لنجسازی در سیستان و بلوچستان، یکی از صنایع قدیمی است که متاسفانه در سالهای اخیر به دلیل روی آوردن به ساخت شناورهای فایبرگلاس و عدم صدور مجوز صید مورد غفلت واقع شده و در جدال با مدرنیته به حاشیه رفته است.
به گزارش خبرنگار اجتماعی عصر هامون، لنج نوعی کشتی کوچک باری است که دارای یک قایق بزرگ موتوری با عرشه باز یا نیمه باز است که از آن در هنگام حمل و جابهجایی بار و صید آبزیان استفاده میشود و از اینرو نقش مؤثری در زندگی و امرار معاش بخش اعظمی از مردمی که نانشان را از طریق آب به دست میآورند ایفا میکند. در یک ساله اخیر صنعت لنج سازی که یکی از صنایع قدیمی سیستان و بلوچستان است به دلیل سنگ اندازی برخی مسئولین در عدم صدور مجوز صید با مشکلاتی روبرو شده است. علی محمد مبارکی پور مدیر عامل شناور سازی نومان چابهار که در سال های اخیر از بزرگترین لنج سازان چابهار بوده به خبرنگار اجتماعی عصر هامون می گوید: محدودیت مجوز صید و کساد بازار بر اثر نوسانات بازار ارز باعث تعطیلی کارخانه لنج سازی "نومان" شد. وی ادامه می دهد: سال 77 با مبلغی بالغ بر یک میلیارد تومان جهت ساخت کارخانه سرمایه گذاری کردم و بیش از 100 نفر از شهروندان چابهار و کنارک دراین کارخانه مشغول به کار شدند اما متاسفانه بر اثر نوسانات بازار و ارز و عدم حمایت مسئولین سال گذشته سرمایه ام راکد شد و در انتظار خوردن موریانه ها است. بیکاری شاغلان بخش لنجسازی اسفبار است این سرمایه گذار چابهاری با بیان اینکه بیش از 100 کارگر این کارخانه از کار بیکار شدند، از دولت خواست که کمک های مالی و یا مجوزی جهت صید به صیادان صادر کند تا بار دیگر صنعت لنج سازی در چابهار فعال شود. مبارکی پور بیان کرد: متاسفانه به دلیل عدم صدور مجوز صید از طرف شیلات دیگر کسی بر روی صنعت لنج سازی سرمایه گذاری نمی کند خوب تا زمانی که سرمایه گذاری نداشته باشم نمی توانم تولید کنم. لنج سازی محور اشتغال زایی در سیستان و بلوچستان یعقوب جدگال نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی چندی پیش در شورای توسعه استان با بیان اینکه مزیت های سیستان و بلوچستان در حوزه دریایی بسیار زیاد بوده اما از این مزیت ها بطور شایسته بهره گرفته نشده است، گفته بود که: صنعت لنچ سازی را میتوان یكی از مهمترین صنایع دریایی استان عنوان کرد که توسعه این صنعت به عنوان یكی از محورهای اشتغالزایی و توسعه صنعتی بنادر تجاری به عنوان گلوگاه های ورود و خروج كالا به كشور مطرح بوده و نقش لنج سازی به عنوان بازوی مهم تجارت خارجی، نشان دهنده میزان نقش این صنعت دریایی در اقتصاد كشور است. وی ادامه داد: با آغاز پروژه عظیمی به نام توسعه محور شرق که از بندر چابهار شروع می شود و تا شمال شرق کشور ادامه می یابد امید می رود سیستان و بلوچستان جایگاه واقعی خود را در تحولات جهانی باز یابد و و همچنین راه برای توسعه هر چه بهتر سیستان و بلوچستان هموارتر شود.
حمایت همهجانبه از صنایع لنج سازی و شیلاتی سیستان و بلوچستان محمدرضا نعمتزاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در بازدید از شهرک صنعتی و صنایع شیلاتی کنارک نیز عنوان کرده بود که: سیستان و بلوچستان، قطب تولید صنایع شیلاتی و ساخت انواع لنجهای صیادی و باری است که از این رو باید حمایت همه جانبه از این صنایع انجام شود. وی ادامه داد: صنعت لنج سازی یکی از صنایع مطرح این منطقه است که در حال حاضر با مشکلاتی در زمینه بازاریابی مشتری مواجه بوده و در وضعیت کنونی بحث تعمیرات را دنبال میکند. نعمتزاده با اشاره به کمک برای تامین معیشت مردم شهرهای بندری چابهار و از جمله شهر بندری کنارک، گفت: با فعال کردن بیش از پیش خطوط تولید لنجهای صیادی و باربری فایبرگلاس این مهم محقق میشود. وی بیان کرد: سواحل با ارزش مکران و دسترسی به آبهای آزاد میتواند این صنعت را در حوزه فعالیتهای صید و صیادی رشد چشمگیری دهد. وزیر صنعت با تاکید بر فعالتر شدن واحدهای لنجسازی و صنایع شیلاتی در منطقه چابهار گفت: فعالیتهای صنعتی و تولیدی در این منطقه با اولویت قرار دادن صنایع شیلاتی از سالهای پیش آغاز شده است. با اجرای طرح هدفمندی یارانه ها و عدم تعهد دولت بر اجرای بسته های حمایتی از صنایع کوچک و بزرگ و واحدهای تولیدی شهرک های صنعتی را بیشتر از گذشته در ورطه تعطیلی قرار داد. صنعت لنجسازی از آن لحاظ که بخشی از هویت تاریخی شهر را شکل میدهد و هنوز افرادی هستند که به کار ساخت و تعمیر اینگونه شناورها مشغولند و از این طریق امرار معاش میکنند باید مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد. نیاز است در راستای رفع موانع و مشکلات به حاشیه کشیده شدن این صنعت مقرون به صرفه به لحاظ اشتغالزایی و ارائه تسهیلات و امکانات لازم حرکتی جدی صورت پذیرد، اما تاکنون اقدام خاصی در این زمینه انجام نگرفته است. انتهای پیام/9031 https://www.asrehamoon.ir/vdcj8iea.uqeymzsffu.html