تاریخ انتشار :شنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۳:۰۰
امام جمعه شهر علی اکبر گفت: عید فطر فرصتی برای طلب مغفرت است.
عید فطر؛ روز بازگشت به فطرت و فرصتی برای طلب مغفرت
حجت الاسلام احمد لطفیان سرگزی در گفتگو با خبرنگار عصرهامون با بیان اینکه شب عید فطر یکی از شب‌های شریف است و در فضیلت و ثواب عبادت و احیای آن احادیث بسیاری وارد شده است، بیان کرد: چنین شبی کمتر از شب قدر نیست، روز عید فطر فرصتی برای طلب استغفار به شمار می رود.

وی یکی از اعمال واجب روز عید فطر را پرداختن زکات فطره دانست و گفت: زکات فطره بر کسانی واجب است که در شب عید فطر مکلف باشند، فقیر نباشد و نان‌خور دیگران هم محسوب نشوند، کسانی که دارای این شرایط هستند زکات فطره را باید بپردازند.

امام جمعه شهر علی اکبر یکی از واجبات روز عید فطر که ازطلوع آفتاب تا ظهر واجب است را پرداخت زکات فطریه دانست و افزود: برای هرانسانی که توانایی مالی دارد برای خود وکسانی که واجب نفقه او و مهمانش هستند زکات فطریه واجب است.

به گفته وی؛ زکات فطره برای هر نفر معادل سه کیلوگرم گندم، برنج، خرما و امثال این‌ها است که اگر معادل پولی آن هم پرداخت شود اشکالی ندارد.

این مقام مسئول گفت: زمان پرداخت زکات فطره ازطلوع آفتاب تااذان ظهر است وبعدازاذان ظهر به نیت مافی الذمه بدهند.

وی در بحث احکام و زکات فطریه گفت: فرد وکسانی که نان خور شخص هستند مثل پدر ومادر ،همسر ، فرزند به برعهده خودانسان است، فطریه میهمان نیز حسب نظر فقها باید پرداخت شود.

 این کارشناس مذهبی تصریح کرد: اغلب فقها و مراجع تقلید و از جمله رهبر معظم انقلاب نظرشان این است که اگر میهمان نان‌خور آن فرد محسوب نشود زکات فطره برعهده‌ی میزبان نیست بلکه برعهده‌ی خود فرد است، البته معمولاً مهمانی که یک شب دعوت شده است نان‌خور محسوب نمی‌شود وزکات فطریه او برگردن شما واجب نمی شود هرکسی به مجتهد خودمراجعه کند چون اختلاف فتوا دارد.

لطفیان سرگزی در خصوص نماز عید فطر گفت: نماز عیدسعید فطر دورکعت است اذان واقامه ندارد در رکعت اول سوره حمد ویک سوره میخوانیم که سوره اعلی بهتر هست خوانده شود بعدازآن پنج تا قنوت داریم که درهرقنوت هرذکری میشود خوانده شود، اما ذکر مخصوص خودش که نقل شده است  بهتر است« اللّهُمَّ اَهْلَ الْکِبْرِیاَّءِ وَالْعَظَمَهِ وَاَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ وَاَهْلَ الْعَفْوِ وَالرَّحْمَهِ» وتا آخر دعا ودر رکعت اول پنج تا قنوت دارد وبعد رکوع ودوتا سجده وبعد بلندشده ودوباره سوره حمد و هر سوره ای می شود خواند بهتر هست سوره ی شمس رابخوانیم در رکعت دوم چهارقنوت داریم میشود که هر ذکری راخواند اما این ذکر مخصوص بهتر وجامع تر هست ومثل نماز صبح نماز رابه پایان میبریم.

امام جمعه شهر اکبر افزود: آداب روز عید درهرمنطقه ای متفاوت است اما آدابی که دربین همه مردم سیستان مشترک است وحدت همدلی ودید وبازدید ها و طلب حلالیت می باشد، کسانی که درطول سال عزیزی را ازدست داده باشند برای عرض تسلیت پ برای دلداری به دیدار خانواده اش می روند.
 
انتهای خبر/ خ
 
https://asrehamoon.ir/vdcip3az3t1aw52.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما