تاریخ انتشار :يکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۱۹
گازرسانی به شمال سیستان و بلوچستان آغازگر توسعه، رفاه و اشتغال‌زایی در شمال سیستان و بلوچستان است.
گازرسانی آغازگر توسعه، رفاه و اشتغال‌زایی در سیستان
به گزارش پایگاه خبری «عصرهامون»، سیستان و بلوچستان در جنوب شرق ایران و  آخرین استان کشور که از نعمت گاز طبیعی برخوردار شده است، گازرسانی به این استان را شاید بتوان یکی از موفق‌ترین پروژه‌های صنعت گاز برشمرد؛ طرحی ملی که در مسیر تحقق آن همه رکوردهای اجرایی شکسته شد.
 
موقعیت راهبردی بازرگانی و ترانزیت این استان، دسترسی به آب‌های آزاد، همچنین برخورداری از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوان، می‌تواند آینده درخشانی را در زمینه اقتصاد و توسعه تجارت کشورمان با دیگر کشورهای منطقه رقم بزند و این چشم‌انداز با تأمین پایدار انرژی، با شتابی دوچندان تحقق می‌یابد.
 
گازرسانی به سیستان و بلوچستان که از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به این استان بود، در شهریور ۸۹ با انتقال گاز از عسلویه به ایرانشهر به طول ۹۰۷ کیلومتر با لوله‌هایی به قطر ۵۶ اینچ به بهره‌برداری رسید.
 
اما روند اجرایی پروژه گازرسانی در سیستان و بلوچستان سرعت کندی داشت و دچار چالش بود، اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم و با نگاه ویژه به مناطق محروم کشور گازرسانی به شهرهای مختلف این استان با شتاب قابل‌توجهی آغاز شد، برای تسریع در حوزه گازرسانی در سطح استان، طرح ضربتی گازرسانی با استفاده از ظرفیت استان‌های معین در شهرهای مرکزی، غربی، شمالی و جنوبی سیستان و بلوچستان شروع شد.

به نقل از سایت اطلاع‌رسانی گاز رسان، زارع علی‌آبادی، مسئول پروژه‌های شرکت گاز استان یزد در سیستان و بلوچستان، بیان کرد: فعالیت اجرایی شرکت گاز استان یزد از خرداد سال جاری کلید خورده است و حدود ۶۰۰ کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع گاز در برنامه اجرایی این شرکت قرار دارد که با وجود چالش‌های پیشرو، در ۷ ماه گذشته حدود ۱۶۵ کیلومتر این تعهدات اجرایی شده است.
 
وی با اشاره به اینکه ۲۰۰ کیلومتر از ۶۰۰ کیلومتر تعهد شرکت گاز استان یزد، به‌تازگی به این شرکت واگذار شده است، تصریح کرد: در بخش سیستان، با سه‌فاز اجرایی در خدمت مردم هستیم که فاز یک شامل گازرسانی به ۵۲ روستای شهرستان «نیمروز» می‌شود که هم اکنون فعالیت‌های اجرایی ۱۶ روستا پایان‌یافته و در مرحله تست و تزریق گاز قرار دارد.
 
علی‌آبادی ادامه داد: در این روستاها، بر اساس برنامه‌های تعریف شده تا دهه فجر امسال تزریق گاز انجام می‌شود.

 
مسئول پروژه‌های شرکت گاز استان یزد در سیستان و بلوچستان اظهار کرد: فاز دو شامل گازرسانی به شهرهای بنجار، جزینک و ۳۰ روستا (شهرستان زابل و جزینک) می‌شود که شهر بنجار و روستاهای امامی و دهرباب، تا پایان امسال تست و تزریق گاز به آنها انجام می‌شود و فاز سه هم شامل گازرسانی به ۶۵ روستای شهرستان زهک می‌شود.
 
بهره مندی ۲۰ هزار خانوار از گاز
علی آبادی با بیان اینکه فازهای یک و دو با بیش از ۵۰ درصد پیشرفت ادامه دارد و  فاز سه نیز به‌تازگی کلید خورده است، عنوان کرد: با بهره‌برداری از این پروژه‌ها، بیش از ۲۰ هزار خانوار از نعمت گاز برخوردار می‌شوند.
 
مسئول پروژه‌های شرکت گاز استان یزد در سیستان و بلوچستان با بیان اینکه  در مجموع ۷۰۰ میلیارد تومان برای این سه‌فاز هزینه شده است، به چالش‌های اجرای این پروژه‌ها اشاره و اظهار کرد: دریافت مجوز، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های شرکت گاز استان یزد به شمار می‌آید که این شرکت وظیفه گازرسانی به روستاهای شهرستان زهک، زابل، هامون، هیرمند و… را به عهده دارد.
 
 علی‌آبادی تأکید کرد: خطوط لوله گاز بین روستایی از زمین‌های مردم عبور می‌کند و از سوی دیگر، بیشتر مسیرهای اجرای پروژه بین روستاها نیز زیرپوشش اداره راه است و این مهم، دریافت مجوز فرایند اجرایی را کند می‌کند.
 
وی ادامه داد: برخی مردم، اجازه عبور خط از زمین‌های خود را نمی‌دهند و اداره راه هم برای جاده حریم تعریف کرده است. این موارد موجب تأخیر در اجرای پروژه‌ها می‌شود و برای ادامه طرح باید از راهکارها و مسیر جدید استفاده کنیم.
 

اجرای ۱۵ مورد عبور عرضی از جاده
وی با اشاره به دیگر فعالیت‌های شرکت گاز استان یزد برای تسریع در اجرای پروژه‌ها می‌گوید: تنها در محور زابل - نهبندان بیش از ۱۵ مورد عبور عرضی داریم.
 
به گفته علی‌آبادی، براین‌اساس با بهره‌گیری از فناوری پایپ جکینگ، خط لوله انتقال گاز بدون حفاری، راه بندان و برش آسفالت از زیر جاده عبور می‌کند.
 
گازرسانی به روستای پیری با ۱۲۰۰ نفر جمعیت
دهیار روستای پیری از توابع بخش جزینک شهرستان زهک می‌گوید: این روستا بیش از یک هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت دارد.
 
عباس پیری وفادار با بیان اینکه حدود یک سال پیش، فعالیت‌های اولیه و طراحی گازرسانی به این روستا آغاز شد، یادآور می‌شود: از دو هفته پیش اکیپ‌های اجرایی برای انجام پروژه گازرسانی در روستا مستقر شده‌اند.
 
وی اعلام می‌کند: هم اکنون ۴۰ نفر در حال اجرای پروژه‌های گازرسانی روستا بوده که ۲۰ نفر آنها از اهالی بومی هستند که با راه‌اندازی این پروژه، بخش زیادی از اهالی بیکار روستا مشغول به کار شده‌اند افزون بر این تعداد، ۱۰ نفر از اهالی روستا نیز در یکی دیگر از پروژه‌های زهک مشغول به کار شده‌اند.
 
دهیار روستای پیری با بیان اینکه سوخت موردنیاز اهالی این روستاها با کپسول و نفت سفید تأمین می‌شد، می‌گوید: مردم برای تهیه کپسول به زابل می‌روند و نفت سفید هم به‌صورت سهمیه‌ای اختصاص می‌یابد.
 
پیری وفادار تصریح می‌کند: گاز که بیاید، کار مردم راحت می‌شوند و برای گازرسانی بسیار پیگیر بودیم و نخستین روستایی هستیم که کار اجرای پروژه‌ها در آن کلید خورده است.
 
باتوجه‌به تأمین سوخت، در حال مذاکره و پیگیری راه‌اندازی یک صنعت کوچک در روستا هستیم که با تحقق آن، زمینه اشتغال‌زایی بیشتر و ایجاد درآمد ثابت برای اهالی بومی فراهم می‌شود.
 
گازرسانی و تحقق عدالت اجتماعی
رسول سارانی صفری، یکی از پیمانکاران پروژه گازرسانی به روستای پیری که اصالتاً زابلی است، بیان کرد: از ۱۰ روز پیش فعالیتمان را آغاز کرده‌ایم و ۱۲ نفر از نیروهایم در این پروژه فعال هستند.
 
وی با اشاره به اینکه همه کارکنان فعال در این پروژه، بومی روستا هستند، اظهار کرد: تأمین کپسول و نفت با چالش‌های خاص خود همراه است که با اجرای پروژه گازرسانی این سوخت پاک به‌آسانی در دسترس همه اهالی قرار گرفته و به‌نوعی عدالت کاملاً برقرار می‌شود.
 

از بیکاری نجات یافتیم
حسین پیری زیر کوهی، اصالتاً اهل روستای پیری بوده که از دو هفته پیش و هم‌زمان با آغاز پروژه گازرسانی به این روستا مشغول به کار شده است، با بیان اینکه پیش از حضور در این پروژه به‌صورت روزمزد کارگری می‌کردم، گفت: برای کار، هر روز به میدان اصلی روستا مراجعه می‌کردم و در انتظار کار بودم.
 
پیری زیر کوهی ادامه داد: یک هفته سرکار بودیم و یک هفته بیکار! هم اکنون در این پروژه داخل روستا مشغول به کار هستیم و پس از پایان کار بدون مشکل به منزل می‌رویم.
 
وی تأکید می‌کند: با فعالیت پروژه‌های گازرسانی در سطح روستا از بیکاری نجات پیدا کرده‌ایم. از سوی دیگر با ورود گاز شرایط زندگی بهتر می‌شود.
 
گاز برکت بزرگی است
حسین کاوه کیخواه یکی دیگر اهالی بومی روستا که هشت سال تجربه فعالیت در پروژه‌های گاز را دارد، افزود: در اجرای خط لوله انتقال گاز زابل به شهرک علی‌اکبر و خط لوله انتقال گاز جزینک حضور داشته‌ام و اصالتاً اهل روستای پیری هستم و با راه‌اندازی پروژه‌های گاز در روستا به این پروژه پیوستم.
 
وی تاکید می کند: گاز واقعا برکت بزرگی است. در خانه نشسته اید و راحت از آن استفاده می‌کنید، با بهره‌مندی از نعمت گاز از دود و بوی نفت راحت می‌شوید و دیگر نیازی به پیگیری برای تهیه کپسول نیست.
 
بی‌نیاز از کپسول گاز
علی هراتی از اهالی زابل و یکی از افراد فعال در پروژه‌های گازرسانی منطقه جزینک است، که از دو ماه پیش در پروژه‌های گازرسانی مشغول به کار شده است، می‌گوید: پیش‌ازاین نیز تجربه حضور در پروژه‌های گاز را دارم و در فرایند علمک گذاری سطح شهر زابل حضور داشته‌ام.

به گفته وی، پیش از حضور در پروژه‌های گازرسانی به‌عنوان بنا مشغول به کار بودم. حضور در پروژه‌های گاز قطعاً از بنایی راحت‌تر و بهتر است.
 
هراتی با بیان اینکه خوشبختانه از دو ماه پیش که وارد پروژه‌های گازرسانی شده‌ام تاکنون به طور مستمر مشغول به کار بوده‌ام، یادآور می‌شود: ۲۰ روز است که در پروژه های گازرسانی شهر جزینک حضور دارم، جزینک تا زابل حدود ۲۰ کیلومتر فاصله دارد.
 
وی تأکید می‌کند: با ورود گاز زندگی آسان می‌شود و دیگر از تأمین نفت سفید و کپسول گاز بی‌نیاز می‌شویم. کپسول گاز ۳۸ هزار تومان بود و بر اساس مصرف، هر ۱۵ روز یکبار باید آن را تعویض می‌کردیم، درحالی‌که با بهره‌مندی از گاز دیگر نیازی به این کارها نیست.
 
رهایی از صف کپسول
احمد جون آبادی، به‌تازگی در طرح‌های گازرسانی مشغول به کار شده و پیش‌ازاین در دیگر شهرستان‌های سیستان و بلوچستان فعالیت داشته است، بیان کرد: پیش‌ازاین به‌عنوان کارگر در زمین‌های کشاورزی و مرغداری کار می‌کردم.

جون آبادی با بیان اینکه اهالی منطقه از ورود گاز استقبال می‌کنند، گفت: گاز که بیاید، برای منطقه اتفاق‌های خوبی می‌افتد، خیال مردم آسوده می‌شود و دیگر نیازی به ایستادن در صف برای دریافت کپسول گاز نیست.
 
به گفته وی، افزون بر راحتی، قیمت گاز لوله‌کشی هم کمتر است. گاز که باشد، کار هم ایجاد می‌شود و دیگر دغدغه برای پیداکردن شغل نخواهیم داشت.
 
در یک‌کلام، گاز خوب است
رامین نارویی، راننده پیمانکار شرکت گاز اصالتاً اهل زهک که پیش‌ازاین بیکار بوده است، می‌گوید: متأهل هستم و با آغاز فعالیتم در پروژه‌های گاز، زندگی‌ام هم دستخوش تغییرات مثبتی شده است.

نارویی، امیدوار است که هرچه زودتر همه مناطق سیستان و بلوچستان تحت پوشش نعمت طبیعی گاز قرار بگیرد و مردم شهر و استانش راحت شوند؛ چرا که با ورود گاز، کپسول جمع می‌شود و در یک‌کلام گاز، نعمت بزرگی است.
 
انتهای خبر/
  https://asrehamoon.ir/vdcfcvdyxw6dvea.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما