تاریخ انتشار :شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۱۲
باتوجه به همجواری و وجود مرز مشترک؛

پاکستان ظرفیت مهمی برای تبادلات اقتصادی با ایران است

کشور پاکستان با داشتن بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک و نیاز های وارداتی متناسب به تولیدات داخل ایران باعث افزایش حجم تبادلات تجاری بین دو کشور شده است.
پاکستان ظرفیت مهمی برای تبادلات اقتصادی با ایران است
به گزارش پایگاه خبری «عصرهامون»، استفاده از مبادلات تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه یکی از اصول هم‌جواری و همسایگی است که باعث شده تا کشور پاکستان که نزدیک به یک هزار کیلومتر مرز مشترک در جنوب شرق با جمهوری اسلامی ایران دارد به‌  عنوان یکی از نقاط جذاب برای تجارت توسط دولت و تجار ایرانی انتخاب شود.

در حال حاضر تبادل اقتصادی بین ایران و پاکستان نزدیک به ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسیده و این دو کشور از طریق سه گذرگاه مرزی میرجاوه، پیشین و ریمدان در حال تبادل تجاری کالا هستند همچنین تفاهم‌نامه راه‌اندازی ۶ بازارچه مرزی مشترک توسط مسئولین دو کشور به امضا رسیده که نوید افزایش حجم تجارت در بین این دو کشور همسایه را می‌دهد.

طبق اسناد گمرکی بیش از ۱۱۹ قلم کالا از جمله مصالح ساختمانی، محصولات پتروشیمی میوه‌جات گسترده‌ترین موارد صادراتی از کشور ایران به پاکستان است و واردات غله، حبوبات و برنج، چرم و منسوجات از مهم‌ترین کالاهای وارداتی از کشور پاکستان به ایران است.

افزایش حجم تجارت بین کشور ایران و پاکستانی نسبت به سال‌های گذشته

سیدرضا حاتملو، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار چهاربهاران اظهار کرد: موقعیت جغرافیایی یکی از عوامل مهم در ایجاد ارتباط تجاری بین دو کشور است که ظرفیت شهرستان چابهار و بندر این شهر در کنار مرز زمینی ریمدان با کشور پاکستان یک موقعیت بسیار عالی جهت تبادلات تجاری میان دو کشور است.

وی با اشاره به اینکه نیازهای این دو کشور باعث افزایش صادرات و واردات می‌شود، تصریح کرد: کشور پاکستان در زمینه تولید برنج و منسوجات فعالیت زیادی دارد و همین موضوع باعث شده تا عمده واردات از کشور پاکستان به ایران این دو محصول یاد شد باشد همچنین صادرات مواد نفتی، میوه‌جات، لوازم‌خانگی و مصالح ساختمانی نیز از سوی کشور ایران به پاکستان صادر می‌شود.

حاتملو با بیان اینکه حجم تجارت بین کشور ایران و پاکستانی نسبت به سال‌های گذشته افزایش‌یافته است، اذعان کرد: طبق گزارش‌های منتشر شده از سوی دستگاه‌های مسئول متوسط رشد سالانه میزان صادرات و واردات کالایی ایران با پاکستان در چند سال گذشته  برابر با ۱۷.۸ درصد بوده و از لحاظ وزنی حجم این تجارت در سال گذشته به حدود ۲.۸ میلیارد تن رسیده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه موقعیت کشور ایران و پاکستان استراتژیک است، اظهار کرد: قرارگیری هر دو کشور در مسیر حمل‌ونقل بین المللی می‌تواند یکی دیگر از دلایل نیاز ارتباط اقتصادی و تجاری این دو کشور با یکدیگر باشد چرا که همکاری و توسعه ارتباط  در حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت هزینه و زمان ارسال کالاهای پاکستانی به مقاصد خود را به میزان قابل‌توجهی کاهش داده و لذا می‌تواند نقش مهمی در افزایش صادرات پاکستان به‌ویژه به کشورهایی مانند ترکیه، آسیا مرکزی و اروپا ایفا کند.

وی با بیان اینکه میزان تجارت بین کشور ایران و پاکستان ظرفیت رسیدن به ۵ میلیارد دلار را دارد، خاطرنشان کرد: افزایش تسهیلات تجارتی، آموزش و ظرفیت‌سنجی اقتصادی بین دو کشور می‌تواند در سال‌های آینده حجم تجارت این دو کشور را افزایش دهد ضمن اینکه برپایی نمایشگاه‌های تخصصی نظیر نمایشگاه صادرات به پاکستان که در شهرستان چابهار برگزار شد، اقدامی مناسب جهت بالابردن حجم تجارت به این کشور همسایه است.

انتهای خبر/
  https://asrehamoon.ir/vdca6in6u49ni01.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما