تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۳
گزارشی از بازار سیاه دارو در جنوب سیستان و بلوچستان؛

” دکه بازار” داروخانه تقلبی بلوچستان

دارو از جمله کالاهای ضروری است که گاهی جان یک انسان بسته به فوریت در رسیدن آن به یک بیمار است.
” دکه بازار” داروخانه تقلبی بلوچستان
” دکه بازار” داروخانه تقلبی بلوچستان

به گزارش سرویس اجتماعی عصر هامون به نقل از پاپایا، دارو از جمله کالاهای ضروری است که گاهی جان یک انسان بسته به فوریت در رسیدن  یه دارو به بیمار است و فرد نیازمند به آن برای زودتر به دست آوردن این کالا و نجات جان عزیزش همه ی سرمایه مالی و اندوخته ی خود را بی محابا تقدیم کند و در این بین متاسفانه از قبل این نیاز فوری و نبود یک دارو در داروخانه ها شیادان و سوداگران بیرحم به نان و نوایی می رسند، قاچاق دارو وحشتناک ترین نوع قاچاق پس از مواد مخدر و اسلحه است، چرا که زیان آن تنها شامل زیان اقتصادی نیست بلکه سلامتی و جان انسان ها را نیز به خطر می اندازد.

در این بین می توان گفت اهمیت دارو و مصرف به موقع و صحیح آن در هر جامعه ای از اهمیت تغذیه صحیح بیشتر است زیرا فقر و رژیم تغذیه نادرست اثرات بد و منفی دراز مدتی بر سلامت یک جامعه دارد اما  دارو یک نیازی است که به طور ناگهانی و فوری لازم می شود و سریع تاثیر می گذارد و در همین راستا عوارض ناشی ازسوء مصرف آن هم دامن گیرفرد و هم اجتماع می شود.

شاید تابه حال بارها نام محلی به نام “ناصر خسرو ” را شنیده باشید و یا برعکس اصلا ندانید این نام مربوط به کدام شهر از کشور است اما خیابان ناصر خسرو نامی آشنا برای کسانی است که با بیماری‌های خاص دست و پنجه نرم می‌کنند، بیماران بدحال و رانده شده از داروخانه‌ها با شنیدن نام ناصرخسرو میروند تا دارایی خود را تقدیم به شیادان و دلالان دارو کنند در برخی از شهر های کشور خیابان و یا محل خاصی برای فروش داروهای که به صورت قاچاق وارد کشور شده اند توسط شیادان و دلالان عرضه می شود شیادانی که گاه از فوریت نیاز یک فرد به دارو استفاده میکنند و تمام دارایش را ناجوانمردانه در راه خرید دارو از او می گیرند

مردم شهرستان سرباز هم از این امر مستثنی نیستند و این شهرستان هم ناصر خسرویی دیگر دارد البته با نامی متفاوت به نام “دکه بازار” آری دکه بازار نام محلی است که زالو صفتانی در پوست انسان که اقدام به فروش داروهای قاچاق می کنند گاها خون افراد نیازمند به دارو را درون شیشه می کنند تا نیازشان را براورده سازند و در این بین ممکن است که افراد پول  زیادی برای خرید یک دارو بپردازند و از بخت بد و ناجوانمردانگی فروشندگان داروی قاچاق داروها تقلبی از آب در اید داروهایی که نه تنها در وضعیت بیمار آن‌ها بی‌تاثیر است بلکه گاهی خطر آفرین  نیز می‌شود و فرد بیمار را به مرگ نزدیکتر می کند.

کالاهای زیادی از مرزهای کشور به داخل و به خارج قاچاق می شوند اما قاچاق دارو از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا دارو با جان مردم سروکار داردو بدین ترتیب دارو با توجه به اهمیتی که در سلامت مردم دارد و هم به سبب قاچاق دوطرفه آن یعنی هم ورود داروی خارجی به کشور و هم خروج داروی داخلی به خارج از کشور به صورت قاچاق، از اهمیتی بیش از سایر کالاها برخوردار است.

شهرستان سرباز به دلیل نزدیکی به مرز محلی برای رفت و امد قاچاقچیان دارو شده است به طوری که در طول سال اخیر با پیگیری های نیروی انتظامی مقادیر زیادی داروی قاچاق  کشف و ضبط می شود و در طی چند روز گذشته نیز یک محموله داروی قاچاق که شامل بیش از هزار قلم دارو بود کشف شد  در همین راستا فرمانده انتظامی سرباز اظهار داشت: ماموران انتظامی شهرستان سرباز در حین کنترل خودروهای عبوری به یک دستگاه وانت تویوتا مشکوک شده و آن را توقیف کردند.

سیامک مرادی ادامه داد: ماموران در بازرسی از این خودرو هزار و ۵۲۷ قلم انواع دارو به ارزش تقریبی ۱۵۰ میلیون ریال را کشف کردند.

این مسئول خاطرنشان کرد: خودرو توقیفی به پارکینگ منتقل و یک نفر متهم در این رابطه دستگیر و پس از تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی تحویل مقامات قضایی شد.

در همین رابطه محمدعلی اسفنانی سخنگوی کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاریخچه قوانین ناظر بر فروش یا قاچاق دارو در گفت و گو با یکی از رسانه ها اظهار داشت: «قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را که بخشی از آن هم مربوط به دارو می‌شود، کمیسیون اقتصادی مصوب کرده بود اما این قانون از منظر قضایی ایرادهای قابل توجهی داشت که کمیسیون قضایی- حقوقی وارد عمل شد تا این ایرادها را برطرف کند. در حال حاضر نیز تمامی ایرادهای قانونی را برطرف کرده‌ایم بیشتر مواد اصلاح شده در بحث مجازات‌ها بود که نیاز داشتیم مجازات‌های سنگین‌تر و بازدارنده‌تری داشته باشیم البته امیدواریم در اجرای قانون هم شاهد جدیت و پیگیری مسئولان باشیم. به‌عبارتی ما الان از نظر قانونی خلأ نداریم و باید اجرا قاطعانه باشد.»
این نماینده مجلس یکی از شیوه‌های مقابله با قاچاق دارو را بحث افزایش مجازات‌ها دانست و گفت: «هرچند بحث پیشگیری هم در این زمینه بسیار مهم است و باید زمینه ارتکاب جرم را درکشور از بین برد اما مجازات‌های بازدارنده هم بی‌تأثیر نخواهد بود. از سوی دیگر موضوع نظارت‌ها هم امری مهم است که متأسفانه در کشور ما چندان جدی گرفته نمی‌شود. کنترل برمرزها بسیار سخت است نظارت بر کار افرادی که درحوزه تولید و توزیع دارو فعالیت دارند جدی نیست. به همین خاطر شاهد افزایش قاچاق دارو هستیم.»
اسفنانی یکی دیگر از دلایل گسترش پدیده شوم قاچاق دارو را ناکافی بودن واردات داروهای مورد نیاز و حیاتی برای بیماران دانست و گفت: «وقتی داروهایی که برای ادامه زندگی یک بیمار ضروری است در مراکز قانونی فروش دارو یافت نمی‌شود مردم چگونه نیاز خود را تأمین کنند؟ پس مجبور می‌شوند دست به دامن کسانی شوند که داروی قاچاق می‌فروشند که اینجا هم بحث هزینه‌های سرسام آورش مطرح می‌شود و هم موضوع سلامت دارو یعنی تقلبی نباشد یا تاریخ انقضایش نگذشته باشد.

وی با اشاره به محدودیت واردات قانونی دارو به کشور،گفت: این محدودیت هم یکی از دلایل افزایش قاچاق دارو است و در واقع آب به آسیاب کسانی می‌ریزد که با هدف سود‌جویی و درآمدهای کلان اقدام به قاچاق دارو می‌کنند و درواقع جان مردم را به‌خطر می‌اندازند.

سخن پایانی:

روزها،ماه ها و سالها در گذرند و نیاز به دارو نیازی نیست که بتوان گفت یکروز برطرف خواهد شد نه بلکه با وجود مواد مضرو و شیمیایی که در اطراف ما وجود دارد روزانه بیش از پیش نیازمان به این کالا افزایش پیدامیکند و با توجه به این امر که دارو از آن دسته از کالاهایی است که به سلامت یک جامعه بسته است و وجود و افزایش روز افزون قاچاقچیان دارو و داروهای قاچاق در کشور به یک معضل تبدیل شده، معضلی که گاها با ورود داروهای تقلبی به تلفات و زیان های جامعه افزوده می شود و باید مسئولین در این راستا اقداماتی جدی در پیش گیرند تا دیگر شاهد ورود و یا خروج دارو به صورت قاچاق در کشور نباشیم.
انتهای پیام/9031

https://www.asrehamoon.ir/vdceff8f.jh8oni9bbj.html
منبع : پاپایا
نام شما
آدرس ايميل شما