تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۰۰
گزارش عصرهامون از سفر دورهمی اعضای شورای شهر زاهدان به چین؛

آیا مشکلات شهری زاهدان با قدم زدن روی دیوار چین حل می شود؟

چندی پیش خبری دست به دست در فضای مجازی منتشر شد که حکایت از سفر برخی از کارشناسان شورای شهر زاهدان به شهرهای مدرن چین نظیر، پکن، شانگهای و تیانجین را داشت.
آیا  مشکلات شهری زاهدان با قدم زدن روی دیوار چین حل می شود؟
آیا مشکلات شهری زاهدان با قدم زدن روی دیوار چین حل می شود؟
به گزارش سرویس سیاسی عصرهامون، در تصاویر منتشر شده حضور مهین جدید الاسلام، دوست محمد ریگی معاون شهرداری، عبدالله شاهوزهی رئیس کمیسیون بهداشت، پرویز سارانی رئیس کمیسیون نظارت شهرداری به چشم می خورد.
در چند سال اخیر مدیریت شهرداری زاهدان عملکرد چندان موفقی نداشته است و گواه این مدعا نیز وضعیت نابسامان فضای سبز، حاشیه شهر و کمبود پارک و امکانات تفریحی در کلان شهر زاهدان است.
زاهدان در حالی بین کلان شهر های نظیر تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، همدان، اهواز، کرمانشاه و کرج جا خوش کرده است که نه نتها نسبت به این شهر ها وضعیت مناسبی ندارد بلکه نسبت به بسیاری از شهرستان های دیگر کشور هم وضعیت بغرنج تری دارد.
بر اساس قانون کشوری شهرهای با جمعیت بالای 500 هزار نفر کلان شهر محسوب می شوند، اختصاص بودجه های عمرانی ویژه کلان شهرها ،امکان ایجاد مترو و ایجاد امکانات و تسهیلات رفاهی برای شهروندان از مزایای کلان شهر شدن است اما هیچ کدام از این مزایا در زاهدان دیده نمی شود تنها موردی که زاهدان به آن می نازد جمعیت بالای آن است که این شهر بدون امکانات را در مرز انفجار قرار داده است.
هجوم جمعیت روستایی و وجود اتباع غیر مجاز که از سالهای دور وارد زاهدان شدند و با هر روشی شهروند ایرانی شده اند یک کلان شهری حاشیه ای را به وجود آورده است و به اعتقاد کارشناسان هیچ کدام از امکانات زاهدان برای این بار جمعیتی مناسب نیست.
وضعيت نامناسب زير ساخت هاي شهري، مبلمان شهري، نظافت شهري، نارسايي هاي زيست محيطي ، معضلات رفت و آمد، خرید و فروش مواد مخدر در گوشه و کنار شهر و ديگر تنگناهاي شهر نشيني، انجام نشدن وظايف و مسئوليت هاي اجتماعي و شهروندي، نبود مشارکت لازم مردم در توسعه شهري و بعضا گرايش هاي مذهبي و قوميتي، توسعه پايدار شهر زاهدان را با مشکل روبه رو کرده است.
اما این وضعیت نامناسب تنها در حاشیه شهر مشکل ساز نیست، اگر سری به مرکز شهر هم بزنید جولان دست فروشان، نبود سرویس های بهداشتی در معابر عمومی و انباشت زباله ها عبور و مرور عابران را با کندی مواجه می کند، اینها تنها گوشه ای از معضلات کلان شهر مشکلات ایران است.
انباشت طولانی زباله ها در برخی محلات، آسفالت نامناسب و نبود فاضلاب شهری گره مشکلات زاهدان را کورتر از گذشته کرده است و شهری بدقوراه را پیش روی شهروندان قرار داده است.
هر سال در فصل بارندگي، خسارت هاي زيادي به خانه هاي مردم زاهدان که در مسیر رود قرار دارند وارد مي شود که بعضا جان افراد نيز در معرض خطر قرار مي گيرد با اين وجود، تاکنون هر زمان که موضوع ايجاد کانال در خيابان ها و مسيل در شهر مطرح شده شهرداري "در حال مطالعه بودن اين طرح" را بهانه کرده است!
نبود مبلمان شهري مطلوب و فضاي سبز کافي، ترافيک سنگين برخي خيابان هاي اصلي شهر، نبود چراغ راهنما در برخي چهارراه ها، استاندارد نبودن ساخت و سازها و کوچه ها در مناطق حاشيه اي و بعضا مرکز شهر که هنگام بروز حوادثي مانند آتش سوزي و سيل متوليان را با مشکلات عديده اي مواجهه مي کند را مي توان از ديگر معضلات کلان شهر زاهدان برشمرد.
این مشکلات در حالی پا روی گلوی مردم زاهدان قرار داده است که شهرداران پرشمار زاهدان یکی پس از دیگری آمدند و رفتند اما گره ای از مشکلات مردم باز نشد.
برخی از کارشناسان ریشه این مشکلات را در مدیریت قومی بر شهرداری می دانند و می گویند مدت هاست شعار تحقق مديريت واحد شهري در زاهدان از سوي متوليان شنيده مي‌ شود ولي متاسفانه اين مهم تاکنون آنگونه که انتظارات را برآورده کرده باشد،محقق نشده است.
حال اگر چشم خود را بر روی تمام این مشکلات ببندیم و مسئولان شهرداری را به کلاهشان عودت دهیم یک سئوال بدجور خاطر مخاطب را آزار می دهد چرا برای حل مشکلات زاهدان از شهرهای داخلی الگو برداری نمی شود؟ آیا سفر به شهرهای مدرن و گشت و گذار در مناطق خوش آب و هوا مشکلات زاهدان را حل می کند؟
انتهای پیام/ 7250 https://www.asrehamoon.ir/vdcaoan0.49num15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما