تاریخ انتشار :شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۵۰
سواحل مکران، موتور توسعه شرق ایران؛

چابهار پس از انقلاب توسعه اقتصاد کشور را به همراه دارد

در بعد از انقلاب اسلامی اقدامت زیادی جهت توسعه زیرساختی شهرستان چابهار شده که مهم‌ترین آنها رفع مشکل آب و گاز مردم بوده است.
چابهار پس از انقلاب توسعه اقتصاد کشور را به همراه دارد
به گزارش پایگاه خبری «عصرهامون»، با پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ کم‌کم در کنار دیگر کارها روی زمین‌مانده نهضت سازندگی و رفع محرومیت در کل کشور شروع شد و همین مسئله باعث شد در بسیاری از استان‌های کشور پیشرفت‌های زیادی را در حوزه‌های مختلف شاهد باشیم.

در استان سیستان و بلوچستان و شهرستان‌های آن به خصوص شهرستان چابهار نیز شاهد پیشرفت‌های گوناگونی در حوزه‌های مختلف و زیرساختی بوده ایم که در مقایسه با قبل از انقلاب کاملاً قابل لمس است؛ هرچند که این شهرستان و استان نسبت به دیگر استان‌های کشور پیشرفت کمتری داشته ولی پروژه‌های زیادی در راستای محرومیت زدایی و دسترسی مردم به امکانات اولیه در حال ساخت و بسیاری از آنها نیز افتتاح شده و مردم از خدماتشان استفاده می‌کنند.

مردم چابهار در سال آینده مشکل آب نخواهند داشت

جواد سپاهی، فرماندار شهرستان چابهار در گفتگو با خبرنگار چهاربهاران بیان کرد: این موضوع به‌صورت حتم اتفاق خواهد افتاد و مردم چابهار در سال آینده به آب پایدار و بدون قطعی در تمامی ساعت روز دسترسی پیدا خواهند کرد چرا که مردم شهر چابهار از خطوط انتقال آب لاتیدان انتقال آب دریای عمان و خط انتقال آب پتروشیمی سهم خواهند داشت و با این موارد دسترسی آب در چابهار ۲۴ ساعته خواهد شد.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته اقدامات خوبی جهت انجام زیرساخت‌های انتقال آب در بخش روستایی شده است، تصریح کرد: ۲۲۰ روستا در بخش‌های پلان و پیپ سهراب و ۵۸ روستا در بخش مرکزی چابهار از لحاظ زیرساختی لوله‌کشی آب انجام شده و جهت تأمین آب، دستگاه تسویه آب در ورودی سد زیردان نصب شده تا آب سالم به دست مردم روستاهای مدنظر برسد.

سپاهی با اشاره به اینکه تلاش‌ها جهت رفع مشکلات آبی در بخش مرکزی نیز ادامه دارد خاطرنشان کرد: با تلاش‌هایی که از سوی قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) و سپاه انجام شده خط لوله در روستاهای بخش مرکزی نیز نصب شده و کمتر از ۱۴ روستا باقی‌مانده که ان‌شاءالله به‌زودی این روستاها هم به شبکه انتقال آب شرب متصل خواهند شد.

فرماندار شهرستان چابهار با بیان اینکه امروز در سالگرد انقلاب اسلامی قریب به ۱۱۰ پروژه با اعتباری نزدیک به ۱۳۸ میلیارد ریال در شهرستان چابهار در حال افتتاح و کلنگ‌زنی است که این خود نشان‌دهنده توسعه و پیشرفت شهرستان و تلاش مسئولین و دستگاه‌های مرتبط است.

سپاهی با اشاره به اینکه در سال آینده نخستین فاز گازرسانی به شهرستان چابهار انجام خواهد شد، تصریح کرد: پس از مدت‌ها ان‌شاءالله باتوجه‌به اقدامات خوبی که انجام شده مشکل گاز مردم شهرستان حل خواهد شد و در حال حاضر نیروگاه برق به شبکه گاز متصل است.

در سال‌های آینده چابهار تبدیل به الگوی اقتصادی منطقه می‌شود

تقی خدابنده لو، کارشناس مسائل اقتصادی در رابطه به پیشرفت شهرستان چابهار در حوزه اقتصادی به خبرنگار ما گفت: اگر نیم‌نگاهی به وضعیت اقتصادی کشور در قبل از انقلاب و همچنین به‌صورت جزئی‌تر وضعیت اقتصادی استان‌ها و شهرهای کشور در آن برهه از زمان توجه کنیم متوجه تغییرات زیادی در حوزه اقتصادی منطقه و حتی خانواده‌ها خواهیم شد.

وی با بیان اینکه شهرستان چابهار در آینده نه‌چندان دور به الگوی پیشرفت و توسعه در کشور و حتی منطقه تبدیل خواهد شد تصریح کرد: موقعیت استراتژیک شهرستان چابهار و دسترسی این شهر به اقیانوس و آب‌های آزاد باعث شده تا توجهات زیادی از سوی مسئولین دولت و کشورهای دیگر شود و در رسانه‌ها نیز مطالب زیادی دراین‌رابطه منتشر شده که این خود می‌تواند عامل توسعه شهرستان چابهار از بعد روانی و اجتماعی باشد.

خدابنده لو با اشاره به اینکه استفاده خاصی از بندر چابهار در قبل از انقلاب جهت انجام فعالیت‌های اقتصادی و زیرساختی نمی‌شده است خاطرنشان کرد: در حال حاضر توسعه شهرستان چابهار از لحاظ زیرساختی با سرعت بالایی در حال انجام است که این موارد را ما در خط راه‌آهن، انتقال شبکه گاز به شهرستان چابهار و همچنین توسعه بنادر می‌بینیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه توسعه زیرساختی شهرستان چابهار رابطه موازی با ایجاد شغل و ظرفیت‌های اقتصادی کوچک دارد خاطرنشان کرد: زمانی که بنادر این منطقه افزایش پیدا کند و در کنار آن صنعت پتروشیمی و نیروگاه‌ها راه‌اندازی شود به تب شغل‌های زیادی در این شهرستان ایجاد و در کنار آن شرکت‌ها و کارگاه‌های کوچک نیز راه‌اندازی خواهند شد.

خدابنده لو با اشاره به اینکه امروز در منطقه بندر چابهار به‌عنوان  یک بندر بزرگ و اقتصادی نگاه می‌کنند، اظهار کرد: بسیاری از کشورها به دنبال این هستند تا با بستن قراردادهای متفاوت با دولت از موقعیت استراتژیک چابهار جهت انجام امورات اقتصادی استفاده کنند.

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه وجود منطقه آزاد تجاری و صنعتی در شهرستان چابهار کمک شایانی به اقتصاد خانوارها در این منطقه کرده است خاطرنشان کرد: امروز صدها غرفه تجاری و شرکت‌های اقتصادی و تولیدی در منطقه آزاد ایجاد شده و ظرفیت شغلی، اقتصادی و تولیدی مناسبی را برای مردم بومی این منطقه به وجود آورده که در مقایسه با قبل از انقلاب وجود نداشته که این خود از برکات انقلاب اسلامی است.

انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcjaaevvuqemyz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما