا مذاکرات فنی بیشتری نیاز است ،خواهند گرفت.همانطور که می دانید آنها اعلام خواهند کرد که مدیران سیاسی گروه پنج به علاوه یک از تاریخ هجدهم تا بیست وچهارم نوامبر در وین دیدار خواهند داشت.

وی درپاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا با توجه به شعارهای مرگ بر آمریکا که در ایران داده شد آیا باز هم تصور می کنید که آنها خواهان توافق با شما باشند؟گفت:من در موضعی قرار ندارم که اوضاع سیاسی ایران را تحلیل کنم.

ساکی گفت: تمرکز ما بر روی این است که آیا فرصتی برای رسیدن توافق درباره آنچه به مسئله روابط ما برای سالها بدل شده است،وجود دارد یا نه.تمام تمرکز ما بر روی این موضوع است.

وی مدعی شد:به نظرم این موضوع هرگز به اطمینان مربوط نمی شود.این موضوع درباره چیزی است که می خواهیم به آن برسیم.این همان چیزی است که جامعه بین المللی می خواهد در رابطه با جلوگیری از دستیابی به سلاح اتمی به آن برسد.این به آن معنا نیست که ما درباره این تظاهرات ها و آنچه که امروز روی داد؛نگران نیستیم.این به آن معنا نیست که ما درباره وضعیت حقوق بشر در ایران نگران نباشیم.ما نگرانی هایی داریم که همچنان وجود دارند.اما ما فرصتی در اختیار داریم که می توانیم از دستیابی ایران به سلاح اتمی جلوگیری کنیم که این جهان را امن تر می کند و معتقدیم که این روشی است که ارزش پیگیری آن وجود دارد.

این سخنگو درباره مطالب دیگری که غیر از موضوع اتمی ممکن است در نشست سه جانبه عمان مطرح شود،گفت:ما موضوع شهروندان آمریکایی که بازداشت شده اند را مطرح خواهیم کرد.ما مسائلی را که مایه نگرانی ما است مطرح خواهیم کرد.

ساکی درباره اینکه آیا موضوع بهبود روابط آمریکا و ایران در نشست عمان مطرح خواهد شد،گفت:ما از این موضوع به دور هستیم.تمرکز ما بر روی موضوع اتمی است.ما باید ببینیم که وضعیت آن چه می شود.ما در حال حاضر بحثی درباره دیگر مسائل به جز آنچه که شما می دانید،نداریم.

ساکی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید بر اساس گزارش نشریه نیویورک تایمز روسیه به ایران پیشنهاد داده است که این کشور ذخایر اورانیوم خود را برای تبدیل به میله های سوخت به روسیه منتقل کند،گفت:به نظر لازم است که به این نکته اشاره کنم که ما با هر توافقی بدون اینکه بتوانیم آنرا راستی آزمایی کنیم ،موافقت نخواهیم کرد.روسیه یکی از شرکای مهم مذاکرات پنج به علاوه یک است .آنها نقشی کمک کننده داشته اند.آنها با تمامی اعضای گروه پنج به علاوه یک در تعامل بوده اند و ایده های خلاقانه و معقولانه ای مطرح کرده اند که در رسیدن به اهداف ما را یاری کرده است.من نظر دیگری در این رابطه ندارم.

انتهای پیام/ 4030 https://www.asrehamoon.ir/vdcdsn09.yt0z96a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما