تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۳۵
کسانی که به صورت ناشناس جلوی اکران برخی فیلم‌ها را می‌گیرند چه کسانی هستند؟
اشخاص x چه کسانی هستند که جلوی اکران فیلم ها را می گیرند؟
به گزارش عصرهامون به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ سینما مقوله‌ای است که فیلم‌های متناسب با اتمسفر حاکم بر هر جامعه ساخته می‌شود و باید طبق قواعد و قوانین وضع شده توسط متولیان حرکت کند تا اینکه از زمان شروع تا پایان به مشکل برنخورد در این میان ما جدا از مراحل تولید فیلم‌های آن طرف مرزها به مراحل تولید فیلم در کشور خودمان می‌پردازیم.

در کشور اسلامی ما شاید قوانین و دستورالعمل ها برای ساخت فیلم‌ها نسبت به کشور‌های اروپایی، آمریکا و ... سخت‌گیرانه‌تر و از اهمیت بالاتری برخوردار باشد اما همه اینها تا به امروز با وحدت میان فیلم‌سازان تسهیل شده بود.

فیلم‌سازان در کشور ما برای گرفتن مجوز به چند دسته تقسیم می‌َشوند که ما در این گزارش به یک یا دو مورد آنها می‌پردازیم، یک دسته از فیلم‌سازان برای فرار از دست قوانین وضع شده فیلمسازی و به ثمر نشاندن بیشتر اهداف محتوایی فیلمنامه دست به شیطنت زده و در صدد دور زدن این قوانین برمی‌آیند یعنی فیلم‌نامه ارائه شده در زمان اخذ پروانه ساخت با آن چیزی که در روز فیلمبرداری می‌بینیم فرق می‌کند و در زمان پخش و گرفتن پروانه نمایش درگیر برخی مسائل و مشکلات می‌َشوند.

دسته دوم نیز در چارچوب قوانین حرکت می‌کنند و طبق آن به تمام موارد وضع شده عمل کرده و پروانه ساخت می‌گیرند اما در زمان پخش آنها نیز درگیر دو دستگی افکار و اختلاف نظر دو یا چند گروه می‌شوند، در حال حاضر ما به بررسی این دسته از فیلم‌ها می‌پردازیم گروهی که درگیر حاشیه‌ها و زورآزمایی دو گروه یا دو جناح می‌شوند و بلاتکلیف می‌مانند البته قصد ما بررسی است نه طرفداری یکی از فیلم‌هایی که به تازگی با حاشیه‌های با وجود آمده دست و پنجه نرم می‌کند.

«رستاخیز» آن گونه که از شواهد امر پیدا است احمدرضا درویش «رستاخیز» را با گذراندن سختی‌های زیاد ساخته اما مدتی است که جلوی پخش آن گرفته شده است.

فیلم «رستاخیز» بعد از گرفتن پروانه ساخت و گذشت حدود 11 سال آماده نمایش شد اما زمان اخذ پروانه نمایش با مخالفت برخی مسئولان فرهنگی و مراجع تقلید روبرو شد و درویش در پی این موضوع اصلاحات واردشده به فیلم را تا حدود زیادی انجام داد اما بازهم موفق به اکران نشد.

این فیلم فقط در یک روز آن هم در برخی سینماها به نمایش درآمد و با کمال تعجب توسط گروهی که تا به امروز به طور دقیق شناخته نشده‌اند جلوی آن گرفته و از پرده سینماها پایین کشیده شد، این گروه جلوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تجمع کرده و برخی از آنها نیز دست به قمه زنی کرده و با سردادن شعار اعتراض خود را اعلام کردند تا جایی که کلیپ این حرکت در فضاهای مجازی هم پخش شد.


پلیس آگاهی بعد از فشارها، اعتراضات و رسانه‌ای شدن این موضوع و گذشت چند روز فقط یک نفر را به عنوان قمه زن دستگیر و بعد از رسانه‌ای کردن این موضوع او را برای رسیدگی به جرمش آماده کرد.


نکته جالب اینجاست که با وجود اینکه علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وحجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی از جمله طرفداران اکران فیلم «رستاخیز» هستند و در مصاحبه‌های مختلف در مراسم متعدد این موضوع را با قاطعیت اعلام کردند و غیر از این برخی مراجع تقلید و مسئولان فرهنگی و... نیز اعلام حمایت درجهت پخش فیلم درویش داشته‌اند اما جالبتر ناشناس ماندن افراد معترض برای مسئولان فرهنگی ما است زیرا این مسئولان در همان سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های خود این امر را تایید کرده‌اند و تا به این لحظه نسبت به هویت افراد معترض ابراز بی‌اطلاعی کرده‌اند!


جدای از بحث «رستاخیز» و هر فیلم دیگری که به این سرنوشت دچار می‌شود این سوال پیش می‌آید که اشخاص (مجهول) چه کسانی هستند؟ پس مسئولان فرهنگی بی‌اطلاع اگر به جواب درست دست پیدا کردید حتما بقیه را در جریان بگذارید.



انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdcb50bz.rhbafpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما