تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۳۷
در نشست خبری با اصحاب رسانه مطرح شد؛

هدفمند پرداخت کردن یارانه‌ها به اقشار ضعیف یکی از مزایای طرح اقتصادی دولت/کمبودی در حوزه تامین آرد و نان نداریم

اشتغالزایی ۵۰۰ نفره دستاورد احیای مجدد کارخانه بافت بلوچ
داوود شهرکی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: هدف دولت سیزدهم از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها اصلاح اوضاع اقتصادی و جلوگیری از هدر رفت منابع کشور است.
هدفمند پرداخت کردن یارانه‌ها به اقشار ضعیف یکی از مزایای طرح اقتصادی دولت/کمبودی در حوزه تامین آرد و نان نداریم
به گزارش عصرهامون، داوود شهرکی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص موضوع مردمی سازی و هدفمند سازی یارانه ها، بیان کرد: دولت اقدام به اجرای تصمیمی مهم در راستای اصلاح اوضاع اقتصادی کرد تا بتواند با هدفمند کردن یارانه ها مانع هدر رفت منابع شود.

وی با اشاره به وجود برخی انحرافات از تولید تا مصرف کالاهای اساسی، افزود: برخی اقلام یارانه ای را از کشور به سایر کشورهای همسایه انتقال می دادند که این امر علاوه بر هدر رفت منابع، خوشایند کشور هم نبود، هرچند ما در سالهای بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، اخلاق مدارانه با کشورهای همسایه برخورد کرده و اگر آنها درگیر جنگ بوده اند ما میزبان خوبی برای آنان بودیم.

این مسئول اضافه کرد: امروز نیز علیرغم تحریم های موجود در حال کمک رسانی به کشورها منطقه هم هستیم اما، این کار نباید باعث بشود که کالاهای اساسی ما به صورت قاچاق از کشور خارج شده و منابع ارزی از بین برود، و مردم ما که هدفمان تامین کالاهای اساسی برای آنهاست از این اقلام محروم باشند.

وی تاکید کرد: نکته دیگری که دولت به سمت اصلاح پرداخت یارانه ها و مردمی کردن آن رفت این بود که دهک های پایین جامعه به دلیل اینکه توان مصرف نداشته و یا درآمدی کم داشتند از یارانه کمتری استفاده می کردند و بالعکس، دهک های بالا استفاده بیشتری از یارانه داشته و این یک آسیب به شمار می رفت که همه این اوامر منتج به آن شد تا دولت سیزدهم به قصد اجرای این طرح پا به میدان بگذارد، و علیرغم سختی کار و مشکلاتی که ممکن است این طرح در روند اجرا داشته باشد، اما با هماهنگی بین دستگاه ها، مجلس و دولت و قوه های مجریه، مغننه و قضائیه وارد عرصه اصلاح توزیع یارانه ها شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار استان ادامه داد: زمانی که کالاهای اساسی یارانه ای به شیوه نادرست در جامعه توزیع می شد، دشمن ما را محکوم‌می کرد که نظام جمهوری اسلامی کالا کم تولید می کند و کالاهای موجود درکشور کم بوده و یارانه ها هدر می رود و براین اساس با تبلیغات مسموم خود فشار وارد می کرد، امروز هم که همان نظام را در  دستور برای تغییر و اصلاح داریم، این فعالیت را هم به بهانه کوچک تر کردن سفره های مردم و افزایش قیمت کالاها زیر سوال می برند،  این درحالی است که افزایش قیمت ها برای افراد پر مصرف است.

وی گفت: سرانه ای برای هر فرد پیش بینی شده که برای اقلامی مانند مرغ، روغن، لبنیات، تخم مرغ و غیره صرف می شود و میانه ای برای هر خانوار درنظر گرفته شده و برآورد هزینه ماهانه و سالانه آن در نظر گرفته شده و متناسب با آن میزان یارانه ای که باید به هرنفر در راستای جبران واقعی شدن قیمت کالاها داده شود بدست آمده است.

شهرکی اظهار کرد: براساس محاسبه انجام شده برای سه دهک، مبلغ 400هزار تومان و برای 6دهک مبلغ 300هزار تومان یارانه ماهانه در نظر گرفته شده و تنها یک دهک که کمتر از 10 درصد کل جامعه هستند از این یارانه با توجه به توانمندی مالی که دارند، بهره نمی گیرند و آنان هیچ نگرانی بابت واقعی شدن قیمت ها ندارند، و روی این موضوع حساس نیستند.

وی با اشاره به اینکه قبل از اجرای مردمی سازی یارانه ها، برای دوماه یارانه به حساب سرپرست خانوار به جهت داشتن اطمینان از پیش بینی این مبالغ واریز شده، گفت: اطلاع رسانی لازم در زمینه اعلام اعتراض نسبت به قرارگیری در دهک ها و یا نگرفتن یارانه ها انجام شده و هرکسی که اعتراض دارد می تواند تا سه ماه اطلاعات خود را وارد سامانه تعیین شده قرار دهد، خوشبختانه سامانه به سامانه های مرتبطی همچون ثبت اسناد و املاک و بانک ها متصل است و در سریعترین زمان بررسی لازم انجام و پاسخ مورد نیاز به معترضین داده خواهد شد.

این مسئول با اشاره به اینکه در طرح جدید 78میلیون نفر مشمول دریافت یارانه شده اند، خاطر نشان کرد: شاید افرادی نیز اسمشان در لیست قرار نگرفته و یا فرزندشان تشکیل خانواده داده و در سامانه نتوانسته اند اطلاعات مورد نیاز را وارد کنند، می توانند از این فرصت سه ماهه استفاده کنند و نگرانی از بابت پرداخت نشدن یارانه نداشته باشند، چرا که هر زمانی که دولت به این نتیجه برسد که خانواده ای مشمول دریافت یارانه است، تمام آن یارانه ای که قول داده را به حسابشان واریز می کند.

وی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان با کمبود کالا در سطح کشور مواجه نیستیم، افزود: علیرغم تبلیغات سوء  برخی در این زمینه نباید مردم نگرانی داشته باشند چرا که اگر ما در زمان عرضه ارز 4200 تومانی توانستیم کالا تامین کنیم، امروز هم که قیمت واقعی شده کالای بیشتری را می توانیم تامین و در اختیار آنان قرار دهیم.
 
 احیای کارخانه بافت بلوچ؛ گامی مهم در جهش تولید و اشتغال

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار استان در بخش دیگر سخنان خود به احیاء کارخانه بافت بلوچ اشاره کرد و گفت: کارخانه بافت بلوچ که طی سنوات گذشته از مدار تولید خارج شده بود که با تلاش های صورت گرفته از سوی سازمان صمت و جهاد کشاوزی مجددا احیا شد.

وی تصریح کرد: تامین مواد اولیه، چالشی بود که باعث تعطیلی این کارخانه در دهه گذشته شد، در حال حاضر بعد از 40 سال ممنوعیت کشت پنبه از استان رفع و در سال گذشته با دو شرکت کشت پنبه قرارداد بسته شد؛ هم اینک زمینه اشتغال 300 نفر در واحد ریسندگی فراهم شده، که با تکمیل واحد بافندگی این ظرفیت به 500 نفر خواهد رسید.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار استان اظهار کرد: در سال گذشته 50 واحد تعطیل در حوزه صنعت، معدن و کشاورزی به چرخه تولید بازگشتند که با این اقدام اشتغال 754 نفر از واحدها صنعتی در شهرک های صنعتی و غیرصنعتی، کشتارگاه و ... مهیا و مشکلات آن ها برطرف شد.
 
ساخت اولین شمش طلای تفتان تا یک سال دیگر

وی در خصوص آخرین وضعیت شمش طلای تفتان، گفت: شناسایی طلای شهرستان تفتان که از سنوات قبل آغاز شده بود پس از پیگیری های صورت گرفته و رفع مشکلات زیست محیطی و واگذاری زمین عملیات اجرایی آن با شرکت های متعدد پیمانکار شروع شده که اولین شمش طلای تفتان تا یک سال دیگر ساخته می‌شود.

به گفته این مسئول، احداث کارخانه در این منطقه علاوه بر توسعه ی اقتصادی که به دنبال دارد با سرمایه حداقل 500 میلیارد تومان در دستور کار قرار گرفته و زمینه اشتغال مستقیم برای 200 نفر را فراهم کرده، اشتغال غیر مستقیم هم به دنبال داشته که با احداث صنایع وابسته به طلا رخ خواهد داد.

کمبودی در حوزه تامین آرد و نان نداریم

شهرکی در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر این مطلب که با کمبود و کاهش سهمیه آرد در سیستان و بلوچستان مواجه نیستیم، گفت: اخیرا میزان سهمیه آرد در شهرستان زاهدان افزایش پیدا کرده، ما هیچ کاهشی در عرضه آرد نداشته ایم و علت ایجاد صف هم که مشخص است اگر صف نباشد نانوایی باید تعطیل شود باید مشتری داشته باشد این صف متعارف طبیعی است که بشتر هم بعدازظهر است.

به گفته وی، برخی از صف ها در مواقعی همچون ماه رمضان هنگام افطار یا ساعات عصر در روزهای معمولی موضوعی متعارف بوده، این تبلغ مسموم دشمنان است که با پخش مطالبی همچون کمبود و گرانی به این معضلات دامن می زند، رسانه ها باید در این زمینه یاریگر ما باشند و بدانیم که قیمت نان، از خوراک دام ارزانتر است.

این مسئول تاکید کرد: کشور با اجرای طرح هدفمندی یارانه ها به سمت اصلاح قیمت ها رفت تا جلو این انحرافات گرفته شود.

بازار خرده فروشی در مناطق مرزی سیستان و بلوچستان احداث می‌شود ‏

وی گفت: در راستای بهبود معیشت مرزنشینان اقدام به ‏احداث راه اندازی بازار مشترک خرده فروشی در سه محل کوهک، پیشین و جالق کردیم؛ بدین صورت که برگزاری یک نشست ‏در کویته پاکستان در سال های 99 و پس از آن سال 1400 منجر به انعقاد تفاهم نامه ای بین وزیر صمت از ایران و مشاور حوزه ‏صنعت و تجاری پاکستان شد، بر اساس آن برای اولین بار دو کشور پذیرفتند بازار مشترک خرده فروشی در مرز ایجاد شود تا ‏مرزنشینان بتوانند فعالیت تجاری در حد توان خود تا سقفی معین و بدون تشریفات گسترده گمرکی داشته باشند.‏

منکر کمبود جایگاه سوخت در سیستان وبلوچستان نیستیم ‏

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار استان با بیان اینکه منکر کمبود جایگاه سوخت در استان ‏نیستیم، گفت: در هیچ جای ایران مانند سیستان و بلوچستان از تمام سهمیه سوخت استفاده نمی شود؛ این حق مردم است و ایرادی ‏ندارد اما، اکثر مردم استان تمام سهمیه سوخت خودرو را استفاده کرده که اینها از اثرات یارانه ها است. از سوی دیگر شرایط ‏استان و مرز باعث می شود این سهمیه مصرف شود که خود بار مضاعفی به پمپ بنزین ها وارد می کند، در این زمینه با وزارت ‏نفت برای احداث جایگاه جدید مکاتباتی صورت گرفته، فرایند هم تغییر کرده و بر اساس فراخوان اقدام خواهیم کرد.‏

انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcdnj0foyt0oz6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما