تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۴
جمعی از کارشناسان سیاسی سیستان وبلوچستان گفتند: تلاش‌ها برای تغییر نام خلیج فارس به سرانجام نخواهد رسید و نام این خلیج تا ابد «خلیج فارس» باقی خواهد ماند.
اقتدار ایران در خلیج فارس و تنگه هرمز غیرقابل انکار است/خلیج فارس تا ابد فارس خواهد ماند
به گزارش عصرهامون، 10اردیبهشت برای ایرانیان روزی بسیار مهم اما نه فقط در تقویم که در حقیقتِ محض زندگی جمهوری اسلامی ایران است؛ روزی که دریای پارس را به پاس رشادت‌های مردمانی از جنس غیرت و استقلال، به نام خلیج فارس بر پیشانی دنیا ثبت کرد.
امروز برای ما ایرانیان یادآور روزهایی پرتنش و حساس برای بازپس‌گیری قطعه‌ای از خاک وطن است که با پاکی آبی نیلگون پایه مرزهای کشورمان را بر زمین گرده کرده است. امروز، روز ملی خلیج فارس است.
 
خلیج فارس محور ارتباط بین سه قاره اروپا، آفریقا و آسیای جنوبی است
مجتبی میر یکی از کارشناس سیاسی سیستان وبلوچستان در گفت وگو با خبرنگار عصرهامون به مناسبت روز ملی خلیج همیشه فارس اظهار کرد: خلیج فارس از جنبه های مختلف اقتصادی، نظامی، راهبردی، استراتژیکی و فرهنگی دارای اهمیت است و تمام کشورهای جهان به این موضوع واقف هستند.
وی با بیان اینکه از لحاظ جغرافیایی خلیج فارس محور ارتباط بین سه قاره اروپا، آفریقا و آسیای جنوبی و جنوب شرقی است، گفت: این ارتباط موقعیت و اهمین خلیج همیشه فارس را بیشتر می کند به همین دلیل مورد توجه قدرت های جهان واقع شده است.
 
خلیج فارس بیش از 25 درصد از نفت مصرفی جهان را تامین می کند
میر با اشاره به اهمیت خلیج فارس و مهم بودن آن از نظر انرژی و مسائل استراتژیکی افزود: معادن نفت و گاز موجود در بستر دریا بزرگترین نکته در رابطه با خلیج فارس است که علاوه بر تغییر وضعیت اقتصادی کشورهای حوزه خلیج فارس توانسته این منطقه را مخزن نفت جهان کند زیرا بیش از 25 درصد نفت جهان از این منطقه تامین می شود که این موضوع اهمیت این منطقه را بالا برده به این علت که مهمترین نیاز کنونی کشورها به ویژه کشورهای صنعتی بحث انرژی است.
وی در تکمیل مطلب فوق بیان کرد: وضعیت استخراج نفت در این منطقه به مراتب نسبت به خلیج مکزیک آسان تر است.
 
خلیج فارس نمادی از شکوه ایران
این کارشناس سیاسی وضعیت نظامی، استراتژیکی و راهبردی این منطقه را ویژگی مهم دیگر خلیج فارس دانست و ادامه داد: یکی از عوامل حضور نظامی کشورهای غربی به ویژه آمریکا همین موضوع است که آنها می خواهند با حضور خود در آن موقعیت خود را به صورت دائمی تثبیت کنند که در این راستا جمهوری اسلامی ایران از این موضوع غافل نمانده است.
میر با بیان اینکه نامگذاری روز ملی خلیج فارس به اخراج پرتغالی ها از تنگه هرمز برمی گردد، افزود: نامگذاری این روز نشان از اقدامات و تلاش های ملت همیشه پیروز و سربلند ایران در پاسداری از این میراث بزرگ معنوی و فرهنگی دارد.
 
