تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۵۴
کارشناس مسائل سیاسی گفت: اکنون در مرحله‌ای هستیم که اگر از ما سؤال شود که داعش تا چه مدت دیگری در سرزمین عراق باقی خواهد ماند؛ می‌گوییم تا حدود 2، 3 ماه دیگر این گروه نابود می‌شود.
موضع ترکیه نسبت به سوریه و داعش تغییر کرده
موضع ترکیه نسبت به سوریه و داعش تغییر کرده

به گزارش سرويس سياسي عصر هامون، سید رضا صدرالحسینی در گفت‌وگوی تفصیلی در خصوص تشکیل داعش و زمینه های وجود آن اظهار داشت: تشکیل داعش برمی‌گردد به زندان‌های آمریکایی‌ها در زمان اشغال عراق؛ از زمانی که عده‌ای از مجاهدان اسلامی متوجه این موضوع شدند که احتمال ماندگار شدن آمریکایی‌ها در عراق وجود دارد، از نقاط مختلف از جمله افغانستان به سمت عراق حرکت کردند. این مجاهدان اسلامی کسانی بودند که طی سالیان گذشته در افغانستان با روس‌ها و بعدا با آمریکایی ها در قالب‌های مختلف فکری و سازمانی مبارزه می‌کردند. تعدادی از این‌ها نیز عراقی بودند که پس از ملاحظه حضور آمریکایی‌ها در عراق، به عراق برگشتند.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: عمرالبغدادی هنگامی که در زندان بود به فکر ایجاد مجموعه‌ای در صحنه عراق و سوریه افتاد و اسم آن را داعش گذاشت؛ به مفهوم دولت اسلامی عراق و سوریه. پس از کشته شدن عمرالبغدادی، ابوبکرالبغدادی که در حال حاضر مسئولیت داعش را به عهده دارد، مدیریت داعش عراق را به عهده گرفت و از آن به بعد تلاش داعش معطوف بر این شد که بتواند یک حکومت اسلامی یا بهتر است بگویم دولت اسلامی را در این مکان ایجاد کند.

صدر الحسینی با بیان این موضوع که آمریکایی‌ها پس از مدتی با تلاش‌هایی که صورت گرفت از عراق خارج شدند؛ اما داعش و تفکر داعش باقی ماند اذعان داشت: حوزه نفوذ تفکر داعش در استان‌های سنی نشین بود که صلاح الدین، موصل و الانبار را شامل می‌شود.

وی همچنین افزود: پس از افزایش فشار نیروهای دولتی سوریه به تروریست‌های سوری، داعش در یک مأموریت به کمک تروریست‌های سوری آمد و حدود یک سال، یک سال و نیم بعد از حوادثی که در سوریه رخ داد، داعشی ها از عراق به سمت سوریه گسیل شدند و بوسیله اقدامات وحشیانه و سبوعانه و بسیار خشونت آمیزی که در صحنه سوریه انجام دادند، رهبری گروه‌های تروریستی در سوریه را به عهده گرفتند. تقریبا داعشی ها توانسته بودند بخش عمده ای از سرزمین های سوریه که در اختیار تروریست ‌ها بود را مستقیم یا غیرمستقیم اداره کنند.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: با ارتباطاتی که تروریست‌های داعشی بین سوریه و عراق داشتند، حوزه اقدامات آنها وسیع‌تر و مؤثرتر نسبت به دیگر گروه‌های تروریستی بود که محدود به یک محدوده جغرافیایی در سوریه بودند؛ بنابراین داعشی ها توانستند در این ایام موفقیت‌های مختلفی راکسب کنند؛ یکی از آن موفقیت‌ها این بود که توانستند تعداد بیشتری از عراقی‌ها را نسبت به گذشته در حرکت های تروریستی در سرزمین سوریه به کارگیری کنند و درنتیجه یک صحنه و یک منطقه جغرافیایی تحت تصرف داعشی‌ها قرار گرفت که بخشی از آن در سرزمین سوریه و بخشی دیگر در سرزمین عراق بود.

 

تحقق آرزوی داعش با تصرف سه استان از عراق

صدرالحسینی در خصوص اتفاقاتی که در اثنای حملات تروریست‌ها رخ داد که موجب نگرانی داعش شد نیز بیان داشت: چند اتفاق مهم افتاد که یکی از آنها پیروزی آقای بشار در انتخابات بود. آقای بشار اسد توانست یک انتخابات را به خوبی مدیریت کند و اکثریت آرا را در آنجا کسب کند و بنابراین این انسجام اجتماعی در سوریه یک مقداری برای داعشی‌ها وحشت ایجاد کرد که سرانجام‌شان چه خواهد شد.

وی ادامه داد: در هنگامه انتخابات، آقای بشار اعلام کرد که من با گروه‌های معارض غیر تروریست در سوریه آماده مذاکره هستم. بنابراین داعشی‌ها احساس کردند که ممکن است تعدادی از تروریست‌های سوری، به دولت گرایش پیدا کنند.

کارشناس مسائل سیاسی افزود: در همین اثنا نیز از درون انتخابات پارلمانی عراق، نخست وزیری انتخاب شد که داعش نسبت به مناطق تحت نفوذ خودش در عراق احساس خطر کرد و اطمینان حاصل کرد که حتما یک مقابله جدی با داعش در عراق خواهد شد؛ بنابراین باید تکلیف استان‌هایی که قبلا نام بردم را روشن می کرد.

صدرالحسینی افزود: بر این اساس یک تجمیع نیرو و امکانات برای داعش فراهم شد تا بتوانند آن سه استان را به طور کامل متعلق به خودشان کنند؛ زیرا تاکنون این سه استان جزئی از حکومت عراق بوده و علی رغم اینکه اینها در این مناطق نفوذ و رفت‌و‌آمد داشتند و با برخی از فرماندهان بعثی ارتباط گرفته بودند؛ اما یک سرزمین مستقل نداشتند و به این نتیجه رسیدند که با تصرف کامل این سه استان در عراق و سرزمین مجاور تحت تصرف‌شان در سوریه، می توانند چیزی را آرزو داشتند تحت عنوان دولت اسلامی عراق و شام، محقق کنند. بدین ترتیب، آن حمله سراسری را انجام دادند و آن سه استان را تا مرز شهر سامرا متعلق به خود کردند.

 

نابودی آرزوهای داعش در آینده‌ای بسیار نزدیک

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه مبارزه کنونی داعش در عراق به چه منظوری است، گفت: برای مقابله با داعش طرحی اعلام شد؛ توقف و جلوگیری از پیشروی داعش و سپس پیشروی نیروهای دولتی عراق. اکنون در مرحله‌ای هستیم که اگر از ما سؤال شود که داعش تا چه مدت دیگری در سرزمین عراق باقی خواهد ماند؛ می‌گوییم تا حدود 2، 3 ماه دیگر. در حقیقت من پاسخ شما را به صورت نقضی دادم به این مفهوم که نه تنها آن سه استان هم در اختیارشان نیست و نه این که در شمال و جنوب و .... اقدام به پیشروی نمی توانند بکنند؛ بلکه اکنون در حال پسروی و واگذاری سرزمین هایی هستند که در مدت کوتاه در اختیارشان بود.

صدرالحسینی افزود: پس از آن که آنها توانستند سه استان مذکور عراق را تا حدودی تثبیت کنند، نام خودشان را تغییر دادند؛ تا جایی که اگر کسی آنها را داعشی می نامید و به آنها می گفت داعش مستوجب جریمه و شلاق می‌بود؛ به دلیل اینکه آنها می‌گفتند در حال حاضر دیگر سرزمینی از عراق و سوریه مدنظر نیست؛ بلکه خلافت اسلامی مدنظرمان است. بنابراین در بحث نظری یک گام جلو آمدند و مدعی شدند که فقط این سرزمین که شامل سه استان عراق و بخشی از سوریه می‌شود مدنظر ما نیست؛ ما در تلاش برای تصرف تمامی سرزمین‌های اسلامی هستیم‌؛ اما باید گفت که این اقدام به جز یک عملیات روانی هیچ چیز دیگر نبود؛ چرا که آنها زمانی این حرف را مطرح کردند که متوقف شده بودند.

وی تصریح کرد: آنها با دو جهت گیری به سمت کربلا و بغداد در حال حرکت بودند و تصمیم داشتند حرمین شریفین در سامرا را مقر فرماندهی خودشان قرار دهند؛ اما زمانی که این اتفاق رخ نداد، حرکت به سمت عملیات روانی را با شدت هرچه تمام تر آغاز کردند. بنابراین در پاسخ دقیق تر به سؤال شما باید این پاشخ را بدهم که اینها در موضوع عملیات روانی، پای خودشان را از حاکمیت عراق و سوریه فراتر گذاشتند؛ اما در عمل برای دسترسی به سرزمین هیچ توفیقی حاصل نشد و بلکه عقب نشینی کردند.

کارشناس مسائل سیاسی در مورد آینده داعش و عملی بودن نابودی داعش به طور کلی نیز اظهار داشت: اگر ما بخواهیم درون داعشی صحبت کنیم، باید این نکته را بگوییم که شرایط برای آنها رو به اضمحلال است و این اضمحلال کاملا روشن است؛ اما این که آیا خروج داعش از سرزمین عراق به مفهوم نابودی کامل است باید بگویم خیر، تفکر داعش باقی می‌ماند. تفکر داعش مانند خیلی از تفکرات که رسوباتی در اجتماعات و افکار مختلف پیدا می‌کنند، مدتی ادامه خواهد داشت و این مدت هم کمتر از دو دهه نخواهد بود. بنابراین باید گفت که تفکر داعش در عراق و سوریه به طور روشن تا چند دهه باقی می‌ماند. کما اینکه این تفکر در گذشته نیز وجود داشته است و در دوران کنونی اسلحه بدست گرفته است.

 

داعش آتشی است که ممکن است دامن عاملینش را بگیرد

صدرالحسینی در پاسخ به سؤالی مبنی بر تحولات اخیر عربستان و احتمال ایفای نقش داعش در انتصاب پادشاه جدید در این کشور نیز گفت: رسانه ها باید حواسشان به این موضوع باشد که گاهی اوقات یک حرکاتی و یک شرایطی بوسیله مدعیان مبارزه با داعش ایجاد می‌شود تا افکار منحرف شود.

وی ادامه داد: اتفاقی که در مرز می‌افتد حتما از سوی داعش نیست. ما باید این را در نظر بگیریم که در حال حاضر و در شرایط و وضعیت آسیب پذیر حکومت عربستان، اگر موضوع تکثیر، توزیع و تقویت داعش در مرز و در درون عربستان صورت بگیرد، قطعا به ضرر دولت و حکومت عربستان است؛ اما گاهی اوقات چیزهایی که ممکن است به ضرر عده‌ای باشد، بوسیله کسانی که یک مجموعه عملیات روانی را مدیریت می کنند ایجاد می‌شود. بنابراین به نفع ماست که نسبت به این موضوع، بدون اینکه داعش و ماهو داعش قوی جلوه کند، تک خبرهایی را منتشر کنیم که صرفا نشان داده شود داعش در فلان نقطه و منطقه هم هست و گوشزدی باشد برای عاملین ایجاد این فتنه در منطقه.

کارشناس مسائل سیاسی افزود: کشورهایی نظیر کویت و قطر که برای قدرت گرفتن گروه‌های تروریستی پول‌های هنگفتی هزینه کردند باید کاملا متوجه شوند که این قبیل موضوعات، چیزهایی نیست که فقط دامن دیگران را بسوزاند بلکه ممکن است دامن‌گیر خودشان نیز بشود.

صدرالحسینی نسبت بین عربستان و داعش را این گونه توضیح داد: امکان ایجاد تفکر تکفیری در عربستان و تکثیر و به قدرت رسیدنش وجود دارد. اما من از شما سؤال می‌کنم که چرا تهدیدات کشورهایی نظیر عربستان مقطعی است و روند مشخصی ندارد تا بتوان آنها را تحلیل کرد؟ ما این موضوعات را باید هم در پازل وهابیت ببینیم و هم در پازل تشیع.

 

آمریکا در مقابل دشمن داعش قرار دارد

وی درخصوص نقش آمریکایی‌ها و ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش نیز اظهار داشت: ائتلاف ضد داعش یک ائتلاف دروغین است و در کل عملیات‌هایی که از جانب این ائتلاف صورت گرفته، کاملا خودش را نشان داده است. آمریکایی ها به داعش کمک کرده و می‌کنند و مثلا در تل اعور این اتفاق افتاد. بخشی از کمک‌های آمریکا خبری می‌شوند و بخشی هم نمی‌شود.

کارشناس مسائل سیاسی افزود: در حقیقت آمریکایی‌ها برای هدایت داعش وارد شدند؛ به این جهت که داعش یک مقداری حرکت خودش را به سمتی برد که آمریکایی‌ها نمی‌خواستند. تروریست‌ها تصور می‌کردند با اقداماتی نظیر تهاجم به کردها، تقویت خواهند شد؛ ولی آمریکایی‌ها او را تنبیه، مدیریت و هدایت کردند. بنابراین به هیچ عنوان بحث نابودی داعش از جانب آمریکایی‌ها که به اسم ائتلاف وارد شدند، وجود ندارد. ادله مختلف و متعددی، هم از نظر فکری و هم از نظر عملیاتی در این زمینه وجود دارد که آمریکایی‌ها برای نابودی داعش هیچ اقدامی انجام ندادند و در هیچ یک از حملات و پیشروی‌های عراقی‌ها در مقابل داعش،  نقشی نداشتند و اگر هم حضور داشتند در مقابل دشمن داعش بوده است.

صدرالحسینی علل حمله داعش به کردستان را نیز این گونه بیان کرد: پیش از حمله داعش، مجموعه اقلیم کردستان مواضعی را اتخاذ کرده بود که نتیجه ای جز تضعیف حکومت نداشت. در این شرایط باید اتفاقی بیفتد تا اقلیم متوجه اشتباه خودش بشود و آن اتفاق حمله داعش به کردستان بود. مسلما پس از حمله داعش به کردستان 100 درصد و کاملا مواضع اقلیم تغییر کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز پس از حمله داعش به کوبانی و اقلیم کسی صحبت از استقلال نمی‌کند. اگر در ذهن اقلیم را به یک خانه تشبیه کنیم، مسلما پس از حملات اخیر داعش، شیشه‌ها و درب آن خانه مورد آسیب قرار گرفته است و تا این صدمات بخواهند اصلاح شوند و برج و بارویی برای ادعاهای دیگر ساخته شود خیلی زمان می‌برد و در آن اراده جدایی‌طلبی کردها تزلزل بوجود آمد و این خیلی مفید بود.

کارشناس مسائل سیاسی افزود: بنابراین امکان این وجود دارد که با بعضی از اقدامات، جهت حرکت داعش را به نفع منافع ملی عراق تغییر داد و تنظیم کرد و این موضوعات را هوشمندان دریافت خواهند کرد.

 

تغییر موضع ترکیه مبارک است

صدر الحسینی در خصوص سوریه و نقش ترکیه و رژیم صهیونیستی در وقایع این کشور نیز اذعان داشت: ترکیه در هفته گذشته به این طرف یک تغییر موضع اساسی حتی در بحث اسقاط نظام سوریه داشته است. اهداف ترکیه و اهداف رژیم غاصب صهیونیستی در خصوص ترکیه متفاوت است و باید هر کدام را جداگانه بررسی کنیم.

وی ادامه داد: هرگونه تزلزل و شکستگی در جبهه مقاومت به امنیت رژیم صهیونیستی کمک می کند و به نفع رژیم صهیونیستی است. رژیم صهیونیستی و سوریه یک مرز مشترک دارند. اگر یک دولت لائیک به مفهوم غیردینی و یک دولت هم‌راستا با استکبار در سوریه حکومت کند، به نفع رژیم صهیونیستی است؛ بنابراین هر اقدامی که رژیم صهیونیستی در حمایت از داعش انجام دهد، در راستای حفظ امنیت خودش و شکستن و تضعیف جبهه مقاومت قابل تحلیل است.

کارشناس مسائل سیاسی افزود: اما ترکیه در حقیقت اعتقاد به این دارد که می‌تواند پرچم دار جهان اسلام باشد. او تصورش بر این است که می‌تواند الگوی جهان اسلام شود؛ بنابراین مدتی یک توهمی بر مسئولین ترکیه احاطه پیدا کرد که می‌توانند با در اختیار قرار دادن مرز و بخشی از سرزمین خود به نفع گروه‌های تروریستی و به ضرر نظام سیاسی سوریه، به آن اقتدار منطقه‌ای مدنظرشان برسند.

صدرالحسینی در ادامه نیز گفت: همچنین در خصوص ترکیه باید گفت که این کشور به دنبال زیاده خواهی و باز کردن بازار برای خودش و در نهایت با ورژن قرن بیست و یکمی به دنبال ایجاد یک امپراطوری جدید عثمانی بود؛ اما این نکته را نیز باید بگویم که نزدیکی دولت ترکیه به عراق و عقب نشینی از بعضی از خواسته‌های نا به حق خودش از جمله سرنگونی رژیم سوریه و شخص آقای بشار اسد، نشان دهنده این است که مواضع اخیر ترکیه آرام آرام دارد به جنبه‌های عملی هم نزدیک می‌شود و نباید فراموش کنیم که بخشی از مرزهای باز شده که حدود دو سال و نیم، سه سال برای گسیل تروریست‌ها به داخل سوریه باز بود، توسط دولت ترکیه از قبل از زمستان بسته شد؛ اما هنوز هم بخش‌هایی باز است که ترکیه توان و امکان بستن‌شان را ندارد.

وی افزود: نگاه و موضع جدید ترکیه به موضوع سوریه و نسبت به داعش تغییر کرده است و این را باید مبارک قلمداد کنیم و با توجه به شرایطی که جمهوری اسلامی و سوریه دارد، این را حتما گرامی بداریم و تقویت کنیم و اجازه ندهیم که به خاطر اقدامات گذشته و بخشی از اقدامات حال ترکیه، اختلافاتی بین جمهوری اسلامی و ترکیه ایجاد شود.

کارشناس مسائل سیاسی در مواجهه با سؤال خبرنگار دانا مبنی بر علت توافق اخیر ترکیه و ناتو برای آموزش تروریست‌ها نیز بیان داشت: ما نباید فراموش کنیم که ترکیه عضو ناتو است و این موضوع مهمی است. در انعقاد قراردادهایی با سازمان‌های بزرگ نظامی، بخشی از اختیارات آن کشورها تحت تسلط آن سازمان‌های نظامی در می‌آید. من فکر نمی‌کنم که دولت ترکیه با ناتو چنین پیمانی را بسته باشد.

صدرالحسینی افزود: من نمی‌خواهم بگویم که دولت ترکیه وابسته به آمریکا نیست و ارادت به آمریکا ندارد؛ بلکه می‌خواهم بگویم که برخی مسائل ممکن است علی‌رغم میل خودشان هم باشد ولی به خاطر توافقی که صورت گرفته موظفند که به آن پایبند باشند. من این را هم باید بگویم که امروز و با مشاهده رفتارهای داعش، دولت ترکیه نسبت به داعش حتما واکنش منفی دارد؛ چرا که مخالفت با گروهک‌های تروریستی و داعش از طرف NGO ها و گروه های مردمی در ترکیه بسیار زیاد است و همین‌طور دولت ترکیه می‌داند که ظرفیت مردم ترکیه برای پیوستن به گروه های تروریستی و تکفیری کم نیست؛ بنابراین این نکته را باید توجه داشته باشیم که با این تک خبرهای اینچنینی، جهت گیری کلی و نگاه مان تغییر نکند.

وی در ادامه نیز با این سؤال مواجه شد که «آیا رفتارهای ترکیه ناشی از این نیست که پیش‌بینی می‌کند نیروهای داعش در حال شکست خوردن هستند و حمایت ترکیه از داعش در تاریخ ثبت خواهد شد و این شکست شامل حال ترکیه نیز می‌شود و به خاطر همین تصمیم گرفته است که نقش ناظر را بازی کند تا پس از مشخص شدن نتیجه پایانی نبردها طرف پیروز را بگیرد؟»

کارشناس مسائل سیاسی در ادامه تصریح کرد: بله این مطلب درست است و شما اصلا نباید تصور کنید که کشوری مثل ترکیه جنگ را حق و باطلی نگاه کند. نه تنها ترکیه بلکه خیلی از کشورها نیز همین طرز تفکر را دارند و این ناشی از آن است که نگاه این کشورها به مسائل اومانیستی است. نگاهشان این است که درآمد کشورشان با سرنگونی بشار افزایش پیدا می‌کند و یا با بقای او. این کاملا مشخص است که ترکیه منتظر نشسته است ببیند که کدام طرف پیروز میدان است تا به سمت طرف پیروز موضع گیری کند.

صدرالحسینی ادامه داد: ترکیه قطعا به دنبال منافع خود و استیلا یافتن است و در هر مرحله سنجش و ارزیابی می‌کند که کدام طرف باد قوی‌تر است تا به آن سمت چرخش کند. ترکیه همیشه این برخوردها را داشته است و الان هم نباید فکر کرد که دلش برای کسی سوخته و به فکر مصلحت اسلام است؛ بلکه ترکیه صرفا به فکر کسب منافع هرچه بیشتر است.

وی در خصوص مواضعی که عده ای در داخل کشور علیه بشار اسد در ابتدای حملات داعش اتخاذ کردند نیز اظهار داشت: در خصوص این باید بگویم که اختلاف ترکیه، عربستان و آمریکا در خصوص اسقاط نظام بشار اسد بر سر دو ماه بود و همچنین باید این را بگویم که متأسفانه عده‌ای در کشور که صاحب جایگاه و منصب قابل ملاحضه ای بودند نیز همین تصور را داشتند و می‌پنداشتند که نظام سوریه به سرعت سقوط خواهد کرد و به کسانی که همسو با آنها نبودند و می‌خواستند به نظام سوریه برای مقابله با تروریست ها کمک کنند، می‌گفتند که روی اسب شکست خورده نباید سرمایه گذاری کرد.

 

نقش جمهوری اسلامی ایران در عراق انتقال تجربه است

کارشناس مسائل سیاسی درخصوص نقش ایران در کشورهای عراق و سوریه نیز بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان مستشار در حال کار کردن است و بخشی از توانمندی‌های فکری و طرح های عملیاتی دفاع مقدس را در مواقع مختلفی که مورد نیاز است، توسط افرادی که تجربه لازم را در این زمینه دارند به کار می‌گیرد و به نظر من سیر موفقیت عملیات‌هایی که در عراق بوده است این را نشان می‌دهد.

صدرالحسینی در ادامه به مواردی از موفقیت نیروهای عراقی در کنار ایرانیان نیز اشاره کرد و افزود: وقتی که آنها امکان حضور در شهر سامرا و بغداد را ندارند، از مناطق مرزی جمهوری اسلامی ایران عقب رانده می‌شوند، پس از فرار پشت سرشان مین‌گذاری می‌کنند و جنازه‌های همرزمان‌شان را روی زمین می‌کنند، اختلافات شدید در بینشان ایجاد شده به‌طوری‌که، کسانی از بین خودشان را که از دستورات متمرد هستند، اعدام می‌کنند، گرایشات افراد از نقاط مختلف دنیا به آنها کاهش پیدا کرده است و تعداد قابل توجهی از آ‌ن‌ها مجددا به مناطق مختلفی که در سوریه در اختیارشان هست، برمی‌گردند، نشان می‌دهد که روند پیروزی‌ها به کدام سمت متمایل است.

وی ادامه داد: این کاملا روشن است که سه، چهار ماه دیگر داعش از سرزمین های اصلی عراق خارج خواهد شد. این اتفاق مبارک است و موجب پیروزی ارتش و نیروهای مردمی عراق خواهد بود که جمهوری اسلامی نیز در کنار آنها است.

کارشناس مسائل سیاسی در خصوص ارتباطات دیپلماتیک با داعش برای رفع خصومت ها نیز بیان داشت: به نظر من مجموعه های مرتبط با مقابله با تکفیر، تروریسم و داعش دست به این اقدامات نیز زده‌اند و من می‌دانم که این اقدامات صورت گرفته است.

صدرالحسنی در خصوص عملکرد و نگرش دستگاه دیپلماسی کشور در خصوص تحولات منطقه نیز گفت: ما در یک تعهد نانوشته، در هیچ جایی، دیپلماسی و سیاست خارجی کشور را تضعیف نمی‌کنیم. دولت دارد وظیفه اش را نسبت به آن چیزی که مربوط به مقابله با تکفیر و تروریست است، انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: می‌توان گفت در مجموعه دولت جدید اکثر معاونین تغییر کردند؛ اما معاونین وزیر خارجه عوض نشدند و این نشان دهنده این است که وزیر امور خارجه دولت در ارتباط با این مناطق با کسانی که در حوزه مأموریتی آنها این مناطق هست، همراهی دارد.

 

نمی‌توان نقش حاج قاسم را نادیده گرفت

کارشناس مسائل سیاسی در خصوص اظهار نظر اخیر هادی العامری در خصوص مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) و حاج قاسم سلیمانی نیز تصریح کرد: امثال ایشان، کسانی هستند که20 سال با جمهوری اسلامی کار کرده‌اند و آدم‌های احساسی هستند و من برای تشریح این قضیه باید بگویم که همه می‌دانند اگر شخص حاج قاسم نبود، داعش الان در بغداد می‌بود و قطعا حرف‌های آقای هادی العامری بی‌ربط نیست.

صدرالحسینی ادامه داد: آقای عامری این مطالب را در مراسم ختم یکی از هم‌سنگران و هم‌رزمان‌شان بیان کردند و رسانه های ما باید باهوش باشند که چه موقع این گونه مباحث را منتشر کنند.

 

راهپیمایی عظیم اربعین کاملا مردمی بود

وی در خصوص نقش ایران در تأمین امنیت راهپیمایی اربعین و دلخوری های ایجاد شده برای مسئولین عراقی نیز اذعان داشت: باید گفت که هرچه باشد ما در عراق مهمان هستیم و عراق به عنوان یک کشور مستقل، صاحب پرچم، صاحب نفوذ و یک کشور دارای دولت رسمی، باید شأنش رعایت شود.

کارشناس مسائل سیاسی در ادامه مثالی را مطرح کرد و افزود: به طور مثال حتی دو خواهر دوقلو هم پس از ازدواج دوست ندارند که دیگری در زندگی‌شان دخالت کنند و این را نمی‌پسندند که استقلال‌شان تهدید شود.

صدرالحسینی ادامه داد: حتما تجربیات جمهوری اسلامی ایران در خصوص طرح‌های امنیتی راهپیمایی بزرگ اربعین به کار رفت و به طور حتم، قبل از اربعین نقشه‌های نظامی برای دور کردن سلاح‌های با قدرت شلیک برد بلند داعش تهیه شد و این اقدامات، همان کارهای مستشاری است که جمهوری اسلامی ایران در عراق انجام می‌دهد.

وی در خصوص این راهپیمایی بزرگ در سال‌های آتی نیز بیان داشت:: این امنیتی که در راهپیمایی اربعین برقرار شد یک طرف قضیه است؛ اما من می‌خواهم بگویم که این راهپیمایی یک بعد دیگر هم دارد. ما باید بتوانیم برای این حادثه بزرگ در سال‌های آتی برنامه‌ریزی کنیم به گونه ای که منافع ملی دو کشور ایران و عراق بیشتر تأمین شود. ما در ارتباط با این موضوع شاید 100ها ساعت فیلم و هزاران عکس در اختیار داشته باشیم که می‌تواند برای مستند سازان مورد استفاده گسترده قرار گیرد.

کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: برنامه‌ریزی ما برای سال‌های آتی نباید به‌گونه‌ای باشد که چیزی حدود 5 میلیون نفر به جمعیت امسال اضافه می‌شود؛ بلکه جمعیت سال‌های آتی به مراتب بیش از این‌ها خواهد بود و ما باید این راهپیمایی را یک راهپیمایی جهانی جلوه بدهیم، نه فقط در جمع شیعیان و جامعه تشیع بلکه کل جهان اسلام و حتی سایر مکاتب و ادیان دینی.

صدرالحسینی ادامه داد: این اتفاق ظرفیت این را دارد که در کنار دیگر مناسک بزرگ و عظیم جهان اسلام مانند حج قرار گیرد ما می‌توانیم این تجمع بزرگ را تبدیل به یک حرکت ضد استکباری و ضدصهیونیستی کنیم. ما می‌توانیم این اتفاق را تبدیل به یک حرکت ضد استبداد داخلی در کشورهای سراسر دنیا کنیم. این‌ها مواردی است که باید در خصوصش برنامه‌ریزی صورت گیرد.

وی در پاسخ به این سؤال که «آیا این درست است که در راهپیمایی اربعین، تبلیغات سیاسی یا عقیدتی صورت گیرد؟» نیز گفت: به نظر من راهپیمایی اربعین به هیچ عنوان نباید دولتی و حکومتی شود. اصلا نباید جمهوری اسلامی ایران بیش از آن چیزی که منافع عراقی‌ها را تضمین می‌کند، مطرح گردد. همه مراسم اربعین باید به صورت مردمی و NGO های غیر دولتی اداره شود. سال های سال است که در عراق تمام موکب‌ها را مردم عاشقانه اداره می‌کنند و همه دارایی خود را برای خدمت به زائرین به کار می‌گیرند. این که من می‌گویم از این پیاده روی به نفع انقلاب اسلامی استفاده کنیم، باید بدون تابلوی دولتی باشد.

کارشناس مسائل سیاسی ادمه داد: اصلا نباید هیچ سازمان یا ارگان دولتی با پرچم خود، در پیاده‌روی موکب بزند و در آنجا اینگونه تبلیغات انجام دهد؛ اما متأسفانه این اتفاق افتاد و از این اشتباهات سوءاستفاده صورت می‌گیرد و این‌گونه مطرح می‌شود که پیاده‌روی اربعین را جمهوری اسلامی ایران سازماندهی کرده است؛ درحالی که اصلا این گونه نیست و این پیاده روی عظیم کاملا مردمی و خودجوش است. مسئولین عراقی هم در خصوص این مسائل، ناراحتی‌شان را به گوش مسئولین ما رسانده‌اند.

صدرالحسینی افزود: ما اصلا نباید تصور کنیم که عراق بی دولت و صاحب است و ما باید به عنوان یکی از استان های خودمان برای آن تصمیم گیری و اجرا کنیم. حتما ما باید آنجا حس مهمان بودن کنیم و اصلا نباید حس صاحب خانگی به ما دست دهد. این وظیفه رسانه هاست که باید به زائر ایران اقبولانند که فقط زائر است و نه بیشتر.

وی درخصوص احتمال سوءاستفاده از به‌هم‌ریختگی و شلوغی در مرزها نیز اذعان داشت: اگر مرزها این گونه باز باشد ممکن است در مواقع میلاد و شهادت امام رضا علیه السلام نیز با درخواست میلیون‌ها عراقی مواجه شدیم که بخواهند در ایران پیاده به سمت حرم امام رضا علیه السلام بروند و در این شرایط ممکن است اوضاع از کنترل خارج شود و افرادی با نیات مختلف وارد شوند. ما باید این موضوعات را از جوانب مختلف مورد بررسی قرار دهیم. اصلا نباید این تصور بوجود بیاید که افراد غیرقانونی از مرزها عبور کنند.

 

برخی رسانه‌ها دچار اشتباه شدند

کارشناس مسائل سیاسی درخصوص نقش برخی رسانه‌ها در مبالغه آمیز جلوه دادن نقش ایران در عراق نیز گفت: رسانه‌هایی که به صورت مبالغه آمیز، حضور ایرانیان در عراق را بزرگنمایی کردند، دچار اشتباه شدند و یک کار احساسی انجام دادند و البته باید گفت که برخی از آنها بار اولشان هم نیست. باید به این موضوع توجه داشت که برخی سناریوها را خود دشمن طراحی می‌کند تا ما برخی از مسئولین و فرماندهان‌مان را از سر شوق به طور مداوم مطرح کنیم و دائما بگوییم که فلان اشخاص در عراق یا سوریه هستند و یا دائم عکس‌های آنها را منتشر کنیم که آنها مشغول اجرای عملیات هستند و قطعا دشمن در این وضعیت مقاصدش را دنبال می‌کند.

صدرالحسینی در پاسخ به این سؤال ‌که چرا جلوی انتشار این عکس‌ها توسط برخی گرفته نمی‌شود نیز اظهار داشت: شاید ما هنوز در مجموعه رسانه‌هایمان یاد نگرفتیم که خط فاصل بین میزان انتشار این عکس‌ها و مطالب که ما به ازای آن در سبد جمهوری اسلامی بیاید تا اینکه ضرر برای جمهوری اسلامی داشته باشد، چقدر است و باید گفت که این مرزبندی کار خیلی ظریفی است.

وی با بیان این موضوع که برخورد با متخلفین در فضای مجازی کار راحتی نیست افزود: گاهی اوقات ممکن است در یک بزنگاه، یک فضایی در رسانه های بیگاه بوجود بیاید که لازم باشد یک عکس و یا گزارشی در رسانه های ما منتشر شود تا به نوعی پاسخی برای رسانه‌های بیگانه باشد؛ اما باید به این توجه داشت که میزان انتشار این عکس‌ها باید به اندازه مورد نیاز باشد. به طور مثال برای درمان یک بیماری مقدار معینی دارو لازم است و کمتر یا بیشتر استفاده کردن از آن مفید نخواهد بود.


انتهای پیام/ 4030

https://www.asrehamoon.ir/vdcf1cdv.w6dmxagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما