تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۴
در آستانه ماه مبارک رمضان مردم میرجاوه نیز همانند سایر مردم استان سیستان و بلوچستان در تکاپوی استقبال از ماه مبارک رمضان و آمادگی برای عبادت و بندگی خالصانه در این ماه می شوند.
به گزارش سرویس اجتماعی  عصرهامون، به نقل از پایگاه خبری لادیز؛ در آستانه ماه مبارک رمضان مردم میرجاوه نیز همانند سایر مردم استان سیستان و بلوچستان در تکاپوی استقبال از ماه مبارک رمضان و آمادگی برای عبادت و بندگی خالصانه در این ماه می شوند، چند روز قبل از آغاز ماه رمضان، مردم به نظافت و پاکسازی منازل، مساجد و حتی کوچه ها و معار شهرستان می پردازند تا در کنار صفای باطن، منازل و شهر خود را نیز برای میهمانی یک ماهه خالق هستی آماده سازند.
مسئولین شهرستان نیز دوش به دوش مردم به غبارروبی مساجد می پردازند می‌کنند و مساجد و تکایا را جهت برگزاری مراسم گوناگون ماه رمضان آماده می‌سازند.
 

 
مردم میرجاوه سحرهای ماه مبارک رمضان را با شنیدن صوت دلنشین قرآن و قرائت یک جز از کلام الله مجید سپری می کنند و با خواندن ادعیه مختلف عاقبت بخیری برای خود و خانواده را از درگاه خداوند مسالت می کنند و معتقدند که دعا در موقع سحر به عرش خداوند می رسد و زودتر به اجابت می رسد.
کدبانوهای شهرسستان میرجاوه با پخت غذاهای مختلف از جمله بزقورمه که از غذاهای سنتی مردم این شهرستان محسوب می شود از خانواده خود پذیرایی می کنند و معتقدند که با این کار در ثواب روزه اعضای خانواده نیز شریک می شوند.
بانوان میرجاوه در هنگام افطار با تهیه انواع غذا های محلی مانند نان روغنی، حلوای خرما، سمبوسه و پکوره،سوجی، سیمیا و همچنین چنگال که نوعی غذا با استفاده از خرما ست، از میهمانان و اعضای خانواده خود پذیرایی می کنند.
"بزقورمه" از جمله غذاهای پر طرفدار در بین مردم میرجاوه می باشد که با گوشت بز، کشک محلی یا همان قوروت در هنگام سحر و افطار طبخ می شود، از دیگر غذاهای پرطرفدار در میان سفره افطار اقوام بلوچ می توان به خورش آب گوشت، اناردونه ، ته چین گوسفند اشاره کرد.
"سوجی" نام نوعی حلوا است که با استفاده از آرد برنج طبخ شده و برای پذیرایی از میهمانان در هنگام افطار استفاده می شود و همچنین سیمیا نیز نوع دیگری از غذاهای پرطرفدار میان میردم میرجاوه است که در واقع رشته های باریکی از هل، شیر، زعفران و شکر را همااند ماکارانی طبخ کرده و در سفره های افطار برای پذیرایی از میمانان استفاده می کنند.
 

 
تهیه شله زرد، انواع حلوا و خوراکی های دیگر بویژه در مواقع افطار، از دیگر رسمات و آیین های ماه مبارک رمضان در میرجاوه است که با نزدیک شدن به نیمه ماه مبارک رمضان و همچنین شبهای پرفیض قدر، بیشتر می شود و کدبانوهای میرجاوه در هنگام افطار غذا و نان محلی می پزند و برای افطار مسلمین به مسجد می فرستند تا علاوه بر اطعام روزه داران در ثواب روزه آنان نیز شریک شوند، خواندن روزانه یک جز از کلام االله مجید و نماز تراویح از دیگر رسومات مردم این دیار از سیستان و بلوچستان در ایام ماه مبارک رمضان است.
برگزاری اعیاد و مناسبت‌های مختلف در میان مردم میرجاوه، یادآور برپایی رسوم و آئین‌های خاصی است که از دیرباز در برگزاری مراسم‌های ملی، مذهبی و قومی خود توجه و اهتمام ویژه‌ای دارند، مراسم عید سعید فطر از جایگاه متعالی در بین مسلمانان جهان برخوردار است و این آداب و رسوم در شهرستان میرجاوه نیز همچنان محفوظ مانده است.
انتهای پیام https://www.asrehamoon.ir/vdch6-n6.23nmzdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما