تاریخ انتشار :سه شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۱
بندر چابهار به عنوان چهارمین قطب اقتصادی کشور تامین کننده بیش از 70 درصد تن ماهی کشور است.
تولید بیش از 70 درصد تن ماهی کشور در بندر چابهار/ اختصاص جایگاه دوم صید در اقیانوس هند به سیستان و بلوچستان
تولید بیش از 70 درصد تن ماهی کشور در بندر چابهار/ اختصاص جایگاه دوم صید در اقیانوس هند به سیستان و بلوچستان
به گزارش خبرنگار اقتصادی عصر هامون، بندر چابهار به عنوان چهارمین قطب اقتصادی کشور دارای بهترین موقعیت ترانزیت کالا است و با موقعیت راهبردی، تنها بندر اقیانوسی کشور است که اهمیت زیادی برای سرمایه گذران ایرانی و کشورهای حاشیه اقیانوس هند و کشورهای همسایه دارد.
یکی از ظرفیت های این بندر اقتصادی ظرفیت صید و صیادی آن است که 36 درصد صید آبهای جنوب کشور، ۳۱ درصد صید کل کشور و ۲۰ درصد کل تولید آبزیان کشور (صید و آبزی پروری) مربوط به بنادر چابهار و کنارک در جنوب استان را به خود اختصاص داده است.

سیستان و بلوچستان تامین کننده بیش از ۷۰ درصد تن ماهیان کشور است
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان در خصوص صید در این بندر گفت: بندر چابهار و کنارک در جنوب استان تامین کننده بیش از ۷۰ درصد تن ماهیان کشور است و این یکی از مهمترین شاخص های اقتصادی منطقه به حساب می آید.
وی ادامه داد: سواحل مکران با بیش از ۴۲ هزار هکتار اراضی مستعد پرورش میگو در مناطقی مانند گواتر و روستای رودیک با دارا بودن ظرفیت پرورش ماهی در قفس، قابلیت پرورش ماهی های زینتی، خیار دریایی، جلبک، لابستر و وجود گونه های تجاری با ارزش میگو مانند ببری سیاه، سفید هندی، ببری سبز و موزی استعداد بالقوه ای در بحث آبزی پروری دارد.

سیستان و بلوچستان رتبه دوم صید در اقیانوس هند
وی گفت: سیستان و بلوچستان رتبه دوم صید در اقیانوس هند بعد از کشور اندونزی و رتبه نخست صید در غرب اقیانوس هند را دارد.
وی افزود: ۱۱ اسکله و جایگاه تخلیه صید در سواحل مکران در محدوده چابهار و کنارک ایجاد شده است که 2 هزار و 300 فروند شناور صیادی اعم از قایق، لنج و کشتی فعالیت می کنند و حدود ۲۵ هزار نفر صیاد دائمی و فصلی در قالب 32 تعاونی صیادی اشتغال دارند.
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان با بیان اینکه شیلات در استان به خوبی توانسته در ایجاد اشتغال و درآمد خانوارها نقش بسزایی داشته باشد، خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری در بحث شیلات به صرفه ترین راه و اقتصادی ترین فعالیت در سواحل مکران است.
گلشنی افزود: بنادر چابهار و کنارک قابلیت پرورش دوبار میگو را در یک سال دارند و بالاترین برداشت میگو در واحد سطح نیز هستند.
وی تصریح کرد: تعداد شش شهرک و ناحیه صنعتی و بیش از ۱۰۰ واحد تولیدی صنایع شیلاتی شامل 28 واحد کنسروسازی، 22 واحد عمل آوری و بسته بندی، 11 واحد پودر ماهی، هشت واحد سردخانه، 24 واحد یخسازی و هفت واحد شناور سازی در چابهار و کنارک فعال هستند.

مناطق ساحلی جنوب استان نقش مهمی در افزایش اشتغال دارند
وی گفت: مناطق ساحلی چابهار و کنارک به دلیل وجود شرایط مناسب از جمله زمین های بلا استفاده ساحلی، نیروی کار ساده، فناوری بومی شده و قابل دسترس، بازارهای شناخته شده جهانی و ارزش صادراتی آبزیان(ماهی، میگو وسایر آبزیان دریایی) در توسعه آبزی پروری می تواند نقش مهمی در افزایش اشتغال، ارز آوری و توسعه روستایی در مناطق ساحلی جنوب استان ایفا کند.
اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان در سال ۱۳۶۰ در چابهار با بهره برداری از سردخانه دو هزارتنی چابهار، سردخانه دو هــــزار تنی کنــارک و سردخانه دو هزار تنی در زاهدان تاسیس شد.
سیستان و بلوچستان به دلیل گستردگی و دسترسی به آب های آزاد توسط دو اداره کل شیلات سیستان و استان مدیریت می شود.
بر این اساس اداره کل شیلات سیستان آب های داخل سیستان و بلوچستان تا نزدیک بندر چابهار و اداره کل شیلات استان محدوده اقیانوس و دریای عمان در جنوب شرق کشور را تحت پوشش دارند.
چابهار و کنارک در حدود 700 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده اند.
انتهای پیام/9031 https://www.asrehamoon.ir/vdcguw97.ak9q74prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما