تاریخ انتشار :شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۰
اندراحوالات شب چله در بازارهای سیستان وبلوچستان؛

شب یلدا با چاشنی گرانی!/ پسته کیلویی 200 و آجیل 100 هزار تومان

در حالی بازار شب یلدای امسال با قیمت های عجیب و قریب مردم را در شوک فرو برده که گشت و گذری در بازار حکایت از گرانی آجیل دارد به گونه ای که هر کیلو پسته 200 وآجیل 100 هزار تومان خرید و فروش می شود.
اندراحوالات شب چله در بازارهای سیستان وبلوچستان
اندراحوالات شب چله در بازارهای سیستان وبلوچستان
به گزارش عصرهامون، در حالی کمتر از 6 روز دیگر تا بزرگترین شب سال "یلدا" فرصت باقی مانده و مردم در تکاپوی تامین آجیل و میوه برای یک دور همی صمیمانه هستند که طعم تلخ گرانی در بازار شیرینی و آجیل، خوشی چنین شبی را از اکثر مردم سلب کرده است.
تهیه و تدارک برای هرچه با شکوه تر برگزار کردن مراسم شب چله ای این سنت دیرینه باعث شده تا مردم این روزها در پی یافتن آجیل، میوه و شیرینی به قیمت های مناسب باشند اما گشت و گذری در بازار نشان می دهد در خرید و فروش این اقلام گرانی و عدم قدرت خرید به وضوح خودنمایی می کند و یلدای امسال به علت گرانی برخی از اقلام با کاهش قدرت خرید مردم و در نتیجه رکود و کسادی بازار مواجه شده است.
 

در همین راستا محمدحسین صباغ نائب رئیس اتحادیه قنادان و آجیل فروشان استان سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی عصرهامون از گرانی در بازار آجیل و شیرینی خبر داد و گفت: گرانی های اخیر قدرت خرید مردم را کاهش داده است.
به گفته وی، قیمت شیرینی نسبت به سال گشذته 20 درصد و آجیل 100 درصد افزایش داشته به گونه ای که هر کیلو پسته سال گذشته 80 هزار تومان و امسال 200 هزار تومان خرید و فروش می شود.
نائب رئیس اتحادیه قنادان و آجیل فروشان استان بیان کرد: در حال حاضر 90 درصد بازار شب یلدا ضعیف شده چرا که آجیل معمولی 100 هزار تومان شده و این در حالی است که سال گذشته همین آجیل 35 هزار تومان به فروش می رسید؛ این گرانی ها انگیزه خرید را از مردم گرفته است.
 

وی با بیان اینکه در تامین بازار آجیل و شیرینی شب یلدا با کمبود مواجه نخواهیم شد، افزود: مسئولان باید مواد اولیه را ارزان تر در اختیار ما قرار دهند تا گرانی بر دوش مردم فشار نیاورد، براین اساس می طلبد مسئولان امر فکری اساسی در راستای کاهس قیمت ها بیاندیشند.
به گفته صباغ، خشکسالی های اخیر و صادرات این اقلام به کشورهای عراق و غیره تاثیر بسزایی در قیمت گران این محصولات دارد.
لازم به ذکر است در حالی برخی از مسئولان گرانی در بازار اقلام اساسی مردم را انکار کرده که هر کیلو بادام سال گذشته 75 و امسال160 هزار تومان، کنجد از 8 هزار تومان به 33 هزار تومان و مغز گردو هم به ازای هر کیلو 130 هزار تومان و کشمش کارتنی 160 هزار تومان رسیده است.
 
انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcg339qzak9z34.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما