تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۴۷
به همت دولت سیزدهم ابرپروژه ریلی کشور در جنوب شرق شتاب گرفت.
ابرپروژه ریلی کشور در مسیر پیشرفت/ اولین قطار مسافربری در مسیر خاش - زاهدان راه‌اندازی شد
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، سیستان و بلوچستان پهناورترین استان کشور در جنوب شرق ایران قرار دارد این استان به دلیل داشتن مرز‌های آبی و خاکی با کشورهای آسیای میانه و دسترسی به آب‌های آزاد دارای موقعیت استراتژیک اقتصادی برای کشور است.
 
هر چند این استان درگذشته با وجود محرومیت‌ها قطار پیشرفت و توسعه آن به‌کندی پیش رفت، اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم و همت و تلاش برای راه‌اندازی و اتمام پروژه‌های عمرانی و اقتصادی موتور توسعه و پیشرفت این استان شتاب قابل‌توجهی پیدا کرده است، به‌طوری‌که بزرگ‌ترین پروژه‌های عمرانی و اقتصادی کشور در این استان در حال انجام است.
 
یکی از این ابرپروژه‌ها پروژه راه‌آهن «چابهار - زاهدان» است که استراتژیک‌ترین و بزرگ‌ترین پروژه ریلی در کشور محسوب می‌شود و نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد.
 
اتصال ریلی کشور‌های محصور در خشکی آسیای میانه به آب‌های آزاد جنوب، ایجاد محور ریلی ترانزیتی شرق کشور، فعال‌سازی کریدور‌های ریلی کشور و بهره‌گیری مناسب از ظرفیت‌های بندر شهید بهشتی چابهار از مهم‌ترین اهداف اجرای این خط ریلی است.
 
پروژه راه‌آهن چابهار - زاهدان که
در امتداد آن به مشهد و سرخس متصل می‌شود، یک هزار و ۳۵۰ کیلومتر طول دارد و به دو قطعه تقسیم‌شده است که قطعه اولش به طول ۷۳۰ کیلومتر، چابهار را به زاهدان و مرز میلک متصل می‌کند و قطعه دومش به طول ۷۶۰ کیلومتر زاهدان را به بیرجند، مشهد و در انتها سرخس وصل می‌کند.
 
روز گذشته با حضور مسئولان کشوری و استانی بخشی از این پروژه در مسیر راه‌آهن خاش به زاهدان به بهره‌برداری رسید و اولین قطار مسافربری خاش - زاهدان که یکی از آرزو‌های دیرینه مردم این منطقه به شمار می‌رود راه‌اندازی شد و شنیده‌شدن سوت اولین قطار مسافربری در شهرستان خاش نور امید و توسعه را در دل مردمان این سرزمین روشن کرد.
 
راه‌آهن خاش - زاهدان در واقع یکی از چهار مسیر ریلی چابهار به زاهدان است که در صورت تکمیل تمامی مسیر‌های آن جهشی بزرگی در مسیر ریلی در حمل‌ونقل منطقه و کشور رخ خواهد داد.
 
  
این پروژه سفر ایمن و راحت را برای شهروندان در برخواهد داشت
 
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: با پیگیری‌ها و تلاش‌های مداوم بعد از فراهم‌شدن زیرساخت‌های لازم بخشی از پروژه مهم راه‌آهن «زاهدان - چابهار» در حدفاصل زاهدان به خاش راه‌اندازی شد.
 
منصور بیجار افزود: این قطار هر روز ساعت ۶ صبح از مبدأ خاش به سمت زاهدان حرکت و با طی مسیر دوساعته به مقصد می‌رسد.

وی ادامه داد: این قطار مجدداً در ساعت ۱۶ همان روز به سمت خاش حرکت می‌کند.

بیجار تصریح کرد: در ابتدا ظرفیتی که برای این قطار پیش‌بینی شده است دو سالن مسافربری با
کلیه امکانات رفاهی و سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی است، که ظرفیت جابه‌جایی ۲۱۶ مسافر را دارد.
 
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار با اشاره به اینکه مسیر خاش زاهدان یکی از پرتصادف‌ترین محور‌های مواصلاتی در سیستان و بلوچستان است اظهار کرد: باتوجه‌به اینکه محور خاش به زاهدان بیشترین تلفات جاده‌ای را دارد این پروژه سفر ایمن و راحت را نه‌تنها برای شهروندان خاش و زاهدان بلکه شهر‌های اطراف نیز فراهم می‌کند.
 
وی با اشاره به اینکه در صورت افزایش تقاضا تعداد سالن‌ها افزوده می‌شود، خاطرنشان کرد: نکته مهم هزینه پایین این سفر است که به میزان یک‌سوم هزینه سفر با خودرو در همین مسیر است.
 
قطار مسیر خاش - زاهدان از نوع قطارهای درجه یک است
 
سید میعاد صالحی مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی با اشاره به اینکه قطار مورداستفاده در مسیر خاش - زاهدان از نوع قطار‌های درجه یک است بیان کرد: این قطار دقیقاً از همان نوع قطاری است که در مسیر تهران _ مشهد مورداستفاده قرار می‌گیرد.
 
وی افزود: هزینه سفر ریلی در این مسیر برای هر نفر ۲۹ هزار تومان است که این مبلغ  در حمل‌ونقل خودرویی ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان است.
 
صالحی خاطرنشان کرد: این پروژه هدیه‌ای از طرف دولت سیزدهم به مردم سیستان و بلوچستان به‌ویژه مردم خاش و زاهدان در جهت ارتقای ایمنی سفر است.
 
وی گفت: مسیر زمینی خاش - زاهدان از مسیرهای پر ترافیک و با تصادفات زیاد است و امید می‌رود با راه‌اندازی این قطار شاهد کاهش تصادفات و افزایش ایمنی تردد مردم در این مسیر باشیم.
 
انتهای خبر/ س
 
  https://asrehamoon.ir/vdcdof0fnyt09k6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما