تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۵۴
معاون رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان گفت: تخریب قفل، ورود از پشت بام و سرقت از طریق پنجره از شایع ترین شگرد های سارقان منزل در سیستان و بلوچستان می باشد.
شگردهای ویژه برای غارت اموال شهروندان/ ۷۰درصد سرقت ها در ساعات۱۲شب تا ۵ صبح رخ میدهد
به گزارش عصرهامون؛ به نقل از دادمردان، در اجتماع بشری همواره سرقت و دزدي یک فرد از دیگری هم از نظر عرفي و هم از لحاظ قانوني به عنوان يك آسيب جدي محسوب مي شود، با وجود اینکه کارشناسان فن عوامل متعددي را در بروز اين مشكل معرفی می کنند اما بايد به این نکته نیز توجه داشت که عوامل شخصيتي اهميت ويژه اي در ارتكاب دزدي دارد.
این ناهنجاری اجتماعی در قانون نیز تعریفی خاص دارد به گونه ای که بر اساس ماده۱۹۷  قانون مجازات اسلامی ربودن مال غیر به طور پنهانی و بدون اجازه مالک آن مال را سرقت می نامیم  و دارای انواع مختلفی است که در به دو نوع سرقت  حدی و تعزیری تقسیم می شود.
 دزدی از جمله گناهانی است که به عنوان حق الناس شناخته می شود ودر تمامی ادیان الهی به شدت نهی شده است، به تعریف اسلام سرقت یا دزدی آن است که شخص بالغ و عاقلی مال متعلق به دیگری را که در جایی محفوظ نگهداری می شود به طور مخفی و بدون اطلاع صاحبش ببرد .
سرقت یکی از قدیمی ترین جرائم علیه اموال است که  می توان گفت تاریخ پیدایش این جرم به ابتدای خلقت بشریت و در زمانی که مسائل مربوط به مالکیت به وجود آمده است، باز میگردد.
از جمله دلایلی که افراد زیادی در جهان مرتکب این جرم می شوند، سهولت در انجام سرقت توسط فرد مجرم و عدم اطلاع شهروندان از موارد پیشگیری در برابر سرقت اموال خود است و در این میان استان سیستان و بلوچستان نیز از این امر مستثنی نیست و به دلیل مشکلات بیان شده، سالانه تعداد زیادی از شهروندان مورد سرقت قرار میگیرند.
کاهش 11 درصدی سرقت از منازل در سیستان و بلوچستان
در همین رابطه محمد علی حمیدیان در گفت و گو با خبرنگار دادمردان، با تشریح آمار مرتبط با سرقت در استان اظهار داشت: سرقت از منازل در سطح استان در سه ماه نخست سال جاری با کاهش 11 درصدی روبه رو بوده است.
معاون رئیس کل دادگستری استان در امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم ادامه داد:  تخریب قفل، ورود از پشت بام و سرقت از طریق پنجره از شایع ترین شگرد های سارقان منزل در سیستان و بلوچستان می باشد.
وی با اشاره به آماری از سرقت منازل شهروندان، بیان کرد: بیش از 70درصد از سرقت های منازل در بازده زمانی 12 شب تا 5 صبح رخ می دهد که به همین دلیل ارتقای آگاهی های عمومی با هدف پیشگیری از سرقت در دستور کار این نهاد و سازمانهای مرتبط قرار دارد.
 حمیدیان با تاکید بر ضرورت مبارزه با بازارهای عرضه اموال مسروقه در استان، اظهار داشت: با همکاری  پلیس آگاهی و نظارت بر اماکن عمومی، طرح نظارت مستمر مشاغل  حساس و آسیب پذیر در دستور کار قرار گرفته است تا با خریداران اجناس مسروقه برخورد شود و به اصنافی همچون امانت فروشی ها، فروشندگان ضایعات و کالاهای مستعل آموزش های تخصصی در این حوزه داده شود.
وی تصریح کرد: ارتقای فناوری های نوین و استفاده از سامانه های نظارت و پایش تصویری در مشاغل حساس و آسیب پذیر از دیگر برنامه های این معاونت است و در کنار آن بانک ها و موسسات مالی و اعتباری نیز الزاما باید تائیدیه امنیتی را از پلیس پیشگیری دریافت کنند.
این مسئول اعتیاد و مشکلات مالی و معضلات خانوادگی را مهم ترین انگیزه های سرقت عنوان کرد و افزود: کلیه نهاد های فرهنگی ، اجتماعی و اطلاع رسانی در این حوزه باید به رسالت خود در راستای فرهنگ سازی متعهد باشند.
حمیدیان در پایان ابراز امیدواری کرد تا با لحاظ نمودن تائیدیه های انتظامی در ساخت واحدهای تجاری ، برخورداری از فناوری های نوین و ارتقای آگاهی های همگانی فرآیند کاهش سرقت از منازل ، واحدهای تجاری و خودرو استمرار یابد.
انتهای پیام/
 
https://www.asrehamoon.ir/vdchmvn6.23nq6dftt2.html
منبع : دادمردان
نام شما
آدرس ايميل شما