تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۲۲
با پیروزی انقلاب اسلامی شاهد پیشرفت‌های گوناگونی در حوزه‌های مختلف زیرساختی و آموزشی در شهرستان چابهار بوده‌ایم.
پیروزی انقلاب اسلامی چه تأثیری بر پیشرفت چابهار داشته است؟
به گزارش پایگاه خبری «عصرهامون»، با پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ کم‌کم در کنار دیگر کارها روی زمین‌مانده نهضت سازندگی و رفع محرومیت در کل کشور شروع شد و همین مسئله باعث شد در بسیاری از استان‌های کشور پیشرفت‌های زیادی را در حوزه‌های مختلف شاهد باشیم.

در استان سیستان و بلوچستان و شهرستان‌های آن به خصوص شهرستان چابهار نیز شاهد پیشرفت‌های گوناگونی در حوزه‌های مختلف و زیرساختی بوده ایم که در مقایسه با قبل از انقلاب کاملاً قابل لمس است؛ هرچند که این شهرستان و استان نسبت به دیگر استان‌های کشور پیشرفت کمتری داشته ولی پروژه‌های زیادی در راستای محرومیت زدایی و دسترسی مردم به امکانات اولیه در حال ساخت و بسیاری از آنها نیز افتتاح شده و مردم از خدماتشان استفاده می‌کنند که در ادامه به بخشی از آنها اشاره خواهیم کرد.
 
                                 

رفع مشکل آب شرب مردم جنوب استان

کمبود آب شیرین در جنوب استان سیستان و بلوچستان باعث شد کارخانه آب‌شیرین‌کن کنارک در سال ۸۵ توسط دولت نهم افتتاح شود که مشکل آب آشامیدنی بخشی از مردم جنوب استان تأمین شود در ادامه با افزایش جمعیت و بزرگ‌شدن شهرها پروژه بزرگ آب‌شیرین‌کن در شهرستان چابهار با ظرفیت ۴۰ هزار مترمکعب در حال ساخت است و باتوجه‌به پیشرفت قابل‌توجه این پروژه قرار است به‌زودی افتتاح و آب مصرفی مردم شهرستان چابهار پایدار شود.

از طرفی دیگر در برخی از نقاط جنوب استان زیرساخت‌هایی های جهت انتقال آب وجود نداشته و با اقدام جهادی قرارگاه قدس جنوب شرق نیروی زمینی سپاه و دستگاه‌های دولتی در قالب جهاد آبرسانی باعث شده تا بیش از ۱۶۷ روستای شهرستان دشتیاری با انتقال خط لوله یک هزار کیلومتری دسترسی به آب پایدار داشته باشند و قرار است با پایان این عملیات تمام روستاها در سطح شهرستان دشتیاری مشکلی در خصوص دسترسی به آب پایدار نداشته باشند.

                               
توسعه بنادر شهرستان چابهار 

باتوجه‌به قرارگیری شهرستان چابهار در یک موقعیت استراتژیک توسعه بنادر و ترابری این شهرستان یکی از برنامه‌های دولت بوده و در همین خصوص بنادر شهرستان چابهار به میزان قابل‌توجه توسعه یافته‌اند و از طریق این بنادر حجم قابل‌توجهی از اجناس وارد و صادر می‌شود.

در همین خصوص در ماه گذشته پروژه توسعه این بندر به ارزش بیش از ۸ هزار میلیارد تومان ثبت و عملیات اجرایی آن آغاز شده تا با افزایش ظرفیت این بندر اقیانوسی شهرستان چابهار به یکی بزرگ‌ترین شهرهای اقتصادی کشور تبدیل شود که این خود بر زندگی مردم منطقه در حوزه اقتصادی و افزایش شغل بسیار تأثیرگذار است.

                         
چابهار متصل به شبکه ریلی کشور

خط راه‌آهن چابهار به زاهدان با طول ۶۲۸ کیلومتر در حال احداث است که تاکنون بیش از ۱۵۰ کیلومتر آن مورد افتتاح قرار گرفته، این ابرپروژه بزرگ‌ترین کریدور در حال ساخت کشور است که باعث می‌شود شهرستان چابهار دسترسی ریلی به نقاط مختلف کشور داشته باشد.

این ابر پروژه در کنار سود اقتصادی زیادی که برای کشور دارد و باعث تصریح در انتقال کالا می‌شود که علاوه بر توسعه شهرستان چابهار کمک شایانی نیز به مسئله نقل‌وانتقال مسافر و در نهایت توسعه صنعت گردشگری سواحل مکران می‌شود.
   
                                
گاز به شهرستان چابهار رسید

یکی دیگر از پروژه‌های بزرگی که در جنوب استان سیستان و بلوچستان کلید خورده، پروژه انتقال گاز به شهرستان چابهار با طول ۲۹۰ کیلومتر و هزینه ۴۱۰ میلیون‌دلاری است که موجب دلگرمی مردم و اشتغال‌زایی و توسعه صنعت در این شهرستان شده است.

با توجه به اتمام انتقال گاز از شهرستان ایرانشهر به شهرستان چابهار در حال حاضر معابر مختلف شهر در حال لوله گذاری برای انتقال گاز به درب خانه‌های مردم می‌باشد که در آینده نزدیک معضل سیلندرهای گاز و صفوف آن برای همیشه از شهر چابهار رخت می‌بندد.
                                          
افزایش ۱۰۰درصدی مساجد اهل سنت

توجه به اهل‌سنت در بعد از انقلاب قابل‌قیاس با قبل آن نیست چرا که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مساجد اهل‌سنت در شهرستان چابهار افزایش ۱۰۰ درصدی داشته و مدارس دینی زیادی در این شهرستان ساخته شده است که همه این‌ها نشان از پیشرفت در حوزه دین و مذهب باشد.

همچنین با تشکیل نهاد رهبری در امور اهل‌سنت خدمات شایسته‌ای به علما و مساجد اهل‌سنت داده شد که یکی از آنها تحت پوشش قرارگرفتن بیمه تأمین اجتماعی و پرداخت شهریه به طلاب است.
                                        

افزایش ۱۰۰برابری مدارس و دانشگاه های چابهار

افزایش سواد عمومی مردم با ساخت مدارس و دانشگاه‌ها در شهرستان چابهار یکی از اقدامات مثبت نظام در بعد از انقلاب بوده که باعث شده تا افراد زیادی از اقسا نقاط کشور جهت تحصیل به دانشگاه های شهرستان چابهار مراجعه کنند.

در قبل از انقلاب اسلامی در جنوب استان تنها ۳۲ آموزشگاه وجود داشته که در حال حاضر به ۱۲۰۰ آموزشگاه افزایش یافته و همچنین در سطح آموزش عالی نیز در قبل انقلاب شهرستان چابهار تنها یک دانشگاه داشته که هم اکنون تعداد دانشگاه‌های این شهرستان به بیش از ۶ دانشگاه افزایش یافته و پوشش ۱۰۰ درصدی تحصیلی در شهرستان چابهار نمایانگر توسعه این شهرستان در خصوص افزایش سواد جمعی بوده است.

انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcgt39qwak93y4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما