تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۱۰
۴۰۰ هزار هکتار از زمین‌های سیستان و بلوچستان قابل‌کشت است؛

کشاورزی ظرفیتی بالقوه در جهت توسعه سیستان و بلوچستان

سیستان و بلوچستان استانی وسیعی با آب‌وهوایی متغیر که با داشتن ۴۰۰ هزار هکتار زمین قابل‌کشت نعمتی الهی در جهت توسعه و پیشرفت استان است.
کشاورزی ظرفیتی بالقوه در جهت توسعه سیستان و بلوچستان
به گزارش پایگاه خبری «عصرهامون» به نقل از زاهدنیوز، در بسیاری از کشورهای درحال‌توسعه بخش کشاورزی به‌عنوان بخش مسلط بر اقتصاد شناخته شده است و افزایش روزافزون تقاضای مواد غذایی در این امر بسیار تأثیرگذار است.
 
 سیستان و بلوچستان استانی وسیعی با آب‌وهوایی متغیر گرم و خشک تا معتدل سرد و کوهستانی نعمتی الهی است که با داشتن ۴۰۰ هزار هکتار زمین قابل‌کشت برخوردار است.
 
 این استان بزرگ‌ترین تولیدکننده نهال میوه‌های گرمسیری جنوب شرق ایران است که با تأمین نیاز داخلی استان، به ۹ استان دیگر کشور نیز نهال صادر می‌کند.
 
  خرما، موز، مرکبات، انبه، پاپایا، گوآوا، چیکو، پسته و انگوریاقوتی از جمله میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری سیستان و بلوچستان است که ظرفیت بالای این استان برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی را نشان می‌دهد.
 
  از گذشته تا جهان امروز یکی از مشکلات اساسی بشر تأمین نیازهای غذایی است، به‌گونه‌ای که امنیت غذایی به‌عنوان یکی از اهداف مهم در صدر برنامه‌های دولت‌ها قرار گرفته است.
 
  سهم بالای بخش کشاورزی در اشتغال بر اهمیت این بخش می‌افزاید و شاید بتوان توسعه بخش کشاورزی را پیش‌شرط توسعه اقتصادی دانست.
 
  توجه به این بخش رشد و سازندگی استان را در بر می‌گیرد، افتتاح پروژه‌های مختلف در این بخش برگزاری کاروان‌ها و کلاس‌های آموزشی جذب سرمایه‌های بخش خصوصی از جمله اقداماتی است که برای توسعه این بخش انجام شده است.
 
 اجرای ۱۰ کاروان ترویجی بهره‌وری الگوی کشت در سیستان و بلوچستان
 بهزاد شهرکی، مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان بیان کرد: پس از سال‌ها انتظار طرح الگوی کشت ملی هم‌زمان با روی کار آمدن دولت سیزدهم ابلاغ و اجرایی شد.

 وی ادامه داد: در راستای اجرای سیاست‌های الگوی کشت و ترویج اهمیت و ضرورت آن از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون و برای اولین‌بار در سیستان و بلوچستان بالغ بر ۱۰ کاروان ترویجی در قالب ۶ کاروان ملی و چهار کاروان استانی در موضوعات الگوی کشت بهره‌وری محصولات زراعی بهاره و پائیزه، کاروان ترویجی محصولات سورگوم، پسته، پنبه، شیلات و کاروان‌های ترویجی بهره‌برداران حوزه سواحل مکران برگزار شد.

 مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه این کاروان‌ها در بیش از ۷۱۷ سازه ترویجی اجرا شده تصریح کرد: از اهداف شاخص این کاروان‌ها ارتقا بهره‌وری آب، افزایش عملکرد در واحد سطح، بیمه، مدیریت ریسک و تاب‌آوری، جهش تولید در دیمزارها، جایگزینی کشت محصولات استراتژیک و نوین، انتقال کشت سبزی و صیفی از فضای باز به گلخانه است.

 وی افزود: همچنین اطلاع‌رسانی، دانش‌افزایی و آگاهی‌بخشی در خصوص الگوی کشت، برقراری ارتباط با کشاورزان و پاسخگویی به سؤالات و ابهامات آنها، ارائه راهکارهای علمی و انتقال دانش و فناوری‌های نوین برای افزایش بهره‌وری مصرف آب و کاهش ضایعات است.
 
 بهره‌برداری ۱۰۶ پروژه در بخش کشاورزی مهرستان در دهه مبارک فجر
 عبدالله سپاهی، مدیر جهاد کشاورزی مهرستان بیان کرد: با استقبال بی‌نظیر بهره‌برداران برای سرمایه‌گذاری این تعداد پروژه احداث و آماده افتتاح شده است.

 وی ادامه داد: عمده پروژه‌های بخش کشاورزی این شهرستان را احداث گلخانه‌های خانگی و صنعتی، مرغداری‌های صنعتی و کوچک‌مقیاس و پروژه‌های فنی و زیربنایی است.

 مدیر جهاد کشاورزی مهرستان میزان اعتبار هزینه شده برای این طرح‌ها را افزون بر ۷۴۰ میلیارد ریال از محل آورده شخصی، تسهیلات بانکی و اعتبارات دولتی اعلام و اظهار کرد: با بهره‌برداری این پروژه‌ها برای ۱۱۳ نفر فرصت شغلی دائم و بالغ بر ۲ هزار و ۸۰۰ نفر روز اشتغال موقت ایجاد شده است.
 
  جذب ۲۸۰۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌های بخش خصوصی جهت توسعه کشاورزی سیب و سوران
  محمد حنیف سپاهی، مدیر جهاد کشاورزی سیب و سوران بیان کرد: بخش کشاورزی این شهرستان از آغاز دولت سیزدهم با رفع موانع تولید و تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری توسعه‌یافته از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون مبلغ ۲۸ هزار میلیارد ریال از سرمایه‌های بخش خصوصی جهت اجرای طرح‌های تولیدی بخش کشاورزی جذب شده است.
 
  وی ادامه داد: عمده سرمایه‌گذاری‌های انجام شده را در راستای اجرای ۱۰۰ هکتار گلخانه، ۴۵ واحد مرغداری به ظرفیت یک میلیون و ۷۵۰ هزار قطعه که تعداد ۲۲ واحد اجرا شده و مابقی در حال اجرا هستند، کشتارگاه صنعتی طیور و کارخانه خوراک طیور و.... است.
 
  مدیر جهاد کشاورزی سیب و سوران تصریح کرد: استقبال سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی را ناشی از برداشتن موانع، تعامل و همراهی مجموعه سازمان جهاد کشاورزی، اعتماد سرمایه‌گذاران و زودبازده بودن بخش کشاورزی است.
 
  وی در پایان اظهار کرد: با این میزان سرمایه‌گذاری در آینده نزدیک علاوه بر ارتقای تولید، زمینه اشتغال یک‌هزار و ۸۰۰ نفر فراهم خواهد شد.
 
  انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcfmvdymw6dv1a.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما