خودروی شخصی، حریم شخصی نیست! نه میتوان صدای موسیقی را در آن، آن قدر بلند کرد که موجب آزار دیگران شود و نه میتوان در داخل خودرو، حجاب را از سر برداشت، با این توجیه که «چهار دیواری، اختیاری است!»
به گزارش سرویس اجتماعی عصرهامون: اما این مسألهای است که این روزها در خیابانهای شهر، زیاد دیده میشود و برخی افراد، با پا گذاشتن بر هنجارهای قانونی و مذهبی جامعه ایرانی، نمایشهایی اجرا میکنند که بیشتر نماد بیفرهنگی است. براستی آیا کسی که از شخصیت و آگاهی کافی برخوردار است سعی میکند با کشف حجاب، توجه دیگران را نسبت به خود جلب کند یا حتی اگر اعتراضی دارد، اینگونه اعتراضش را بیان کند؟
حتی در کشورهای اروپایی نیز افراد، با اینگونه نمایشها سعی در صید نگاه دیگران نمیکنند و بسیاری از همان فرنگیها انگشت حیرت به دهان گزیده با دیدن بدپوششی برخی بانوان ایرانی، زبان به طعن و انتقاد میگشایند که: در کشور ما تنها زنان خاص، اینگونه بزک کرده و زننده وارد جامعه میشوند، نه بانوان با شخصیت و دارای شؤون اجتماعی.
رشد خزنده معضل بدحجابی در کشور نگران کننده است. این را بیشتر کارشناسان آسیبهای اجتماعی مورد تأکید قرار دادهاند و برای همین به مسؤولان فرهنگی و نهادهای عمومی کشور درباره تبعات آن هشدار میدهند.
بدحجابی و اختلاط دختر و پسر
دکتر مرتضی سرایداری، کارشناس رسانه و آسیبهای اجتماعی در این باره به خبرنگار ما میگوید: معضل بدحجابی از رابطههای خیابانی به اختلاط دختر و پسر در دانشگاه کشیده شده و از حالت فردی خارج شده، برای همین باید مسؤولان فرهنگی تدبیر لازم و اثربخش تری بیندیشند.
وی با اشاره به اهمیت فرهنگ اسلامی در تدبیر امور جامعه اظهار میدارد: ما در یک کشور اسلامی زندگی میکنیم و فرهنگ اسلامی حکم میکند برای کاهش و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، بحث حجاب و عفاف در کشور، هم از سوی خانوادهها و هم از سوی مسؤولان حفظ امنیت کشور جدی گرفته شود.
لزوم هدایت مستضعفان فرهنگی
حجتالاسلام و المسلمین دکتر رضا دانشور ثانی، کارشناس حقوقی و مذهبی نیز در این باره به خبرنگار ما میگوید: برای فرهنگسازی در حوزه حجاب و عفاف لازم است با کسی که هدف مغرضانه از بدحجابی ندارد و بیحجابیاش به دلیل ناآگاهی است، برخورد «جاذبهای» شود، چون این فرد مستضعف فکری، اخلاقی و دارای فقر فرهنگی است.
وی میافزاید: به دختر جوانی که حجاب اسلامی را رعایت نمیکند، نمیتوان به زور مقنعه و چادر پوشانید، بلکه او باید با رغبت و میل باطنی حجاب را بپذیرد و به آن، باور درونی پیدا کند و اگر برای خانمی، برکات و فضیلت و آثار فردی و اجتماعی حجاب جا نیفتاده باشد، آن را نمیپذیرد و اجبار و فشار اثری ندارد.
این کارشناس مذهبی و خانواده با بیان اینکه جهان بینی خانوادهها و ظرفیتها یکی نیست، تأکید میکند: برخورد فرهنگی نیز اینگونه نیست که همه را با یک نظر و یک روش بخواهیم هدایت کنیم، بلکه با توجه به اینکه سلیقهها و برداشتها از حجاب و عفاف متفاوت است، باید طبق فرهنگ آن منطقه، مردم را دسته بندی کرده، برایشان طبق کشش فکری آنان، کار فرهنگی انجام دهیم.
کسی که خود را
به خواب زده بیدار نمیشود
وی با بیان اینکه کسی که خود را به خواب زده نمی توان بیدار کرد، میگوید: متأسفانه برخی بدحجابها خود را به خواب زدهاند. آنها از زیانهای اجتماعی کار خود اطلاع دارند، ولی نمیخواهند رویه خود را تغییر دهند.
دانشور ثانی تأکید میکند: برای کاهش دامنه این آسیب اجتماعی همه ارگانها و نهادهای اجرایی و فرهنگساز باید در این زمینه با هم افزایی فرهنگی، اجتماعی و قضایی یک تلاش و حرکت مؤثر و واحد انجام دهند، چون کار جزیرهای پاسخ نمیدهد و نمیشود کار ماندگار و عمیقی کرد.
به اعتقاد این کارشناس مذهبی و خانواده، اگر خانوادهها بدانند که حجاب موجب آرامش روحی و فردی در دختران و زنان میشود، با رعایت حجاب فعالیتهای اجتماعی خود را بر اساس نیاز جامعه شکل خواهند داد، زیرا دین به زن یاد میدهد که در برابر نامحرم چگونه رفتار کند و خروجی این رفتار در تحکیم بنیان خانواده مؤثر خواهد بود.
لزوم برخورد قاطع
با بدحجابی مزمن
حجتالاسلام والمسلمین دکتر دانشور ثانی در ادامه یادآور میشود: پس از توجه به فرهنگسازی و راهنمایی کردن افرادی که ناآگاهانه در دام بدحجابی افتادهاند باید با بدحجابیهای مزمن، برخورد انتظامی شود و طبق قانون به این افراد تذکر داده شود و اگر تکرار شد، طبق مقررات حجاب و عفاف با آنها برخورد قاطع صورت گیرد.
دکتر خسرو ارحامی، پژوهشگر رفتار عمومی، جرمشناس و مشاور خانواده نیز در این باره میگوید: جامعه ضوابطی دارد که باید از سوی هر فرد به عنوان عضوی از آنکه در کنار دیگران در یک محیط عمومی ظاهر میشود، رعایت شود.
این نویسنده کتابهای مشاوره میافزاید: طبق قانون حجاب و عفاف، کف رعایت حجاب (با لحاظ کردن عفت و اخلاق اجتماعی) در زنان؛ دیده شدن گردی صورت و دستها از مچ به پایین - چه با چادر یا لباس محلی یا مانتو- بدون مشخص شدن برجستگیهاست که در این صورت عفت عمومی رعایت میشود.
تداوم بد پوششی و زشت حجابی
این متخصص خانواده و جرمشناس در ادامه به روشهای برخورد با بدحجابها اشاره میکند و میگوید: تاکنون برخوردها بدون بازدارندگی لازم بوده و طرحهای انتظامی، مقطعی اجرا شدهاند برای همین شاهد تداوم بد پوششی و زشت حجابی در کشور هستیم.
به اعتقاد او، خانوادهها باید بدانند که اگر «عفت» ضمیمه حجاب نباشد، شخص حتی با داشتن چادر هم بدحجاب تلقی شود، یعنی ممکن است دختر یا زنی با چادر به حجاب ضربه بزند و بیشتر از آن بدپوششها در آلودهسازی جامعه گام بردارد، بنابراین فرهنگسازی پیش نیاز هر کار انتظامی و قهریه است.
این کارشناس خانواده و استاد علوم تربیتی با بیان اینکه حداقلهای قانونی در سطح شهرها که از سوی اسلام پذیرفته شده، باید رعایت شود و اگر اختلاف ایجاد شد، باید نظر حاکم شرع رعایت شود، میافزاید: وظیفه حاکم شرع این است که اول به بدحجاب تذکر بدهد و اگر اصرار داشت، طبق ماده ۶۳۸ مجازات اسلامی او را تعزیر و مجازات کند.
فرهنگسازی به جای محدودیت
حجت الاسلام فؤاد علوی، مدرس حوزه و دانشگاه نیز در این باره به خبرنگار ما میگوید: به جای محدودیت در بحث پوشش باید ابتدا به باورمند شدن پوشش خوب برای مردان و زنان پرداخت تا خودشان پوشش مناسب را انتخاب و به آن عمل کنند.
وی میافزاید: در مقطع کنونی روی مسأله حجاب نباید با برخورد انتظامی این همه مانور داده شود، بلکه باید روی عفت و حیاهای مردم و خانوادها سرمایه گذاری کرد. متأسفانه علاوه بر حجاب ناشایست، چشمهای آلوده و اطوارهای فریبنده برخی جوانان گول خورده، پدیدهای است که در هر گوشه کلانشهرها دیده میشود و با برخورد تدافعی و قهرآمیز، بهتنهایی حل شدنی نیست.
این کارشناس آسیبهای اجتماعی در ادامه تأکید میکند: همانگونه که حضرت آقا نیز بارها مسؤولان و مردم را به موضوع فرهنگ توجه دادهاند، حجاب و عفاف از ارزشهای ویژه فرهنگ و هویت یک ملت است که سایر ارزشها در سایه آن پویا و بالنده خواهند بود. اگر بخواهیم پویا و بالنده شویم، باید همه نهادهای مرتبط با عفت عمومی در این زمینه تلاش کنند و فرهنگ بایگانی شده «حجاب و عفاف» را در جامعه به جریان بیندازند.
انتهای پیام/7473 https://www.asrehamoon.ir/vdcbzzbw.rhb5wpiuur.html