تاریخ انتشار :پنجشنبه ۶ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۴
شهرستان خاش دارای جاذبه های طبیعی و گردشگری بسیار زیبا و دیدنی است که در یک نگاه آن را به اختصار معرفی می کنیم .
جاذبه های طبیعی خاش در یک نگاه
جاذبه های طبیعی خاش در یک نگاه
به گزارش سرویس اجتماعی عصرهامون به نقل از تفتان ما،خاش به گویش بلوچی یعنی جای خوش آب و هوا،این کلمه از خرم در زبان پهلوی گرفته شده است و تلفظ عامیانه آن(خواش)می باشد.

این شهرستان در جنوب مرکز استان(زاهدان)با فاصله حدود ۱۸۰کیلومتر قراردارد.خاش از جنوب به شهرستان ایرانشهر ،از جنوب شرقی به شهرستان سراوان و کشور پاکستان منتهی میشود.این شهرستان به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص آب و هوایی و  مساعد دارای جاذبه های طبیعی زیبا و ناشناخته ای است که در صورت آشنایی مردم با این جاذبه ها و با برنامه ریزی مدون و پایدار و همچنین فراهم آوردن و استقرار امکانات می تواند پذیرای گردشگران زیادی باشد .

جـــــــاذبه های طبیعی

۱- کوه و آتشفشان تفتان :کوه تفتان با سه قله بلند در ۴۰کیلومتری شمال شرق شهرستان خاش واقع شده است و دارای چند قله معروف از جمله (چهل تن) و (تفتان)میباشد.ارتفاع قله تفتان ۴۰۵۰متر است .از دهانه قله دود آتشفشانی مرکب از بخار آب،خاک و گاز گوگرد خارج میشود.تفتان دارای پوشش گیاهی با غنای گونه ای بالا می باشد که می توان به گونه های بنه،کسور،بادام کوهی،انجیرکوهی،زرشک،آویشن،کاسنی،پونه و … اشاره نمود. آب و هوای منطقه و .چشمه های آب معدنی سرد و گرم و پوشش گیاهی از جمله گیاهان دارویی هر ساله تعداد زیادی از کوهنوردان و گردشگران داخلی و خارجی را از دور و نزدیک جذب خود می کند این قله زیبا همه ساله پذیرای گردشگران و بخصوص کوهنوردانی است که از اقصی نقاط کشور به این منطقه سفر میکنند.مناسب ترین زمان برای صعود به قله فروردین ماه است که آب و هوا ملایم است.علاوه بر قله در اطراف تفتان مناظر و باغات زیبا و چشمه های متعدد میباشد

مسیرهای دسترسی به تفتان:    ۱)از طریق روستای نارون و کوته واقع در کیلومتر ۵۵ جاده خاش-زاهدان. ۲)از طریق روستای تمندان در ۴۵کیلومتری جاده خاش-زاهدان  ۳)روستاهای ترشاب و دهستان سنگان.

IF

۲-  چشمه گلفشان پیرگل:

این چشمه ها در ۱۲۰ کیلومتری جنوب غربی خاش و در کوه های سیاه بند واقع شده است.وسعت آن حدود ۸هکتارو ارتفاع آن از سطح دریا ۱۶۵۰متر می باشد.این منطقه دارای چشمه های متعدد آب معدنی و جوشانی است که بصورت گل فشان می باشد.رسوبات به جا مانده پس از خشک شدن به رنگ زرد تغییر می کند.پوشش گیاهی این منطقه عمدتا بنه،انجیرکوهی،قیچ،گز و زیتون وحشی است. بومیان منطقه معتقدند فردی مقدس در این مکان و جایگاه بوده که برای مردم قابل احترام بوده و از دور و نزدیک برای زیارت می آمدند،در پای تپه نذورات و نیازهای خود را ادا کرده و سپس بر سر چاهک ها رفته و مراد خود می خواسته اند.این اعتقادات به مرور زمان از بین رفته و در حال حاضر تنها مراجعه کنندگان آن کسانی هستند که ناراحتی پوستی و روماتیسمی و ناراحتی کمر و پادرد دارند. راه دسترسی به گلفشان از طریق روستای کارواندر وبطرف گونیچ واقع  در ۶۵ کیلومتری جاده گونیچ و از جاده خاکی اطراف کوههای سیاه بند است.این جاذیه در شورای عالی حفاظت محیط زیست بعنوان اثر طبیعی ملی به ثبت رسیده است.

glfeshanl

۳- غار پوسه :

این غار در ۴۵کیلومتری جاده خاش-زاهدان واقع شده است.غار در دره ایی واقع در منطقه نارون با دهانه ای به ارتفاع ۳متر و طول تقریبی ۳۵متر وجود دارد.در داخل آن آب بطرف خارج روان می باشد که برای کشاورزی استفاده می شود.در هنگام بارندگی و جاری شدن سیل فصلی د جهت شمال غار آبشاری به ارتفاع ۱۵ متر ایجاد میشود که منظره جالبی را پدید  می آورد.

gare_poseh

۴-  برکه کاواری :

این برکه و رودخانه زیبا در منطقه گوهرکوه از توابع بخش نوک آباد واقع شده که پوشیده از نی میباشد.و در هنگام بهار و پر آبی رودخانه پذیرای پرندگان مهاجر است.مسیر دسترسی به آن از طریق جاده نوک آباد در ۶۰کیلومتری جاده خاش-زاهدانبطرف گوهرکوه و سپس کاواری میباشد.

