تاریخ انتشار :شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۰۰
نخاله‌های منطقه زیباشهر چهره شهر بصری زاهدان را خدشه‌دار کرده است.
نخاله‌هایی که چهره شهر زاهدان را زشت کرده است
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، باتوجه‌به اینکه زباله و نخاله تهدیدی است که در بسیاری از کشورهای صنعتی تبدیل به فرصت شده؛ اما بهره‌گیری ما در بسیاری از مناطق کشور از این طلای کثیف در خوش‌بینانه‌ترین حالت به طرح تفکیک زباله از مبدأ خلاصه می‌شود درحالی‌که سموم به زنجیره غذایی انسان‌ها مهم‌ترین خطرات ناشی از دفع زباله به روش‌های غیربهداشتی است.

تخلیه نخاله‌های ساختمانی در معابر و گذرگاه‌ها، منجر به آلودگی بصری شده و زیبایی شهر را با خاک یکسان می‌کند.

 ساکنان منطقه زیباشهر کلان‌شهر زاهدان که در معرض ساخت‌وساز پروژه‌های عمرانی و مجتمع‌های تجاری قرار گرفته‌اند؛ دغدغه‌ای به نام دپوی نخاله دارند.
 
تخلیه خاک و حمل نخاله ساختمانی در معابر و گذرگاه‌ها باعث به‌وجودآمدن آلودگی‌های دیداری و مناظری زشت می‌شود به‌طوری‌که چشم هر بیننده‌ای را می‌آزارد و از طرفی دیگر تخلیه خاک و نخاله ضمن آلودگی محیط‌زیست باعث سد معبر و به طبع آن باعث به‌وجودآمدن خسارات جانبی و مالی به شهروندان می‌شود.

باتوجه‌به رغبت روزافزون مردم زاهدان در تخریب و نوسازی شاهد تولید بالای نخاله‌های ساختمانی هستیم که اگر شهرداری طرحی برای ساماندهی و بازیافت نخاله‌های ساختمانی نداشته نباشد، در آینده‌ای نه‌چندان دور نخاله‌های ساختمانی برای این کلان‌شهر بحران‌ساز خواهند شد.
 
وجود نخاله‌های ساختمانی معضلی در زاهدان است که سال‌ها مردم گریبان‌گیر آن هستند که شاید دوری جایگاه برای تخلیه نخاله‌ها باعث شده نخاله‌های ساختمانی در این منطقه دپو شود که چهره بسیار زشتی به شهر بخشیده است.
 
دپوی زباله و نخاله‌های ساختمانی معضلی است که با روند افزایشی دمای هوا باعث بروز مشکلات زیادی خواهد شد و حتی افزایش تجمع سگ‌های ولگرد از مشکلات عمده دپوی نخاله در منطقه زیباشهر است.

البته این معضل با همکاری شهروندان هم مؤثر نیست چراکه می‌توان با کمی همت، جلوی هزینه‌های سنگین جمع‌آوری زباله‌ها و نخاله‌ها را گرفت.

شهرداری هم می‌تواند با فرهنگ‌سازی و ایجاد راه و روش‌های گوناگون، نظارت و کنترل بهتر و جدی‌تر، جلوی بروز این اتفاقات را گرفته تا شهروندان دچار این معضل نشوند.

رهاسازی غیرمجاز زباله‌های خانگی و نخاله‌های ساختمانی در اراضی خالی منطقه زیباشهر در حالی است که به دلیل تجمع حیوانات و جانوران موذی در محل دپوی آنها، شیوع انواع بیماری‌ها و مشکلات بهداشتی در جامعه را به همراه دارد و چهره شهر را نیز نازیبا می‌کند.

همچنین باتوجه‌به حضور افراد معتاد و کارتن‌خواب در این محیط، شهروندان همواره نسبت به بی‌توجهی مالکین ساختمانی در تخلیه نخاله‌های ناشی از احداث بناها در داخل محدوده‌های مسکونی گلایه‌مند هستند.

یکی از شهروندان ساکن منطقه زیباشهر زاهدان با اشاره به گلایه‌مندی از عدم ساماندهی و دپوی نخاله‌های ساختمانی در این محدوده از شهر به خبرنگار ما گفت: اکثر نخاله‌های ساختمانی شهر در این مکان تخلیه می‌شود و در آینده نزدیک این محل به کانون جمع‌شدن سایر زباله‌ها نیز تبدیل می‌شود.
 
وی ادامه داد: انباشت نخاله‌های ساختمانی یکی از بزرگ‌ترین معضلات زیست‌محیطی این شهرستان است که با اندک ورزش باد، خاک و ریزگردها را انباشته می‌کند و باعث آلودگی محیط‌زیست در این مسیر می‌شود.
 
یکی دیگر از شهروندان زاهدانی به خبرنگار ما گفت: محلی باید برای دپوی نخاله‌های ساختمانی در نظر گرفته شود و باتوجه‌به این‌که زاهدان کلان‌شهری است که به‌صورت طولی گسترش می‌یابد، مناطق حاشیه شهر بهترین محل برای تخلیه این نوع نخاله‌ها است.
 
به گفته وی کامیون‌ها در روز روشن بی‌هیچ ترس و واهمه‌ای از برخورد مسئولان، اقدام به تخلیه نخاله‌های ساختمانی در اطراف مناطق زیباشهر می‌کنند.

استارت نهضت نخاله‌برداری منطقه زیباشهر

در همین راستا طی پیگیری خبرنگار ما، شهردار منطقه ۲ زاهدان با اشاره به گلایه‌مندی شهروندان بیان کرد: نخاله‌های ساختمانی در اطراف مناطق زیباشهر بلاصاحب هستند و باید مردم دراین‌خصوص با شهرداری همکاری کنند.

وی افزود: نهضت نخاله‌برداری منطقه زیباشهر استارت خورده است.
 
پیمان نارویی گفت: طی برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته از هفته آینده جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی منطقه زیباشهر توسط ماشین‌های عمرانی شهرداری منطقه ۲ زاهدان در دستور کار قرار گرفته است.

انتهای خبر/ ق https://asrehamoon.ir/vdcbg8b85rhb0ap.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما