تاریخ انتشار :شنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۱:۱۰
سیستان و بلوچستان در حالی رکورددار کمترین تلفات چهارشنبه‌سوری در کشور است که سال گذشته تنها ۶ مورد در جشن باستانی دچار حادثه شدند.
توصیه‌های اورژانسی برای کاهش آسیب‌های آخرین چهارشنبه سال/ سیستان و بلوچستان رکورددار کمترین تلفات چهارشنبه‌سوری در کشور
به گزارش عصرهامون، آیین چهارشنبه‌سوری، نمادی از مهرورزی و سنتی تاریخی از فرهنگ و تمدن كهن ایرانی است، آیینی كه اگرچه با سبک زندگی امروز به‌جاآوردن آن اندكی دشوار است، اما می‌توان آن را به مراسمی برای شادمانی امن و بهانه‌ای برای در كنار هم بودن مبدل كرد.

اهمیت این موضوع و ضرورت اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به افكار عمومی در خصوص این آیین و راه‌های تأمین سلامت و امنیت آن باعث شد تا با دعوت از مسئولان دستگاه‌های امدادرسانی و خدماتی در قالب میزگرد در پایگاه خبری تحلیلی عصرهامون به بحث و تبادل نظر دراین‌خصوص بپردازیم تا شاید بتوانیم گوشه‌ای از مشكلات در این زمینه را از طریق آگاهی‌بخشی بیشتر بكاهیم.

سیستان و بلوچستان کمترین حادثه چهارشنبه‌سوری را داشت

فریبرز راشدی، رئیس اورژانس‌ پیش بيمارستانی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در این میزگرد با بیان اینکه چهارشنبه‌سوری از جمله مراسم های جشنی است که از دیرباز در میان مردم ما در شب آخرین چهارشنبه سال برگزار می‌شود، گفت: چهارشنبه آخر سال بنا بر رسم قدیمی بین ایرانیان انجام می‌شد در این دورهمی افراد باهدف ازبین‌رفتن کدورت‌ها و افزایش محبت و دوستی در سال جدید در کنار هم جمع شده و در یک ساعت خاص آتشی روشن می‌کردند که این رسم نسل به نسل منتقل شد؛ اما در سال‌های اخیر با تغییر و تحولات گسترده روبرو شد و این روز تنها با استرس و نگرانی می‌گذرد به‌طوری‌که چهارشنبه آخر سال برای همگان به‌ویژه سازمان‌های امدادی وحشت‌آور است.

وی با بیان اینکه کوچک‌ترین سهل‌انگاری در این شب باستانی عواقبی دارد که فرد و خانواده را تا آخر عمر گریبان‌گیر مشکلات می‌کند؛ افزود: وظیفه ما هوشیاری و آگاهی با اطلاع رسانی و آموزش به خانواده‌ها به‌ویژه جوانان است تا از آثار و عوارض چهارشنبه‌سوری به علت استفاده از مواد محترقه و آتش‌زا آنها را مطلع کرده تا شاهد بروز مشکلات کمتری باشیم.
 

 
به گفته رئیس اورژانس‌ پیش بيمارستانی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان؛ این رسم در سیستان و بلوچستان به علت بافت سنتی و قدیمی باعث شده تا تعداد حوادث چهارشنبه‌سوری نسبت به کل کشور کمتر است، از سال ۸۵ به بعد اگر آمار را بررسی کنیم در میابیم که تعداد حادثه‌دیدگان کمتر از انگشتان دست بوده و این خطه در زمره استان‌های خوب است.

وی ادامه داد: سال گذشته ۶ نفر بر اثر استفاده از ترقه و مواد منفجره دچار حادثه شدند که بیشترین آسیب به دست، صورت و پا بود، اما اینکه عضوی قطع یا مورد فوتی برجای بگذارد، خوشبختانه نداشتیم.

این مسئول اضافه کرد: در این راستا سال گذشته آمار کل کشور در هفته چهارشنبه‌سوری حدود ۲ هزار و ۹۵۰ مورد حادثه بود که ۱۹ نفر فوتی داشتیم، در شب آخر سال نیز ۹ نفر فوتی و ۲ هزار و ۴۰۰ نفر دچار حادثه شده بودند که متأسفانه ۳۰ درصد نسبت به سال قبل‌تر از آن افزایش داشت به‌گونه‌ای که ۱۷۰ نفر قطع عضو شدند این آمار بالاست باید تلاش کنیم کاهش پیدا کند، خصوصاً جوانان و نوجوانان باید از عوارض این حادثه که ممکن است برای همیشه بر روی بدن آنان بماند یا دچار کوری چشم و قطع عضو شوند آگاهی پیدا کنند.

آماده باش ۱۸۰ اکیپ در شب چهارشنبه سوری

راشدی ادامه داد: ما سازمان امدادی هستیم و همیشه آماده؛ در چهارشنبه آخر سال هم تمام تیم‌های امدادی، اورژانس، آتش‌نشانی، هلال‌احمر و بیمارستان‌ها به‌خصوص بخش‌های سوختگی و چشم‌پزشکی در حالت آماده‌باش کامل هستند که در صورت بروز هرگونه حادثه و اعزام بیمار یا بیماران اقدام لازم را انجام دهند، در همین راستا نیز حدود ۱۸۰ پایگاه در کل استان فعال هستند که علاوه‌برآن اقدام به افزایش ۲۰ تیم در شهر زاهدان کردیم تا در صورت بروز هرگونه حادثه‌ای سریعاً ارائه خدمت کنند.

این مسئول با بیان اینکه بیشتر مصدومین چهارشنبه‌سوری در رنج سنی ۱۶ تا ۲۸ سالگی هستند، افزود: بیشترین افرادی که دچار آسیب شدند ۷۰ درصد به علت استفاده از مواد منفجره و ترقه بوده، و ۳۰ درصد تماشاچی و عابر پیاده بوده‌اند که این مهم می‌طلبد افراد از قرارگرفتن در این مکان‌ها خودداری کنند.

وی خطاب به والدین گفت: خانواده‌ها دقت کنند کودکان و نوجوانان از اقشار آسیب‌پذیر هستند استفاده از اين مواد توسط آنان خطرات جدی به همراه داشته، سلامت آنان را به خطر انداخته که می‌طلبد از حمل مواد محترقه و آتش‌گیر و انفجاری حتی به مقادير بسيار کم، در جيب لباس و کيف جدا خودداری کنيد.

به گفته رئیس اورژانس‌ پیش بيمارستانی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان؛ حد الامکان وجود يک کپسول خاموش‌کننده آتش در نزديک محوطه آتش ضروری است  و  در صورت امکان يک شيلنگ آب در نزديکی محوطه آتش آماده کنید تا در صورت لزوم، بتوان از آن استفاده کرد، همچنین در مکان‌های ایمن آتش روشن شود و از روشن‌کردن آتش و پرتاب ترقه در پارکینگ، محیط‌های سربسته، ایستگاه برق یا فشار گاز و نزدیک پمپ‌بنزین جدا خودداری کرد.

راشدی با بیان اینکه باید بقايای مواد آتش‌بازی را سريعاً جمع‌آوری کرد و هيچگاه برای چاشنی از الکل برای آتش گيری مواد استفاده نکرد، گفت: در صورت بروز هرگونه حادثه‌ای باید با شماره ۱۱۵ ارتباط رفته و از اورژانس درخواست کمک کرد و یا با شاره گیری ۱۲۵ از آتش‌نشانی جهت اطفای حریق کمک گرفت.
 
هنگام سوختگی پوست در چهارشنبه سوری چه باید کرد؟

حجت رستگاری، استادیار طب اورژانس بیمارستان خاتم زاهدان در ادامه میزگرد با اشاره به اینکه سوختگی پوست شایع‌ترین آسیبی است که در شب چهارشنبه‌سوری رخ می‌دهد، بیان کرد: خوشبختانه اتفاقاتی که در چهارشنبه‌سوری رخ‌داده اکثر با پانسمان و اقدامات سرپایی قابل‌حل است، اما برخی موارد عوارض برگشت‌ناپذیر دارد؛ این واقعیت چهارشنبه‌سوری است و باید آن را مدنظر قرار دهیم.
 

 
وی گفت: با اصل این جشن باستانی مخالفتی وجود ندارد؛ اما می‌طلبد ارگان‌های مسئول و مربوطه در بحث پیشگیری جدی‌تر وارد شوند به طور مثال شهرداری شهرهای بزرگ محل امنی فراهم کنند و آتش‌بازی را با مواد و تجهیزات استانداردی که از قبل خودشان آماده می‌کنند برگزار کنند، یا دانشگاه علوم پزشکی، قوه قضائیه و نیروی انتظامی بر روی مواد آتش‌زا که پخش می‌شوند نظارت شدیدتری داشته باشند.

وی تصریح کرد: بیان این مطلب بدان جهت است که موادی که حالت پرتابی دارند خطرزا بوده و این امر می‌طلبد مواد آتش‌زایی که جرقه‌های گرم ایجاد می‌کند و منجر به آتش‌سوزی می‌شوند جمع‌آوری شود، باید جلوی قاچاق این اقلام در طول سال گرفته شود چرا که جوانان آگاهی از عوارض این مواد ندارد.

رستگاری ادامه داد: از خانواده‌ها تقاضا داریم رسم پریدن از روی آتش که منجر به سوختگی اندام‌های تحتانی می‌شود را مدیریت و کنترل کنند.

درمان‌های اولیه برای سوختگی

وی در بخش دیگر سخنان خود به درمان‌های اولیه برای سوختگی اشاره کرد و گفت: در مورد سوختگی‌های خطرناک که شیئی وارد چشم شود باید با آب شرب معمولی سریعاً چشم را شستشو داد، در این زمینه فردی که چشمش دچار آسیب شده به علت اینکه پلک ناخودآگاه بسته می‌شود نمی‌تواند اقدام به شستشو کند باید شخص دیگری کمک‌حالش باشد و بیمار را سریعاً به مراکز درمانی برساند.

استادیار طب اورژانس بیمارستان خاتم زاهدان اضافه کرد: باید آتشی که به لباس یا پوست بدن فرد مصدوم اصابت کرده فوراً به‌وسیله پتو یا کپسول آتش‌نشانی خاموش و لباس پلاستیکی فرد از تن خارج شود، در این زمینه برای تعادل دمای بدن بیمار باید وی را با پتو پوشاند و از شستشوی بدن فرد با ترکیباتی مانند خمیردندان یا رب گوجه خودداری کرد، بهترین راه شستشو آب شرب معمولی است که خاصیت ضدعفونی دارد.
 
انتهای خبر/ خ
 
 
 
https://asrehamoon.ir/vdcfcedyyw6dtva.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما