تاریخ انتشار :يکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۱۳
کوزه‌گر از کوزه شکسته آب می‌خورد؛

بحران بی‌آبی در چابهار چگونه رفع می‌شود؟

با شروع انتقال خطوط آبی از دریای عمان به سطح کشور، روستاهای اطراف چابهار از بی‌آبی زجر می‌برند و در هفته فقط دو روز به مدت چند ساعت آب دارند.
بحران بی‌آبی در چابهار چگونه رفع می‌شود؟
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «عصرهامون»، آب همچنان یکی از مشکلات بزرگ کشور به‌خصوص در سیستان و بلوچستان است و مردم شهرستان چابهار هم با وجود همسایگی با دریای عمان، از کمبود آب آشامیدنی در شهرها و به‌خصوص روستاهای اطراف چابهار رنج می‌برند.

به گفته برخی از مردم شاید چهار روز هم ممکن است آب نداشته باشند و این جیره‌بندی آب در روستاهای چابهار بیشتر به چشم می‌خورد.

شاید شرایط آب، در شهرها کمی بهتر از روستاها باشد؛ اما اصل موضوع کماکان پابرجاست کیفیت پایین آب و جیره‌بندی نامناسب آب آشامیدنی به صورتی که هفته‌ای دو یا سه روز آب به روی مردم باز می‌شود و وقتی این آب از لوله‌های زنگ‌زده خارج می‌شود دیگر بی‌رنگ نیست و رنگ زنگ‌زدگی به خود گرفته است.

مردم شهرستان چابهار از وزارت نیرو انتظار دارند بعد از گذشت سال‌ها به بخش خصوصی اجازه دهند تا آب مردم را با احداث آب‌شیرین‌کن تأمین کنند یا اینکه وزارت نیرو با اختصاص اعتبار لازم قصه پر غصه بی‌آبی این شهرستان را پایان دهد.

بحران بی‌آبی دیگر قابل‌تحمل نیست
یکی از شهروندان شنبه آباد چابهار بیان کرد: ما همچنان از بی‌آبی سخت در مضیقه قرار داریم و این شرایط دو سال است که هنوز رفع نشده است.

وی افزود: علت را از اداره آب و فاضلاب جویا شدیم گفتند خرابی در شبکه و لوله‌ها وجود دارد، مگر مهندسی آبفا علم و دانش پیداکردن خرابی و مشکل را ندارند که این مشکل دو سال به طول انجامیده است.

همچنین شهروند ادامه داد: گاهی به مدارک این مهندسین شک می‌کنیم، آیا کسی به ما در حل این بحران کمک می‌کند؟

تلاش برای اصلاح شبکه انتقال آب، در آینده نزدیک
علی‌اکبر آقایی، مدیر امور آب و فاضلاب چابهار در خصوص مشکلات بی‌آبی در محلات این شهرستان بیان کرد: اکثر محله‌های شهرستان چابهار آب دارند و در برخی از محله‌ها آب به‌صورت جیره‌بندی توزیع می‌شود.

وی افزود: اکثر مردم به طور هم‌زمان با وصل‌شدن آب، برداشت آب را در مخازنی که در منازلشان دارند ذخیره می‌کنند و تا مخازن آنها پر نشود، شیر آب را نمی‌بندد.

مدیر امور آب و فاضلاب تصریح کرد: ظرفیت شبکه بسیار کم است، چون شبکه برای شرایط پایدار تنظیم شده است و در شرایط کنونی کمبود آب را داریم و محلاتی که در انتهای شبکه انتقال آب و یا جاهای پر تراکم قرار دارند، دچار ناپایداری و قطعی آب می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم تا با ظرفیت جدید شبکه و اصلاح خطوط انتقال و ارتقای ایستگاه پمپاژ که در حال انجام است با تکمیل آنها بخش بزرگی از مشکلات آبی محلات چابهار حل شود.

انتهای خبر/
  https://asrehamoon.ir/vdciyqaz5t1aqy2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما