تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۰۸
جهانی شدن و عضویت د ر سازمان جهانی تجارت یکی از چالش برانگیزترین مباحث راهبردی کشورها، طی سالیان اخیر بوده است. و تاکنون محافل علمی و کارشناسی و نهادهای مدنی و رسانه‌ها و مطبوعات از زوایای گوناگون این موضوع را مورد بررسی و تحلیل قرا ر داده‌اند .
جهانی شدن چیست ؟
جهانی شدن چیست ؟
به گزارش عصر هامون، با این وجود هنوز به تمامی ابعاد موضوع به نحوی که منجر به یک اجماع علمی – کارشناسی گردد, پرداخته نشده است. نظر به اهمیت موضوع و با توجه به این واقعیت که بر راهبرد توسعه اقتصادی هر کشور ازجمله جمهوری اسلامی ایران اثر گذار خواهد بود, بر بسیاری از بخشهای اقتصادی وغیر اقتصادی و همچنین برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور نیز تاثیر بسزایی خواهد داشت.

مفهوم جهانی شدن ، پس از اینکه در دهه ۱۹۸۰ در رسانه های غربی ظاهر شد در سطح جهان گسترش یافت، دبیر کل سابق سازمان ملل متحد پطروس غالی، د ر دهه ۱۹۹۰ اعلام کرد : ” تمامی جهان به عصر جهانی شدن وارد شده است.” جیان گزمین طی نطقی در پانزدهمین کنگره حزب ملی کمونیست چنین (CPC) اعلام کرد :

“ما باید در تقابل با روند جهانی شدن توسعه اقتصادی ، علمی و فنی نقش فعالتری در جهان عهده دار شویم”.

جهانی شدن یعنی چه ؟

جهانی شدن بی شک اصطلاح متداول دهه حاضراست. روزنامه نگاران، سیاستمداران، مدیران تجاری، دانشگاهیان و سایرین با به کار بردن این اصطلاح می خواهند نشان دهند که پدیده ای ژرف در حال وقوع است، جهان در حال تحول است و نظمی نو درعرضه اقتصاد، سیاست و فرهنگ جهانی ظهور می باید. اما به کارگیری این اصطلاح در موارد بسیار مختلف، توسط افراد متفاوت و برای اغراض گوناگون چندان فراوان است که تعیین موضو ع مورد بحث جهانی شدن، کار کردهای این اصطلاح و اثر اتش بر نظریه و سیاست را دشوار نموده است. (کلنروبست، ۱۹۹۷٫ ص ۱۲۸ ). تعداد زیادی از صاحبنظران در امور جهانی، بیش از ده سال است که می گویند جهان به صورت یک دهکده جهانی در آمده است.فاصله های ارتباطاتی ازمیان برداشته شده، مرزهای ملی ناپدید گشته است وموانع عمده بر سر راه داد ستد از میان برداشته می شود.با پیدایش دهکده جهانی به راحتی نمی توان مشخص کرد که یک محصول یا کالا به کدام کشور تعلق دارد.

شرکتهای چند ملیتی مثال بارز پدیده جهانی شدن میباشند که فعالیت خود را به سطح جهانی رسانیده اند وبسیاری ازاین شرکتها به صورت همزمان دردو یا چندشرکت فعالیت میکنند.(رابینز، ۱۳۷۷٫ص ۶۸). جهانی شدن پدیده ای است که بروز آن در عصر حاضر موجب تغییرات و تحولاتی در زمینه های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در عرصه بین المللی شده و کشورهای بسیاری را به چالش رسانده است. بر خلاف آنچه عموما تصور می شود جهانی شدن پدیده ای صرفا اقتصادی نیست بلکه تمام جنبه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی زندگی بشر امروز را در بر می گیرد.در واقع جهانی شدن پدیده ای است که بر اثر آن در تصمیم گیریها و فعالیتهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی انسانها، نقش مرزهای جغرافیایی به حداقل کاهش می یابد.دراین رهگذر منافع تک تک مردم و کشورها بیش از پیش در منافع تمام م مردم وتمام کشورهای جهان در هم تنیده خواهد شد.دردنیای جهانی شده، واژه ملی جای خود را به واژه بین المللی خواهد داد لذا در عصر حاضر که به قول اولین تافلر اصل دانایی است نه تنها کالا، خدمات و سرمایه بین الملل مختلف دنیا به آسانی به گردش در می آید بلکه افکار و دانش بشری نیز بی حد و مرز تراز گذشته مبادله می شود.

برخی جهانی شدن را فرآیندی می دانند که استمرار تجربه مدرنیته منسوب می شود. تحولات و پیشرفتهایی که در طی قرن گذشته درعرصه اندیشه و فن آوری حال شد، به همراه گسترش نظامهای ارتباطی و روش آزمون و خطا در عرصه به کارگیری نظامهای اقتصادی، زمینه را برای طرح و پذیرش این ایده فراهم آورد که سرنوشتی محتوم زندگی همه جوامع را رقم خواهد شد. در این فرآیند، پیچیدگی، انتزاع و سرشت انعطاف پذیر مدرنیته، مزرهای ملی را نیز در می نوردد و به صورت پدیده ای در مقیاس جهانی در می آید. افزون بر همه اینها، مضامین و ارزشهای همراه با جامعه مدرن، پست مدرن و پسا صنعتی، به گونه یک فرهنگ جهانی در حال ظهور در آمده اند(مجتهد زاده، ۱۳۷۹، ص ۳۳۹)

اکبر تجلی

انتهای پیام/۹۰۳۱ https://www.asrehamoon.ir/vdcb.5b0urhbwaiupr.html
نام شما
آدرس ايميل شما