حوزه دریایی خلیج فارس خط مقدم اقتصادی و امنیتی ماست
مرتضی دهقان کارشناسی امور سیاسی در گفت و گو با چهاربهاران اظهار کرد: مدت زیادی نمی گذرد از تاکید مقام معظم رهبری بر اینکه نیروهای دریایی کشور در خط مقدم رویارویی و مبارزه با دشمنان این مرز و بوم قرار گرفته اند.
وی افزود: این تاکید حتما محدود بر جنبه امنیتی و نظامی نبوده بلکه جنبه های اقتصادی مرتبط با دریا بالاخص امتیازات و ظرفیت های اقتصادی موجود در خليج فارس را شامل می شد.
وی با اشاره به اینکه خلیج فارس را به جرأت می توان به عنوان استراتژیک ترین خلیج موجود بر روی کره زمین دانست، بیان کرد: بستر بزرگترین پهنه نفت خیز این کره خاکی واقع شده است و تمامی کشورهای محصورکننده این خلیج پر رفت و آمد، به عنوان قطب های نفتی و گازی که تغذیه کننده نفت و گاز بسیاری از کشورهای جهان هستند شناخته می شوند.
کارشناس سیاسی ادامه داد: تلاش برای تصاحب و نفوذ بر بخش های مختلف این خلیج و کشورهای اطراف این خلیج همچون نام "خلیج فارس" همیشگی است و تا زمانی که این سوخت فسیلی پرمصرف در جهان کنونی وجود داشته باشد این تلاش نیز در قالب تهدیدات مختلف همچون نفوذ و تجاوز در این مناطق پابرجا خواهد بود.
وی گفت: علاوه بر موارد نفتی در اطراف این خلیج، راه آبی و دریایی فی نفسه به دلیل کم هزینه و به صرفه تر بودن نسبت به سایر راه های ارتباطی جهت واردات و صادرات و ترانزيت کالاهای تولیدی و مصرفی و مورد نیاز کشور بسیار مورد توجه کشورهای خلیج است چرا که هر کدام در تلاش هستند تا قسمتهای بیشتری از این خلیج ژئو پلوتيک را ضمیمه سرزمین های خود کنند.
دهقان افزود: اگر این کشورها بازارهای تجاری بیشتری را به خود اختصاص دهند و نتیجه قهری این موفقیت، کسب امتیاز بیشتری از تجارت و بازارهای بزرگ جهانی مستعد در این منطقه خواهد بود.
وی با اشاره به نام خلیج همیشگی فارس تصریح کرد: این خلیج که از دیرباز چه در عرف زبانی ملت های جهان و چه در نقشه های تاریخی و چه در لوح های ثبت شده بین ممالک منطقه و جهان، به عنوان خلیج پارسی(فارس) معرفی شده است همچنان که در تهدید تجاوز به قسمتهای جغرافیایی و جزایر درونی این خلیج است حتی در نام اصیل خود نیز مورد هجوم قرار گرفته و کشورهای عربی دول منطقه، در اقدامی متوهمانه این خلیج را در مراودات و مکتوبات خود خلیج العربی مینامند، اقدامی که از طرف تمامی مراجع و مراکز تحقیقاتی و تاریخی کشورهای مختلف جهان، مورد استهزا قرار گرفته است!
این کارشناس سیاسی خاطرنشان کرد: کشور ایران به عنوان مهمترین کشور محصور کننده خلیج همیشگی فارس البته که هم توان نظامی و امنیتی لازم و هم توان اقتصادی موردنیاز جهت در دست گرفتن بازارهای نفتی و غیرنفتی این خلیج بسیار مهم را داراست که برای دستیابی به این مهم حتما باید بسترهای ساحلی خود من جمله اسکله های با ظرفیت متناسب را در شهرهای ساحلی خود پابرجا کند.
 
کشورهای استعماری با هدف ایجاد تفرقه هر بار اسم جعلی بر روی خلیج فارس می گذارند
رضا خادمی در گفتگو با پایگاه خبری دلگان پرس با اشاره به دهم اردیبهشت ماه روز ملی خلیج فارس، اظهار کرد: خلیج فارس بخشی از هویت ما ایرانیان است.
این کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه به هیچکس اجازه نمی دهیم که هویت تاریخی ما را خدشه دار کند، ادامه داد: نام خلیج فارس ریشه در تاریخ کهن سرزمین ما دارد.
وی عنوان کرد: کشورهای استعماری و استکباری با هدف ایجاد تفرقه و نفاق در میان ملل منطقه، هر بار اسم جعلی بر روی خلیج همیشه فارس می گذارند.
خادمی اضافه کرد: اما دشمنان کشورمان بدانند که ملت ما هیچگاه به آنان اجازه نخواهد داد که نقشه های شوم خو‌د را عملی کنند.
این کارشناس مسائل سیاسی افزود: همانطور که اجازه تعرض به خاک کشورمان را نمی دهیم اجازه نمی دهیم کسی به آبهای ما تعرض کند.
وی گفت: همه و به ویژه استعمارگران بدانند که خلیج فارس تا ابد خلیج فارس خواهد ماند.
خادمی با بیان اینکه پاسداشت خلیج فارس فقط مخصوص امروز نباشد، خاطرنشان کرد: دولت و مردم قدر این گوهری که از پیشنیان به ما رسیده است را بدانند.
 
 اقتدار ایران در خلیج فارس و تنگه هرمز غیرقابل انکار است
احمد ملاشاهی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با ندای هیرمند گفت :اقتدار جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس به حدی رسیده که کشورهای غربی، به خصوص شناورهای آمریکایی ضمن این که در شناورهایشان از افراد فارسی‌زبان استفاده می‌کنند باید تمام مکالماتشان نیز به زبان فارسی انجام شود.
وی افزود: در آثاری که از یونانیان هم به جا مانده و نقشه هایی که متناسب با شرایط آن زمان رسم شده است، واژه‌های به کار رفته مترادف با نام خلیج فارس است.
ملاشاهی افزود : برای اولین بار انگلیسی ها این عمل را انجام دادند  نه اینکه بگویند خلیج عربی بلکه کلمه فارس را حذف کردند و در رسانه‌های خود هم واژه خلیج را به کار می بردند ،این را هم اضافه کنم که در یک زمانی رسما و مشروط از سازمان ملل سوال شده وپاسخی که به جمهوری اسلامی ایران دادند تاکید بر نام خلیج فارس بود.
کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد :دهم اردیبهشت در تاریخ ایران روز مهمی به شمار میرود روزی که یادآور ازخودگذشتگی های ملت سرافراز ایران و فرار اشغال‌گران متجاوز پرتغالی بعد از ۱۱۷ سال تسلط جابرانه‌ بر سواحل جنوبی کشور (۲۱ آوریل ۱۶۲۲ میلادی) در پی رشادت‌های سپاه ایران بود.
ملاشاهی گفت: در سال‌های اخیر و به ویژه از دهه شصت میلادی به این سو، نام جعلی خلیج ع.ر.ب.ی نیز در برخی منابع تحت حمایت بیشینه دولت‌های عربی و گاه غیر عربی به گونه‌ای فزاینده در حال رقابت با نام خلیج فارس است، این امر خشم ایرانیان سراسر جهان را برانگیخته است.
وی در ادامه گفت :تا کنون کارهایی برای مقابله با این جعلی سازی صورت گرفته از جمله صادر شدن دو رهنمود در دبیرخانه سازمان ملل متحد برای پاسداری از نام خلیج فارس یا Persian Gulf و یا برگزاری جام خلیج فارس و چندین نام گذاری و تهیه نقشه و اسناد و کتب جغرافیایی با نام صحیح خلیج فارس.

انتهای پیام/
 
https://www.asrehamoon.ir/vdcefw8znjh87wi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما