تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۵۴
در سال های اخیر زنان زیادی به دلایلی مانند بیماری شوهر، اعتیاد یا از کارافتادگی شوهر، طلاق و غیره مجبور به اداره زندگی خود شده اند و بدون هیچ حامی و سرپرستی بار زندگی را به دوش بگیرند.
سونامی یک بحران اجتماعی در سایه غفلت مسئولین/وجود بیش از ۹۷ هزار زن سر پرست خانوار در سیستان و بلوچستان
به  گزارش سرویس اجتماعی عصر هامون،به نقل از پایگاه خبری لادیز؛ خانواده اساسی ترین نهاد جامعه پذیر کردن کودکان به ویژه در اولین سال های حساس زندگی کودک است، خانواده تحت شرایط صحیح کودکان را آماده می سازد تا توانایی های بالقوه خود را شناسایی کنند و به عنوان افراد بالغ نقش های سودمندی را در جامعه به عهده گیرند، طبیعی است که خانواده در طی نخستین سال های زندگی کودک بر اساس تماس نزدیک و دائمی با او نقش قابل ملاحظه ای در شکل گیری شخصیت و رفتار وی دارد.

محیط گرم و دوستانه خانواده که در آن پدر و مادر و اعضای دیگر خانواده دارای روابط خوب و صمیمانه ای هستند، معمولا کودکانی سالم و دارای شخصیتی مثبت و فعال بار می آورند که بازتاب عشق خانوادگی را به صورت کار و کمک به دیگران نشان می دهند. برعکس خانواده از هم پاشیده و زندگی در محیط های آلوده و منحرف کننده، عدم مراقبت دقیق والدین و بی توجهی آنان به امر تعلیم و تربیت فرزندانشان اساس کجروی و عدم سلامت اجتماعی را در بزرگسالی پایه گذاری می کند.

در سال های اخیر زنان زیادی به دلایلی مانند بیماری شوهر، اعتیاد یا از کارافتادگی شوهر، طلاق و غیره مجبور به اداره زندگی خود شده اند و بدون هیچ حامی و سرپرستی بار زندگی را  به دوش می‌گیرند و نشان‌دهنده حرکت به سمت یک بحران اجتماعی در کشور است چرا که این زنان در جامعه همواره مورد اتهام هستند و در محل کار با برخی مشکلات مواجه می‌شوند و در داخل خانواده هم با فرزندانی روبه‌رو هستند که هر لحظه ممکن است پشت پا به زندگی سخت بزنند و به تنهایی در معرض انواع و اقسام آسیب‌ها قرار بگیرند.

بار زندگی خود و 4 فرزندم بر دوشم سنگینی می کند

 

گراناز یکی از زنان سخت کوشی است که به تنهایی زندگی خود و فرزندانش را اداره می کند، وی به خبرنگار ما می گوید: دو سالی است که همسرم برای کار به پاکستان سفر کرده است، پیش از این هر 6 ماه یکبار به خانه می آمد و خرجی می آورد اما دوسالیست که هیچ خبری از وی ندارم.

وی افزود: اکنون بار زندگی خود و 4 فرزندم بر دوشم مانده است، برخی می گویند همسرت در پاکستان فوت شده و برخی می گویند ازدواج مجدد کرده است، به هر حال اکنون من و فرزندانم بدون حامی مانده ایم و مجبورم با سوزن دوزی و کارهای دستی مخارج زندگی خود را تامین کنم.

 آسیه زن جوانی است که به دلیل ازدواج غیرقانونی با مردی افغان، مجبور شده تا مدتی را به افغانستان مهاجرت کند اما در آنجا با همسرش اختلاف پیدا کرده است و با تنها فرزندش به خانه برگشته و اکنون به گفته خود از همسرش جدا شده و زندگی خود و پسرش را اداره می کند، اما برای تهیه مایحتاج زندگی دچار مشکل شده است.

 

بیش از 97 هزار و 500 نفر زن سرپرست خانوار وجود دارد

 

مدیرکل دفتر امور خانواده و بانوان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: مشکل زنان بی سرپرست، موضوعی جهانی است واکثر کشورهای در حال توسعه به آن گرفتارند، دلایل زیادی ازجمله افزایش طلاق، اعتیاد، مهاجرت، ازدواج های غیرقانونی با اتباع بیگانه و بسیاری موارد دیگر باعث افزایش کمی این جمعیت شده است.

مریم پویا افزود: بسیاری از زنان بی سرپرست یا بد سرپرست در شرایط سنی سرپرست خانوار می شوند که بسیار آسیب پذیر و ضعیف هستند و این زنان  با مشکلات فراوانی روبرو می شوند.

وی خاطرنشان کرد: در استان سیستان و بلوچستان بیش از 97 هزار و 500 نفر زن سرپرست خانوار وجود دارد که از این جمعیت 58 هزار نفر آنها تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار دارند.

وی تاکید کرد: استان سیستان و بلوچستان رتبه نخست ازدواج زنان با اتباع بیگانه را داراست و این ازدواج ها که به صورت غیرقانونی صورت می گیرد سبب افزایش و سهولت طلاق و همچنین افزایش آمار زنان بی سرپرست شده و بخش عمده ای از کودکان حاصل از این ازدواج ها، کودکان بازمانده از تحصیل هستند چرا که ازدواج والدین آنان در جایی ثبت نشده و غیر قانونی بوده است.

پویا تصریح کرد: ایجاد بانک اطلاعاتی اولین گام در جهت ساماندهی وضعیت زنان سرپرست خانوار است و گام بعدی توانمند سازی این افراد برای رسیدن به استقلال مالی و اعتماد به نفس است، چراکه هنگامی که فرد خود و توانایی هایش را بشناسد بهتر می تواند از این توانایی برای رسیدن به استقلال کمک بگیرد.

مهم‌ترین مشکل زندگی زنان سرپرست خانوار مسئله اقتصادی و تامین مایحتاج  زندگی روزمره است و با وجود تحمل مشکلات فراوان اغلب تنها جواب‌گوی نیازهای اولیه زندگی هستند، اگرچه تسهیلاتی  برای آسان‌تر کردن شرایط زندگی این قشر در نظرگرفته شده است اما به دلیل  وسعت و گستره مشکلاتی که این زنان با آن مواجهند، این خدمات نمی‌تواند پاسخ‌گوی تمام مشکلات باشد.
انتهای پیام/4941

https://www.asrehamoon.ir/vdcb5zbw.rhbwzpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما