تاریخ انتشار :شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۳۲
نیاز حیاتی سیستان و بلوچستان به فرآورده‌های خونی؛

اهدای خون احیای زندگی بیماران است

سیستان و بلوچستان باتوجه‌به آمار بالای بیماران نیازمند دریافت فراورده‌های خونی به اهدای خون نیاز حیاتی دارد و ادای خون باعث احیای زندگی فرد دیگری می‌شود.
اهدای خون احیای زندگی بیماران است
به گزارش پایگاه خبری «عصرهامون» به نقل از زاهدنیوز، اهدای خون سنتی پسندیده است که باعث احیای زندگی می‌شود، در شعار معروفی اهدای خون را اهدای زندگی می‌دانند بسیاری از افراد به‌صورت خودجوش و داوطلبانه در این کار خداپسندانه شرکت می‌کنند.

 افراد سالم با اهدای خون یکی از نیازهای حیاتی در جامعه را رفع می‌کنند به‌خصوص در سیستان و بلوچستان این کار خیر نیازمند همراهی و همیاری همه مردم است.

 به‌واسطه آمار قابل‌توجه بیماران تالاسمی و سایر مواردی که بیماران نیازمند دریافت خون هستند دریافت فراورده‌های خونی به یکی از دغدغه‌های این استان تبدیل شده است.

 کمک و یاری دیگر انسان‌ها وظیفه‌ای است که دین و شریعت برعهده همه مسلمانان گذاشته، با اهدای خون می‌توانیم به بیمارانی که در شرایط سخت قرار دارند کمک کنیم.
 
 برای اهدای خون ترس و واهمه نداشته باشید

 مرتضی نارویی در گفتگو با خبرنگار زاهدنیوز بیان کرد: اهدای خون اهدای زندگی است باتوجه‌به شرایط نیاز خون در این استان من هر چند ماه با مراجعه به مرکز انتقال خون، خون خودم را اهدا می‌کنیم شکر خدا از وضعیت جسمی خوبی برخوردارم احساس می‌کنم با اهدای کردن خونم به دیگران شکر این نعمت سلامتی که خداوند عطا کرده به جا آوردم.

 مطهره سعادتی شهروند زاهدانی نیز تصریح کرد: بانوان هم می‌توانند در اهدای خون سهیم باشند اگر دچار بیماری خاصی نیستند نباید از اهدای خون ترس و واهمه داشتند؛ بلکه این اهدای خون به‌سلامت بدن کمک می‌کند.
 
 افزایش تولید فرآورده‌های نوین گلبول قرمز کم لکوسیت در سیستان و بلوچستان
 عبدالحسن صفدری در گفتگو با خبرنگار زاهدنیوز بیان کرد: افزایش تولید فرآورده‌های نوین گلبول قرمز کم لکوسیت به میزان ۱۹.۳ درصد، استقرار و راه‌اندازی دو سیستم اتوماسیون گروه‌بندی خونی در اداره کل سیستان و بلوچستان همچنین استقرار و راه‌اندازی دو دستگاه پلاکت آفرزیس برای دو مرکز اهدای خون زابل و ایرانشهر اشاره کرد.

 وی ادامه داد: باتوجه‌به وسعت استان و پراکندگی جمعیت، شرایط جوی، آب‌وهوا و وضعیت غبارآلود حاکم در شمال سیستان و بلوچستان، کشف موارد جدید بیماری مالاریا در جنوب استان، قاعدتاً در مرکز استان، زاهدان باتوجه‌به کانون‌های جمعیتی متمرکزتر و تعداد جمعیت بیشتر شهروندان اهدای خون بیشتر است.

 مدیرکل انتقال خون استان تصریح کرد: از ابتدای سال تا ۱۳ بهمن‌ماه سال جای آمار خون‌گیری ۴۷ هزار و ۱۸۳ واحد بوده است که متأسفانه نسبت به تاریخ مشابه سال گذشته ۴.۴ درصد کاهش داشته است.

 وی افزود: باتوجه‌به اینکه از ۲۶ شهرستان در استان، اداره کل انتقال خون استان تنها در ۶ شهرستان (زاهدان، زابل، سراوان، ایرانشهر، خاش، چابهار) مرکز اهدای خون دارد، توزیع و پخش خون به طور متمرکز از مراکز اهدای خون استان به بیمارستان‌های فعال هر شهرستان انجام می‌شود.

 صفدری تصریح کرد: بیشترین آمار تعداد بیمارستان و تخت‌های فعال بیمارستانی را باتوجه‌به جمعیت در شهر زاهدان داریم.

 وی عنوان کرد: در فصول سرد سال باتوجه‌به کاهش مراجعه اهداکنندگان به مراکز اهدای خون در کشور و استان با نظر به اهمیت موضوع اهدای پیوسته خون و نیاز دائمی به خون و فرآورده‌های خونی، ذخایر خونی استان در محدوده هشدار و گاهی بحرانی قرار دارد.

 مدیرکل انتقال خون استان در پایان خاطرنشان کرد: از هم استانی‌های گرامی خواهشمندیم در ایام سرد سال و باتوجه‌به پیش رو بودن ماه مبارک رمضان و هم‌زمان ماه مبارک با نوروز ۱۴۰۳ و تعطیلات رسمی کشور، بیماران نیازمند دائمی به خون و فرآورده‌های خونی که آمار بالایی در سیستان و بلوچستان دارند.

 تالاسمی بیماری قابل تشخیص است
 عقیل میری، رئیس بیمارستان حضرت علی‌اصغر (ع) زاهدان گفت: در سیستان و بلوچستان باتوجه‌به آمار بالای بیماران تالاسمی خدمات مختلفی به این بیماران ارائه می‌شود علاوه بر بیماران تالاسمی و بیمارانی که با مشکل هموفیلی در گیر هستند این خدمات ارائه می‌شود، بیماری هموفیلی یک اختلال خونریزی دهنده ارثی است که به علت کمبود فاکتورهای انعقادی ۸ و ۹ ایجاد می‌شود درمان بیماران مبتلا به هموفیلی با تزریق فاکتور انعقادی صورت می‌گیرد.

 وی با اشاره به اینکه بیماری تالاسمی یک بیماری ارثی است که از والدین به فرزند انتقال پیدا می‌کند، ادامه داد: خدمات فیزیوتراپی و مشاوره‌های در زمینه‌های مختلف برای این گروه‌ها انجام می‌شود همچنین آزمایش PND، آزمایشی است که جهت پیشگیری از تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی در بیمارستان‌ها انجام می‌شود و یکی از خدمات مهمی است که در بیمارستان حضرت علی‌اصغر زاهدان انجام می‌شود.

 رئیس بیمارستان حضرت علی‌اصغر (ع) زاهدان تصریح کرد: نگهداری از فراورده‌های خونی بسیار حائز اهمیت است از اقدامات انجام شده خریداری دو دستگاه دیتالاگر و ترمومتر ۴ کانالی دیتالاگر بود که یخچال انبار دارویی و بانک خون این مرکز مجهز به سیستم هشدار در صورت انحراف از دمای مجاز کرد.

وی گفت: عواملی چون خرابی ترموستات، قطع و وصل‌های ناگهانی برق از مهم‌ترین عواملی است که ممکن است موجب بالارفتن دمای یخچال‌های دارویی و بانک خون شده و هزینه‌های هنگفتی را متوجه می‌کرد.

میری تصریح کرد: بهترین راه پیشگیری از تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی، عدم ازدواج دو فرد ناقل تالاسمی با یکدیگر است در صورت ازدواج دو فرد مبتلا به تالاسمی با یکدیگر، انجام آزمایش‌های ژنتیک بر روی جنین در هر نوبت بارداری، لازم و ضروری است.

 وی در پایان گفت: روزانه بیش از هزار بیمار در کلینیک، بخش‌های بستری، اورژانس، تزریقات و بیماران خاص بیمارستان کودکان حضرت علی‌اصغر علیه‌السلام زاهدان پذیرش می‌شوند.

 انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdciwyazrt1aqu2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما