تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۰۴
دکتر عبدالرضا رحمانی فضلی و چودری نثار علی خان وزرای کشور ایران و پاکستان در نشست خبری مشترک در اسلام آباد بر اجرای توافقات بعمل آمده میان دو کشور در امور امنیتی و مرزی تاکید کردند.
مرزبانان ایرانی هرگز در خاک پاکستان نبوده اند/  حضور پنجمین مرزبان ایرانی در خاک پاکستان رسمیت ندارد
به گزارش عصر هامون،  ˈچودری نثار علی خان ˈدر کنفرانس خبری مشترک با همتای ایرانی خود گفت : ما امروز ملاقات بسیار طولانی و مفصلی را با طرف ایرانی داشتیم که در آن تقریبا همه موضوعات مورد نظر دو دولت را به بحث گذاشته و بررسی کردیم، یقینا روابط آینده ایران و پاکستان به سطح امیدوار کننده تری خواهد رسید و ما نسبت به این امر اطمینان کامل داریم.

وزیر کشور پاکستان خاطر نشان کرد: با همتای ایرانی خود درباره موضوعات امنیتی، مبارزه با تروریسم ؛ بخش های مرزی ؛ مقابله با قاچاق انسان، کالا , سوخت و مواد مخدر و همچنین موضوعات مود نظر تبادل اطلاعات کرده و به توافقات خوبی نیز رسیدند.

وی ادامه داد : امیدواریم در پی این سفر توجه خاصی از سوی مقام های ارشد دو کشور بر ارتقای روابط تجاری میان تهران و اسلام آباد صورت بگیرد که در راستای تامین منافع ملی دو کشور باشد.

وزیر کشور پاکستان تصریح کرد : توافق کردیم که به سرعت یک کمیته به منظور اجرای خواسته های دو دولت و در روزهای آینده تشکیل شود که امیدواریم پیش از سفر نواز شریف نخست وزیر پاکستان به ایران که در طی هفته آینده ( احتمالا 21 اردیبهشت ماه ) انجام خواهد شد، این اقدام عملیاتی شود.

نثار علی خان با بیان اینکه چارچوب کاری این کمیته را مشخص خواهیم کرد ، گفت: پاکستان نیز همانطور که نواز شریف در دیدار امروز با آقای فضلی به آن اشاره داشت ؛ به هیچ عنوان مشکلی با جمهوری اسلامی ایران نداشته و نخواهد داشت .

وی افزود: ما توافق کردیم که خط ارتباطی مستقیم میان نیروهای سپاه مرزی پاکستان (FC) و مقام های مرزی ایران و همچنین ارتباط میان مدیر کل عملیات نظامی پاکستان و همتای ایرانی برای هماهنگی های بیشتر و همکاری امنیتی برقرار شود.

چودری نثار علی خان گفت: اگر در خاک پاکستان نیز اقداماتی برای همکاری مرزی باایران نیاز باشد از سوی نیروهای پاکستانی انجام خواهد شد و قطعا مسوولان مرزی طرف ایران نیز گام های مشابهی در این خصوص برمی دارند که این همکاری ها بصورت دوجانبه در آینده توسعه خواهد یافت.

وی افزود : دولت حزب مسلم لیگ شاخه نواز به ریاست نواز شریف (حزب فعلی حاکم پاکستان) روابط با ایران را براساس تقاضای مردم در سطح عالی جستجو می کند، احساس من به عنوان یک پاکستانی و براساس چیزی که در سفرهای مختلف خود به ایران از مردم این کشور مشاهده کرده ام این است که دو طرف خواهان مدلی از دوستی برای معرفی به دنیا و نه فقط برای منطقه هستند.

وزیر کشور پاکستان تاکید کرد: روابط خوب میان ایران و پاکستان تضمینی خواهد بود برای صلح و ثبات منطقه و دولت فعلی نواز شریف در پاکستان کاملا متعهد به ارتقای روابط شفاف میان دو کشور بوده که این روند گامی بلند در جهت ارتقای صلح و همچنین همکاری های اقتصادی میان تهران و اسلام آباد خواهد بود.

نثار علی خان درباره روابط اسلام آباد با تهران و ریاض گفت : ما روابط بسیار خوبی با جمهوری اسلامی ایران و عربستان داریم و من هیچ مشکلی را در این زمینه نمی بینم .

در همین حال چودری نثار علی خان در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره اجرای توافق با جمهوری اسلامی در زمینه همکاری امنیتی گفت: ما متعهد به همکاری با ایران هستیم .

وی همچنین درباره محل نگهداری مرزبانان ایرانی در خاک پاکستان نیز گفت : پنج مرزبان ایرانی هرگز و هیچ زمان در خاک پاکستان نگهداری نشده و لذا حضور پنجمین مرزبان نیز در خاک پاکستان رسمیت ندارد، ولی اسلام آباد آماده است در صورت دریافت هرگونه اطلاعات از سوی برادران ایرانی تبادل اطلاعات داشته و در نهایت تلاش خود را برای حل این موضوع انجام دهد.

انتهای پیام/7250 https://www.asrehamoon.ir/vdcd9o0k.yt0x56a22y.html
منبع : پایگاه اطلاع رسانی دولت
نام شما
آدرس ايميل شما