۵ –  درخت سرو ده پابید و سنگان:

این درختان ۱۲۰۰ساله در روستای ده پابید از توابع بخش نوک آباد در دامنه کوه شاه و در ۶۵ کیلومتری جاده خاش-زاهدان و دیگری در دهستان سنگان با فاصله ایی ۵۴ کیلومتری از شهرستان خاش قرار دارد.به گفته اهالی محل این درختان کهنسال قبلا محل زیارت بوده در روزگاران گذشته از دور و نزدیک برای زیارت آمده و با بستن پارچه های رنگی که در واقع نوعی دخیل کردن است ،ضمن ادای نذورات مراد و خواسته هایشان را طلب میکردند،که امروزه این اعتقادات از بین رفته است.این درختان دارای تنه ایی پهن و شاخ و برگی انبوه است. و زمانیکه مردم به اسلام ایمان آوردند این درختان  توسط عده ایی به آتش کشیده شد و آثار سوختگی در شاخه های آن دیده می شود.از دیگر درختان کهنسال میتوان درخت کهنسال پتک(بخش ایرندگان-روستای بی به)درخت کهنسال کنار(بخش ایرندگان)درخت سرو کهنسال کوشه و … اشاره نمود….

IF

۶ – دریاچه سردریا : 

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری و طبیعی شهرستان خاش که در تفتان جنوبی(روستای تمندان) قرار دارد دریاچه سردریا است.این مطقه دارای ارتفاعات زیبا و پوشش گیاهی با گونه های مختلف دارویی است،از جمله  گونه های معروف این منطقه زیتون وحشی،بنه،و بادام کوهی است میزان آب دریاچه در طول سال متغیر است در فصل بارندگی به حداکثرمیرسد.سردریا همه ساله پذیرای بسیار زیادی از پرندگان مهاجری همچون کاکایی،آبچیک،و غازهای وحشی می باشد .این دریاچه از منابع آبی تفتان آبگیری می شود و قابلیت ماهیگیری  و قایق سواری را دارد.

IF

۷- چشمه های آب معدنی:

یکی دیگر از جاذبه های طبیعی که به برکت کوه و آتشفشان تفتان در دامنه آن قرار دارد چشمه های آب معدنی سرد و گرم میباشد که همه ساله پذیرای بسیار زیادی از گردشگران است.این چشمه ها بدلیل داشتن خواص طبی همچون بیماری های پوستی و جلدی،گوارشی،دردهای روماتیسمی و …مورد استقبال عموم قرار گرفته است.از جمله این چشمه ها میتوان به چشمه آب گرم سنگان (در دامنه شرقی تفتان)چشمه آب معدی سرد شونده،مرغاب،بنه زیره ایی و … می توان اشاره کرد .

cheshmeh

مناطق نمونه گردشگری:

۱)دهستان سنگان:

در فاصله ۴۵ کیلومتری ،و در شمال شهرستان خاش قرار دارد.این دهستان در دامنه شرقی کوه تفتان واقع ده است که از آب و هوایی نسبتا سرد در تمام فصول برخوردار است.این دهستان با داشتن جاذبه تاریخی همچون آسیاب آبی،غار انبار،قبرستان شهیدان،و چندین تپه باستانی و همچنین از جاذبه های طبیعی همانند درخت سرو سنگان،جنگل کلی(با داشتن حیوانات و پوشش گیاهی وحشی)رودخانه ها و آبشارو … می توان نام برد

۲)روستای تمندان و کوشه:

این روستا در ۴۸ کیلومتری شهرستان و در جاده خاش –زاهدان قرار دارد،به سبب راه مناسب جهت صعود به قله و امکاناتی از قبیل اردوگاه و پناهگاه پذیرای خیل عظیمی از دوستداران محیط زیست،کوهنوردان و دیگران در کمپ و اردوگاه دره گل جم چین میباشد..دریاچه سردریا ،باغات زیبا ،پوشش گیاهی با خواص طبی از مناظر چشم نواز روستای تمندان است.

از دیگر مناطق نمونه گردشگری میتوان به بخش و روستای ایرندگان،کارواندر،گلفشان پیرگل اشاره نمود.شایان ذکر است وجود آثار و جاذبه های تاریخی،چشمه و جویبارها،باغات و پوشش گیاهی به این مناطق زیبایی و طراوت خاصی بخشیده است.

انتهای پیام/4382

https://www.asrehamoon.ir/vdce7o8p.jh8pei9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما