تاریخ انتشار :سه شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۲۶
وزیر راه و شهرسازی گفت: اتصال خط ریل به چابهار و توسعه زیرساخت های حمل و نقل جاده ای آن از جمله اهداف مهم دولت در این بندر است.
توسعه ترانزیتی چابهار از اهداف و اولویت های دولت است
به گزارش عصرهامون، وزیر راه و شهرسازی در جلسه پیگیری روند توسعه خط ریلی چابهار-زاهدان که شامگاه دوشنبه، با حضور استاندار سیستان و بلوچستان، مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان و جمعی از میهمانان همایش بین المللی توسعه چابهار در سالن جلسات اداره کل بنادر و دریانوردی استان برگزار شد با اشاره به رشد 56درصدی تخلیه و بارگیری در این بندر اظهار کرد: عزم جدی بر این است تا باری که مربوط به شرق کشور است از طریق بندر چابهار وارد  کشور شود. 

وی ادامه داد: با توجه به اینکه جاده سهم اقتصادی بسزایی را برای استان به همراه می آورد لازم است تا فعالیت ها را در این زمیته برای راه سازی گسترش دهیم.
وی با بیان اینکه پروژه راه آهن بی وقفه ادامه پیدا خواهد کرد گفت: اتصال فوری راه آهن به زاهدان و میلک عبور آن از خط بیرجند و رسیدن به بافت مشهد یک امر مهم و اولویتی است.
 
اسلامی تصریح کرد: لازم است تا صاحب نظران به ملاحظات، الزامات، افق برنامه، جمعیت پذیری توجه کنند تا پیش بینی ها با مشکل مواجه نشود و شهر مطلوبی داشته باشیم؛ چابهار باید هاب لجستیکی منطقه باشد و با افتخار پرچم جمهوری اسلامی ایران را با عنوان پیشرو یک بندر اقیانوسی برای مردم به اهتزار در آوریم.
 
مدیرکل بنادر و دریانوردی نیز در این نشست گفت: علت این که یک درصد تخلیه و بارگیری بنادر کشور سهم سیستان و بلوچستان است، کارخانه های فرآوری و پردازش در سیستان و بلوچستان نسبت به دیگر استان ها کمتر احداث شده، کالاهای مواد معدنی سیستان و بلوچستان رقابت پذیر نیست و در عمل از استان های دیگر صادرات و حتی کالاهایی که مربوط به افغانستان است از دیگر مسیرها صادر می شود جای سوال است.
 
بهروز آقایی افزود: پسکرانه این بندر سه میلیارد تن مواد معدنی است با خلوص 65 درصد اما کل صادرات آن حدود 30 میلیون تن است، این کالا رقابت پذیر نیست و مواد معدنی که از برزیل وارد می شود هفت دلار ارزان تر است.
وی ادامه داد: ترکیب جمعیتی کره جنوبی 507 نفر، اما در سیستان و بلوچستان 15 تا 40 نفر است، شاید یکی از دلایل این تفاوت ها، این است که استان در مسیر بار و کالا قرار نگرفته است.
 
وی ادامه داد: این که کالای اساسی کشور از یک بندر دیگر با فاصله 750 مایل وارد می شود و با طی 2 هزار کیلومتر دیگر بر می گردد موضوع هایی است که به زیرساخت های ریلی و جاده ای بر می گردد.
 
آقایی بیان کرد: پاسخ همه سوالات در ریل است و همه پتانسیل و تلاش بر این است که ریل سریع تر به بندر وصل شود، پیشنهاد شفافی داریم به همین منظور از آیت الله رئیسی خواستار مشارکت آستان قدس برای توسعه ریل شدیم و از قرارگاه خاتم (ص) نیز در این باره درخواست همکاری داشتیم.
 
وی خاطرنشان کرد: 20 درصد کالاهای اساسی کشور متعلق به استان های جنوب شرق کشور شامل سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، یزد، کرمان و تا حدودی هم سمنان است همه مطالعاتی که درباره میزان گوشت مصرفی و خوراک و دام و طیور انجام شده است نشان می دهد میانگین آن 20 درصد سهم سیستان و بلوچستان است. 
 
مدیرکل بنادر و دریانوردی پیشنهاد کرد دولت 20 درصد از کالای اساسی که وارد کشور می شود به بندر چابهار اختصاص دهد.
 
وی گفت: باید توانمان را بگذاریم که ریل را از طریق بخش خصوصی رونق دهیم، بهترین حالت این است که قرارگاه خاتم (ص) به عنوان پیمانکار این اقدام را انجام دهد و آستان قدس مشارکت کند. به گفته آقایی، 950 میلیارد تومان از ابتدای امسال در بندر چابهار به واسطه بخش های خصوصی قرارداد امضا شده است، خوشبختانه برخی سرمایه گذاران اعلام کرده اند که از ترقه بازی های دشمن هیچ واهمه ای ندارند، ما نیز همچنان تلاش خواهیم کرد که شاهد افتتاح پروژه های مختلف و رشد و سرمایه گذاری بیش از پیش در چابهار باشیم.
 
انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcj8hevouqey8z.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما