تاریخ انتشار :دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۷
گزارش عصر هامون از خیمه محرومیت مطلق بر شرقی ترین استان کشور؛

لزوم چرخش کلید تدبیر در قفل عقب ماندگی سیستان و بلوچستان

با وجود وعده های مسئولین در خصوص قرار گرفتن استان سیستان و بلوچستان در مسیر توسعه، گویا قرار نیست غبار محرومیت از چهره شرقی ترین استان کشور پاک شود.
لزوم چرخش کلید تدبیر در قفل عقب ماندگی سیستان و بلوچستان
به گزارش سرویس اجتماعی عصرهامون، سیستان و بلوچستان در حالی به عنوان جوانترین استان کشور معرفی می شود، که به گفته حسینعلی شهریاری 50 درصد جوانان تحصیلکرده سیستان و بلوچستان بیکار هستند.
در حالی جوان‌ترین جمعیت استان کشور در سیستان و بلوچستان است که می طلبد مسئولین دقت بیشتر به مقوله کار و کارآفرینی داشته باشند اما با وجود ظرفیت‌های فراوان و متفاوت در سیستان و بلوچستان به گفته کارشناسان استانی بیشتر جوانان این منطقه به شغل‌های کاذب روی می‌آورند.
باید پذیرفت معضل بیکاری زمانی از بین می‌رود که ظرفیت‌های استان شکوفا شود، چراکه امروز کشوری می‌تواند ادعای قدرت اقتصاد کند که به سمت کارآفرینی رو بیاورد.
به گزارش سرویس سیاسی عصرهامون، کاروان تدبیر در حالی سیستان و بلوچستان را به عنوان مقصد اولین سفر داخلی خود در سال 93 برگزید و حسن روحانی در بدو ورود به زاهدان و درفرودگاه این شهر، دورنمای تصمیمات دولت برای این استان را در این جمله گنجاند که چهره استان تغییر خواهد کرد.

توجه ویژه رهبر انقلاب به سیستان و بلوچستان
اما با گذشت دو سال از عمر دولت تدبیر و امید و وعده های دولتمردان برای تغییر وضعیت این استان استراتژیک سیستان و بلوچستان هنوز هم در رتبه نخست محرومیت قرار دارد و بسیاری از مردم سرزمین نخل و آفتاب با شرایط سختی دست و پنجه نرم می کنند.
تقدیم هزار و 965 شهید و شش هزار و 217 جانباز و آزاده به انقلاب اسلامی ایران در طول هشت سال دفاع مقدس و حوادث تروریستی تنها گوشه ای از رشادت مردمان این دیار است.
مقام معظم رهبری در دو سفری که در سالهای 1379و1381 به این استان داشته اند تاکید کردند که تا به حال در هيچ يك از استانها تا اين حدّى كه در اين منطقه برای دیدار با مردم برایشان برنامه‌ريزى شده است، توقّف نداشته اند. و دليل اين امر را توجه اساسی مسئولین به نیازهای اساسی بخش های مختلف این استان طرح می کنند.
سیستان وبلوچستان جزء استان‌هایی است که رهبر معظم انقلاب بیشترین زمان را برای حضور در این استان ها اختصاص دادند یعنی 10 روز. این رویکرد در استان هایی که تنوع قومی و مذهبی شان و البته مرزنشینی شان، محل تمرکز دشمنان بوده قابل لمس است. همانجاها هم مهمترین تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر حفظ وحدت و انسجام ملی است.
با توجه به نگاه ویژه مقام معظم رهبری با این حال امروز سیستان و بلوچستان حال و روز خوشی ندارد، نفس بریده و محصور در گرد و خاک و طوفان و نبود اشتغال برای جوانان، در حال جان دادن است.

وعده های که وعده ماند
رئیس جمهوری در سومین سفر استانی که فروردین ماه 93 به سیستان و بلوچستان داشت از برنامه های مهم دولت برای تغییر چهره استان سخن به میان آورد و گفته بود که ۹۹ طرح عمرانی و صنعتی با اعتباری بالغ بر ۱۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار ریالی و ۶ میلیارد و ۴۷۰ میلیون دلار اعتبار ارزی تصویب شده که تمام این طرحها در سال جاری و یا نیمه اول سال آینده اجرایی و عملیاتی می شود.
پس از روی کار آمدن دولت یازدهم نخستین توجه دولت به استانی که مردم آن بیشترین رای را در انتخابات خرداد 92 به وی داده بودند جلب شد، روحانی برای سومین سفر استانی خود سیستان و بلوچستان را انتخاب کرد چشم های مردم تیز شده بود که این دولت قرار است کاری کند کارستان! زخم های استانی که سالها با محرومیت دست و پنجه نرم می کرد را التیام بخشد، البته انتخاب مرد کارکشته اصلاحات و سپردن کلید مدیریت استان به اوسط هاشمی برخی جریانی های مدعی را به شدت خوشحال کرد تا بدین شکل کلید توسعه در قفل توسعه‌ نیافتگی سیستان و بلوچستان را جای دهد و به هر قیمتی این کلید را بچرخاند و به وعده‌های خود جامه عمل بپوشاند اما دیری نپایید که اوسط هاشمی استاندار سیستان وبلوچستان به عنوان بدقول ترین مسئول کشور معرفی شد.
هر چند ماجرای بدقولی مسئولین دولت راستگویان سر دراز دارد و نگاهی به کارنامه ربیعی وزیر کار و آقای نوبخت سخنگوی دولت نشان از این وعده های ارزان می دهد که همواره از حذف یارانه پولدارها خبر می دهند و در اظهار نظر و آماری تازه می فهمیم تعداد یارانه بگیران نه تنها کم نشده بلکه نسبت به سال گذشته اضافه هم شده است.

مهاجرت تنها گزینه پیش روی جوانان سیستان و بلوچستان
بسیاری از روستاهای این استان از کمترین امکانات زیرساختی بی بهره اند و نبود امکانات اولیه ای مانند آب شرب سالم، گاز، جاده ارتباطی مناسب و همچنین محروم بودن از امکانات آموزشی، بهداشتی و رفاهی مردم این روستاها را به مهاجرت واداشته است به طوری که در سال های اخیر شاهد خیل عظیم به مهاجرت به خارج از استان بودیم.
نبود فرصت های شغلی برای خیل عظیم جوانان تحصیل کرده این استان منجر به مهاجرت روزافزون ساکنان به دیگر استان ها شده و در این میان آنها که در زادگاه خود مانده اند، به علت نبود شغل و در غبار روزمرگی ها و ریزگرد ها یا افسرده و در اوج جوانی پیر شده اند یا به علت نفس تنگی به دیار باقی شتافتند.
این موارد تنها گوشه ای از مصائب و مشکلات مردم استان سیستان و بلوچستان است و این روزها از همه مهمتر آنچه بر قلب جوانان این دیار سنگینی می کند، پروژه های تعطیلی است که امیدشان را به آنها بسته بودند و اکنون پس از سالها با پاسخ کمبود اعتبار مسئولان روبرو می شوند.
معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان درباره وجود بالای نرخ بیکاری و شغل‌های کاذب در استان گفت: عمده مشکل سیستان و بلوچستان مشکل ضعف زیرساخت‌ها و در نهایت کمبود منابع آبی است.
علی‌اصغر جمشیدنژاد با اشاره به اینکه توسعه استان زمانبر است، افزود: در بسیاری زمینه‌ها منطقه دچار عقب‌ماندگی است که باید برطرف شود. وی افزود: ضعف در زیرساخت‌ها و کمبود منابع آب تا حد چشمگیری از شتاب توسعه استان کاسته است، لذا با توجه به کمبود منابع آب متاسفانه الگوی بهره‌برداری آب به خوبی طراحی نشده است.
معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خاطرنشان کرد: طرح آبیاری 148 هزار هکتار از اراضی استان در دولت یازدهم نشان‌دهنده توجه به مقوله کشاورزی است. وی ابراز امیدواری کرد، ضعف مقوله آموزش نیز از دیگر شاخص‌هایی‌ است که باید مورد توجه قرار گیرد.
جمشیدنژاد تاکید کرد: توجه به صنایع و معادن، گسترش مقوله کشاورزی و شیلات نشان از عزم دولت در جهت توسعه استان است. معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خاطرنشان کرد: بخشی از توسعه به خود مردم بازمی‌گردد، اگر عزم و اراده مردم برای پیشرفت جلب شود مسلما در همه زمینه‌ها پیشرفت خواهیم کرد.
همچنین مشاور جوان استاندار در گفت‌وگو با ایسنا گفت: نداشتن مهارت، نداشتن قدرت ریسک‌پذیری و کمبود نیروی متخصص در کشاورزی از اصلی‌ترین عوامل عقب‌ماندگی استان است.
سیدمحسن کالوندی افزود: شاخصه‌های توسعه در استان به خوبی عملیاتی نشده است. مشاور جوان استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه نبود شغل برای نسل جوان یکی از معضلات رایج در این استان است، تصریح کرد: بیشتر جمعیت جوان استان از نبود شغل رنج می‌برند.
وی تصریح کرد: متاسفانه واژه ریسک‌پذیری در سیستان و بلوچستان معنایی ندارد. کالوندی ادامه داد: شهرهای صنعتی کشور مانند اصفهان و تبریز با تکیه بر کارآفرینی به پیشرفت قابل ملاحظه‌ای رسیده‌اند.
مشاور جوان استاندار با اشاره به اینکه بخش کشاورزی استان بشدت ضعیف است، افزود: نداشتن مهارت کافی در امر آبیاری و اصول حرفه‌ای کشاورزی مانع پیشرفت در این بخش شده است. کالوندی به مقوله بیکاری اشاره کرد و افزود: متاسفانه بیشتر نیروی تحصیلکرده استان به علوم غیرمهارتی و انسانی روی آورده‌اند. وی تصریح کرد: اگر جوانان به پرورش دام و طیور روی بیاورند معضل بیکاری تا حدودی زیادی برطرف می‌شود.

سیستان و بلوچستان نیازمند حمایت ویژه دولت
نماینده مردم زاهدان در مجلس گفت: توجه به استان‌های محروم در اصل 48 قانون اساسی بیان شده است، پس باید طوری اقدام شود که شکاف و تفاوت در میان استان‌های کشور وجود نداشته باشد.
حسینعلی شهریاری با بیان اینکه استان دچار محرومیت مطلق است، افزود: متاسفانه در ادوار گذشته به منطقه توجه خاصی نشده است.
وی ادامه داد: دولت باید به‌گونه‌ای بودجه‌بندی کند که همه استان‌ها در توسعه دیده شوند. شهریاری خاطرنشان کرد: چندین استان در سطح کشور از محرومیت شدید رنج می‌برند که نیازمند حمایت دولت فعلی و آینده هستند.
رئیس کمیسیون بهداشت مجلس تصریح کرد: به‌عنوان مثال در حالی که بحث گازرسانی یکی از شاخص‌ترین مشکلات استان است، مصوبات گازرسانی در 2 سال گذشته با عدم تخصیص مواجه شده است.
ضمن آنکه طبق گفته رئیس‌جمهور تا پایان سال 94 زاهدان گازدار می‌شود. شهریاری با تاکید بر این مطلب که طرح آبیاری قطره‌ای از محل صندوق توسعه ملی در استان انجام خواهد شد، گفت: رفع محرومیت در استان باید سرلوحه کار ما قرار گیرد.

عقب ماندگی سیستان و بلوچستان با بکارگیری کلید توسعه امکان پذیر است
مشاور وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: استان سیستان و بلوچستان، استان غنی و استراتژیکی است اما توسعه آن به تاخیر افتاده است و می توان با بکارگیری تمام توانایی ها و تلاش در راه توسعه قرار گیرد و به آبادانی و توسعه کشور نیز کمک کند.
مشاور وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی بیان کرد: یکی از راه های فراموش شده، بکارگیری کلید توسعه بود، بکارگیری مردم استان و شور و شوقشان برای توسعه و عامل دیگر, کارآفرینی سیاسی به معنای نظام کارآفرین در این استان است.
مردوخی تصریح کرد: کلید توسعه استان سیستان و بلوچستان هرچه زودتر باید بکار گرفته شود در غیر این صورت از برنامه توسعه عقب می مانیم و تبعات ملی دارد.
وی علت مهاجرت زیاد از استان ها به تهران را نبود شغل عنوان کرد و گفت: این استان ها تعداد زیادی مراکز علمی دارند و متخصصینی که از این مراکز به استان ها داده می شود باید بکارگیری شوند.

مدیران جذب سرمایه‌گذاران را اولویت قرار دهند
نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: مردم به سرمایه‌گذاری در استان اهتمام بیشتری داشته باشند. آیت‌الله سلیمانی اخیرا در شورای اداری استان افزود: زیرساخت‌های توسعه استان توسط دولت مهیا شده اما نبود سرمایه‌گذار موجب عدم بهره‌وری مناسب از این زیرساخت‌ها شده است.
وی بیان کرد: مدیران حمایت و جذب سرمایه‌گذاران را اولویت قرار دهند. آیت‌الله سلیمانی افزود: اگر لازم باشد باید زیر پای سرمایه‌گذاران فرش قرمز پهن کنیم.
وی خاطرنشان کرد: دولت در سیستان و بلوچستان پشتیبان سرمایه‌گذاران است.
نماینده ولی‌فقیه در استان خاطرنشان کرد: امنیت امروز استان زمینه مناسب را برای ورود سرمایه‌گذاران فراهم کرده است. وی تاکید کرد: امروز ما نیازمند جهاد مالی هستیم تا بتوان با سرمایه‌های در اختیار زمینه اشتغال افراد جامعه را فراهم کرد.

انتهای پیام/ 7250 https://www.asrehamoon.ir/vdcfjede.w6djjagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما