تاریخ انتشار :يکشنبه ۲ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۷
دربی یا شهرآورد رقابتی است که معمولا بین دو همشهری اتفاق می‌‌افتد و بنا بر دلایلی از حساسیت‌های ویژه‌ای برخوردار است. شهرآورد هم در ایران و هم در سایر نقاط جهان دارای جذابیت‌های ویژه‌ای است.
دربی‌های برتر جهان را بشناسید
دربی‌های برتر جهان را بشناسید
به گزارش سرویس ورزشی عصر هامون، دربی یا داربی به معنی فارسی شهر‌آورد هر سال در نقاط مختلف جهان در حال برگزاری است. در این رقابت‌ معمولا همشهری‌ها به رقابت می‌پردازند، اما دربی‌های دیگر به تیم‌های همشهری نیستند؛ به دلیل حساسیت، دارای ویژگی‌های دربی است. یکی از دربی‌های برتر جهان دربی انگلیسی دو تیم لیورپول و اورتون استاز اول تاکنون این دو تیم 213 بازی انجام داده‌اند که 85 بار لیورل و 65 بار اورتون بازی را برده‌اند و 63 بار هم مساوی شده‌اند یکی از دربی‌های مهم ایتالیا دربی میلان است، که بین دو تیم آث میلان و اینتر است که سهم آث میلان 104 برد و اینتر 90 برد از 268 بازی است و 74 دیدار هم به تساوی انجامید.

دربی ژرمن‌ها بین بورسیا دورتموند و شالکه صفر چهار است که دورتموندی‌ها 45 بار پیروز شدند و شالکه صفر چهار 54 به برتری رسیدند و 33 بار مساوی شدند از مجموع 132 بازی انجام شده.

شهرآورد اسکاتلند به دلیل حساسیت‌های مذهبی یکی از دربی‌های مهم جهان است تیم رنجرز و سلتیک دو رقیب دیرینه هستند که سهم رنجرز 150 برد و سلتیک 140 بر دو تعداد تساوی‌ها 93 است.

دربی کرواسی:

هوادارن این دو تیم به شدت از هم تنفر دارند فروپاشی یوگسلاوی سابق یکی از دلایل این تنفر و دو قطبی شدن هواداران است نیکو کرانچار پسر زلاتکو کرانچار یکی از ورزشکارانی است که در هر دو تیم هایدوک اسپلیت و دینامو زاگرپ بازی کرده است.

از 183 بازی انجام شده 73 برد سهم دینامو زاگرپ و 64 برد سهم هایدوک بوده و 46 بار هم مساوی شده‌اند.

یکی از رقابت‌های مهم بازی بارسلونا و رئال مادرید است، یکی از رقابت‌هایی که دو تیم همشهری نیستند ولی مانند دربی از حساسیت برخوردار است دلیل حساس بودن این رقابت اختلافات سیاسی است که سهم بارسا 88 برد و سهم رئال مادرید 91 برد است.

شهرآورد ترک‌ها بین دو تیم گالاتاسرای و فنرباغچه است که دو تیم 365 بازی انجام داده‌اند که گالاتاسرای 116 بار صاحب برد شده و فنر باغچه 132 بار به برتری رسیده است110 بار هم رقابت‌ها بدون برد بوده است.

دیگر دربی مهم بین دو تیم فلامینگو و فلامینزه از برزیل است که 137 بار فلامینگو برده است و 121 بار فلامیزه صاحب برتری شده است و 124 بار هم مساوی شده‌اند بیشترین تماشاگر در این دربی در سال 1963 با بیش از 194 هزار تماشاگر بوده است.

دیگر دربی مهم انگلیسی بین دو تیم منچستر یونایتد و منچستر سیتی است که تعداد بردهای سیتی 26 و تعداد بردهای یونایتد 69 و تعداد تساوی 50 است.

دربی آرژانتین بین دو تیم ریورپلاته و بوکاجونیو است که ریوپلاته 96 بار پیروز شده و بوکاجونیو 112 بار به برتری رسیده است و 96 بار هم مساوی شده‌اند.

بنفیکا و پورتو از پرتغال یکی دیگر از دربی‌های مهم است که بنفیکا 81 بار و پورتو 82 بار پیروز شده‌اند و 53 بار هم به تساوی انجامید.

شهرآورد در ایران بین دو تیم پرطرفدار استقلال و پرسپولیس است که این رقابت‌ها 79 بار انجام شده که 24 برد برای استقلال و 19 برد برای پرسپولیس است و 36 بار هم مساوی شده‌اند بازی اول دو تیم در سال 1347 بود که بدون گل به اتمام رسید.

پرتماشاگرترین دربی در طول تاریخ در سال 1362 بود که بیش از 130 هزار تماشاگر داشت که با گل پرویز مظلومی از استقلال، به پیروزی استقلال انجامید.

سریع‌ترین گل در این رقابت‌ها توسط علی سامره در دربی 53 در ثانیه 30 زده شد.

گلزن‌ترین بازیکن صفر ایرانپاک با 7 گل زده از پرسپولیس است.

علی پروین به عنوان مربی با 26 بازی بیشترین حضور در دربی را در پرسپولیس داشت همچنین وی با 20بازی به عنوان بازیکن در پرسپولیس بیشترین حضور را در این رقابت‌ها داشت.

ایمون زاید سریع‌ترین هتریک این رقابت را از آن خود کرده است، در دربی 74 زاید در 10 دقیقه 3 گل را در دروازه استقلال کرد.


انتهای پیام/ 4030

https://www.asrehamoon.ir/vdcizyaq.t1aq32bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما