تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۱۷
در خبرهای روزهای اخیر آمده است که "کیم کارداشیان"، چهره مشهور دنیای مد و سرگرمی با ارائه برند جدیدی از "گن‌ های" زنانه که نامش را "کیمونو" گذاشته باعث خشم ژاپنی‌ ها شده است.
زنان زیبا به بهشت و زنان زشت به کجا می روند؟/ وقتی "کیم کارداشیان" صدای اعتراض ژاپنی‌ها را درمی آورد
به گزارش عصرهامون به نقل از تیتریک، خانم کارداشیان گفته است آن چه که ارائه داده براساس تجربه‌ های شخصی خودش و با هدف بهبود بخشیدن به فرم و انحنای اندام زنان طراحی شده است. وی در توییتی گفت که ۱۵ سال روی این پروژه کار کرده و مجموعه گن‌ هایی که ارائه کرده با هر سایز و رنگی پوستی هماهنگی دارد.
 
 
آنچه که امروز در دنیای زنانه جهان رخ داده است رویارویی با چند دسته از زنان است. سیل زنان موفق در عرصه های علمی و ورزشی و هنری در جهان، زنانی که از هویت زنانه خود با حفظ تمامیت اخلاقی و انسانی وظیفه زنانگی خود را با نبوغ، خلاقیت، اراده و تلاش عجین و ماحصل آن را در بسته ای جذاب همراه با موفقیت، شهرت، پیروزی و حتی کمک به زندگی دیگر انسانهای این کره خاکی ارائه کرده اند.
 
دسته ای از زنانی که شاید ناآگاهانه با به رخ کشیدن جنبه های زیبایی ظاهری و جنسی در عرصه های شهرت، هنر تجاری و تجارت های لوکس به ترویج ملاک های ارزش گذاری ظاهری برای زیبایی زنان در جهان می پردازند و در ادامه دسته ای انبوه از زنان جهان که قطعا بدون تفکر و استدلال تمام تلاش خود را در جهت رسیدن به همین ملاک های ارزش گذاری به کار می گیرند.
 
آنها با صرف وقت زیاد و هزینه های هنگفت جسمی و مالی دائما در حال آماده سازی و پرداخت جسم زنانه و لطیف خود برای رسیدن به آن ملاک ها هستند. ملاک هایی که ذره ای فضا و امکان برای خودنمایی روح زیبای زنانه باقی نمی گذارند. 
 
فارغ از فرهنگ، آیین و رسوم و سبک زندگی هر قوم، کشور یا قاره  باید در نظر گرفت که تمامیت وجود و کرامت انسانی یک زن حتی در ارائه زیبایی او نیز باید حفظ شود. باید به این موضوع اشاره کرد که در دنیای کنونی با ترویج فرهنگ و سبک ارزش گذاری جدید در بخش هایی از جوامع جهان روبرو هستیم که با کاوشی کوچک به مبدا ارسال این سبک ارزش گذاری یعنی غرب خواهیم رسید. پکیجی هیجانی، احساسی و سرشار از هیجانات جنسی و بر محور جنبه های زیبایی جنسی زنان.
 
اینکه محتویات این بسته ی ارائه شده با برنامه ریزی های کلان اقتصادی، فرهنگی و تجاری چه سود هنگفت اقتصادی را برای جیب های گشاد کدام سرمایه دار جهانی به ارمغان می آورد؟!، تنها بخش کوچکی از پشت پرده، نقشه ای طراحی شده برای به استثمار کشیدن انسانها است، برداشت های سیاسی، نفوذ و رخنه در سیستم های اجتماعی و سیاسی کلان جهانی از دیگر مواردی است که قطعا در جای خود می توان با ابعادی گسترده تر و دقیق تر به بررسی آن ها پرداخت.
 
هدف گذاری رسوخ فرهنگی از سوی غرب به تمام جوامع غرب و شرق جهان، که به صورت خوآگاه و یا ناخودآگاه (که قطعا تربیت شده گان این جوامع به همین منظور رشد یافته و در نتیجه به صورت بدیهی دست به چنین اقداماتی می زنند) را نمی توان منکر شد. و آنچه مسلم است اینکه در این مورد خاص؛ فرهنگی ژاپن، فرهنگی با قدمت و عمری طولانی است که مردمی اصیل آن، در جریان حفظ اصالت ها، مدرنیسم و تکنولوژی پیشرو جهان را باهم دستاوردی در جهت پیشرفت قرار داده اند.
 
اینکه چهره ای در دنیای مد و سرگرمی با ملاک ها و ارزشگذاری هایی که ذکر آنها پیش از این رفت، مدعی می شود برای طراحی یک گن زنانه که بتواند تاکیدی بر انحناهای فرم و بدن زنان آن هم نه به شکل طبیعی بلکه با تاکید بیشتر بر هرچه پرنمود از جنبه های جنسی و شهوت برانگیز، حدود 15 سال وقت صرف کرده است؛ نشان از هدفمندی در انتخاب اسم این محصول با نشانه گیری دقیق فرهنگ و اصالت نام کاربردی آن دارد.
 
اینکه این محصول به تکامل اجتماعی زنانی که از درون خود را خالی می پندارند و به جای پرداختن به جنبه های انسانی و توانایی های فکر، ذهن و روحی خود تنها برتری و مطرح شدن در چشم دیگران را داشتن ملاک هایی از این قبیل پرداختن ها به جنبه جسمی و جنسی می دانند، چه ضربه ای را در طولانی مدت همچون دیگر محصولات این چنینی وارد خواهد کرد، به کنار!، اما شنیدیم که ژاپنی‌ها ارائه این محصول با نام کیمونو را بی‌احترامی به لباس سنتی خود دانسته‌ اند.
 
کیمونو لباسی گشاد با آستین‌ های بلند است که تا ساق پا را می‌ پوشاند، قدمت این لباس به قرن ۱۵ برمی‌ گردد. این لباس اکثرا در موقعیت‌هایی خاص پوشیده می‌ شود. 
  
یک زن ژاپنی به بی بی سی گفته است: "ما کیمونو می‌ پوشیم تا سلامتی، بزرگ شدن فرزندان، نامزدی، ازدواج و فارغ التحصیلی را جشن بگیریم. ما کیمونو را در مراسم سوگواری به تن می‌ کنیم.
 
این لباسی مختص به مراسم خاص است و پوشیدن آن نسل به نسل به خانواده‌ها منتقل شده است. حال آن که چیزی که ارائه شده حتی شبیه کیمونو هم نیست. او (کیم کارداشیان) فقط کلمه‌ ای انتخاب کرده که اسم "کیم" درآن باشد. هیچ احترامی به پوششی که این لباس در فرهنگ ما دارد، گذاشته نشده است."
 
کیم کارداشیان سال گذشته تلاش کرد تا نام این برند را به ثبت برساند. کاربران ژاپنی هم در توییتر به کیمونوی کیم کارداشیان واکنش نشان دادند.
 
کاربری گفته است: "خیلی ناراحت هستم که اسم کیمونو برای چیزی استفاده شده که کاملا متفاوت از آن چیزی است که ما ژاپنی‌ ها می‌ شناسیم. کیمونو، لباسی سنتی است و ما بسیار به فرهنگ و تاریخ خود افتخار می‌ کنیم."

کاربر دیگری گفته است: "به خاطر سلاخی کردن فرهنگ ژاپنی ممنونم!! فرهنگ من اسباب بازی شما نیست. تو برای کسانی که عضو خانواده‌ات نیستند احترامی قائل نشدی. در ۱۵ سالی که در حال کار روی این پروژه بودی، یک مشاور فرهنگی نتوانستی پیدا کنی."
 
برخی نگران آن هستند که مردم به جای کیمونوی سنتی ژاپنی با کیمونو کیم کارداشیان ارتباط برقرار کنند.
 
واقعیت اینجاست که شاید به توان گفت در کنار سازمان های جهانی همچون حمایت از حقوق بشر و حقوق زنان، جای سازمانی نظارتی و قانون گذار در زمینه عرضه فرهنگ و سبک زندگی بخصوص برای زنان جهان بسیار خالی است. جهانی که همه ی ظرفیت های رسانه ای و مالی خود را در اختیار فرهنگ سازان بی فرهنگی قرار داده است تا تنها با ظهور و صدور سبک فرهنگی و ملاک های ارزش گذاری به زنان جهان بی احترامی، وادادگی و جنبه های حیوانی و جنسی  را القا کنند.
 
سبک و سیاقی که صدای زنان را در دل غرب هم درآورده، در این رابطه می توان به جنبش #metoo  اشاره کرد، جنبشی که در آن زنان به پرداختن به جنبه های جنسی زنان در عرصه های مختلف معترض هستند.
 
"کارول کاستلو" (مفسر تلویزیونی آمریکا)در جریان انتخاب دختر شایسته آمریکا در سال گذشته در cnn نوشت: "انتخاب بانوی شایسته آمریکا را نگاه می کنم و می ببینم هنوز ملاک انتخاب، در مورد زیبایی دختران است نه هوش و ذکاوت....
 
متأسفانه، هنوز آمریکایی ها اعم از مردان و زنان برای قضاوت زنان صرفا بر اساس استعداد و هوش و ذکاوتشان آماده نیستند. زیبایی (زیبایی جنسی) هنوز بر هوش غلبه می کند. این امر در تلاش های هالیوود برای امروزی کردن شاهزاده خانم های دیزنی مشهود است.
 
زن زیبا در آخرین نسخه دیو و دلبر، به عنوان یک زن جوان باهوش به تصویر کشیده شد، اما هنوز هم بسیار زیبا است. اجازه دهید به این بپردازیم، که در این داستان چطور یک دختر زیبا عاشق یک جانور وحشتناک اما فریبنده (مرد) می شود؟! من وقتی متقاعد می شوم آمریکا کاملا بیدار شده است که، یک مرد بسیار زیبا عاشق یک جانور زن وحشتناک اما باهوش شود."
 
و اما دختران ایران خودمان؛ دخترانی که باید با رشد اجتماعی و ارائه امکان حضور آنها در عرصه های تصمیم گیر و اجرایی در سطح کلان و ارزش گذاری و احترام متقابل به آنها در سطح خانوادگی هم پای مردان، این باور را به آنها القا کرد که توانایی بالای روحی و اخلاقی و استعدادی آنها تنها ملاک هایی است که برای برتری آنها در جوامع داخلی و بین المللی کافی است.
 
باید دخترانمان باور کنند که صورت های بدون آرایش، و بدن های پوشیده از لباسهای متناسب با شان و شخصیت آنها(که تنها به دلخواه، به انتخاب شخصی خودشان و در جهت راحتی و آسایش پوشیده شده اند)، زیباترین جزئی از مخلوقات جهان هستند که می توانند  تصمیم گیر، اجرا کننده و انتخاب گر باشند، نه صرفا مطاعی که در معرض انتخاب، پسند و تحسین دیگران قرار گیرند. 
 
اینکه چه کسانی در این زمینه می توانند به یاری دختران و زنان بیایند، موضوعی است که باید مورد بحث، پژوهش و مطالعه قرار گیرد.
 
فاطمه خلج 
 
انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdchwxnzi23nzkd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما