شمارش معکوس برای بازگشایی مدرسه ها آغاز شده است. بوی ماه مهر از همه جا به مشام می رسد حضور دانش اموزان برای خرید کیف و کفش و لباس همه وهمه خبر از آمدن مهر می دهدماهی که با خودش مهرمی آورد وشوق
به گزارش عصر هامون، این شور و حال مخصوص بچه مدرسه ایها نیست همه کسانی که یک زمانی پشت نیمکتها مشغول به تحصیل بودند با این حال و هوا آشنا هستند.
هرسال به این روزها که نزدیک می شویم،ویترین خیلی از فروشگاه ها مثل لوازم التحریری ونوشت افزارها و کیف وکفش فروشی ها همه به طرزمحسوسی تغییرمی کنند و پر می شوند از انبوه وسیله ها برای شروع سال تحصیلی جدید. البته نمایشگاه های پاییزه وتخفیف های ویژه فروشگاه های مختلف هم به مناسبت بازگشایی مدارس فرصتی رابرای خرید خانواده هایی که در سنین مختلف دانش آموزی برای فرستادن به مدارس دارند ایجاد می کند. گشت کوتاهی در این نمایشگاه درسال جدید تحصیلی و لمس حال و هوای این روزها هرچند خالی از لطف نیست اما در عین حال حقیقت های متاثرکننده ای نیز با خود به همراه دارد.
نمایشگاه پاییزه در زاهدان در قالب بیش از ۲۰۰ غرفه با هدف تنظیم بازار و تامین مایحتاج عمومی با اولویت نوشت افزار، از جمله کیف، کفش و پوشاک و عرضه کالاهای اساسی مصرفی مردم در آستانه سال تحصیلی جدید دایر شده است
نکته قابل توجه دراین نمایشگاه عرضه فقط یک غرفه از دفاتر اسلامی و شخصیتها و نمادهای ایرانی می باشد و بقیه غرفه ها ازدفتر هایی با شخصیتهای کارتنی غربی استفاده می کردند.
نکته دیگردر این نمایشگاه قیمت های سر سام آور این لوازم التحریر ها بود که باعث می شد خانوادههایی که برای خرید میآیند ابتدا قیمتهای سرسام آور و بالا را با محتویات حساب بانکی خود مقایسه کنند و اگر دخل و خرجشان با هم بخواند به طرح و نقش هم نگاهی میکنند اما در این شرایط قیمت اجناس مهمتر از رنگ و لعاب و طرحشان بود.
ما در این نوشتار قصد نداریم به گله و شکایت از وضع نابسامان به وجود آمده به واسطه تهاجم فرهنگی غرب و کم کاری جبهه خودی بپردازیم، بلکه به عکس میخواهیم نشان بدهیم که چه ظرفیتها و تواناییهایی در این عرصه وجود دارد که با استفاده از آن میتوان شیوهای جدید برای مقابله با این تهاجم و ترویج سبک زندگی خودی پیشنهاد کرد..
از حدود یکی دو سال پیش، جمعی از اهالی فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی بر آن شدند تا به تولید لوازم التحریر با مضامین و فرم ایرانی–اسلامی اقدام نمایند. این فعالیت که در قالب چند گروه غالبا غیردولتی شکل گرفته بود، تلاش کرد تا با خلق کاراکترهایی به الگوسازی صحیح برای کودکان و نوجوانان ایرانی بپردازد که دراین نمایشگاه اینگونه اقلام عرضه می شد در ادامه به چند نمونه از این طرحها می پردازیم:
شاید بتوان گفت اولین لوازم التحریر اسلامی توسط انتشارات تلاوت آرامش وابسته به موسسه فرهنگی هنری کاربردی خیبر تولید شد. این انتشارات با طراحی دو کاراکتر دختر به نامهای «ثنا» و «ثمین»که دو خواهر شاد و محجبه بودند، کار خود را شروع کرد.کمی بعد کاراکتر پسرانه«سینا»با لقب «سینا جستجو»، نیز بدانها اضافه شد و بر روی طرح جلد دفاتر تحریر قرار گرفت. این محصولات از نظر کیفیت کاغذ وصحافی در مقابل نمونه های موجود در بازار در مرحله بهتری قرار داشت و به لحاظ گرافیکی و رنگ آمیزی نیز متناسب با نیاز مخاطبان در نظر گرفته شده بود.
بعدها این شخصیتها بر روی کیفهای مدرسه هم قرار گرفتند و به تازگی برچسب (یا به اصطلاح بچهها عکس برگردان) این محصولات نیز طراحی شده است، که بدین لحاظ هم انتشارات تلاوت آرامش از پیشروان عرصه محسوب می شود
موسسه«روشنای زندگی»نیز برای عجین شدن دانش آموزان اقدام به ارائه دفتر مشق هایی با تصاویری از قهرمانان ملی و شخصیت های مذهبی کرده است.شخصیت های کودک پسندی مانند پارسا (برای پسرها)، پروانه ها (برای دختران) با همین هدف طراحی شده است.البته تمرکز اصلی این انتشارات بر استفاده از طرح جلد شخصیتهای مذهبی و انقلابی است؛ طرح های جلد شهید چمران، امیر کبیر، امام خمینی (ره)، میرزا کوچک خان، شهید احمدی روشن، دکتر حسابی، شهید بابایی، شهید باکری، شهید همت، آیت ا… مجتبی تهرانی و…از جمله این نمونه هاست که مورد استقبال دانش آموزان و خانواده های آنها قرار گرفته است.
حدود ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دانشآموز در سطح کشور وجود دارند که اگر هر دانشآموز در سال فقط ۶ دفتر استفاده کند، به طور میانگین در کشور به حدود ۸۰ میلیون جلد دفتر نیازمندیم، این در حالی است که هم اکنون بخش اعظمی از این نیاز توسط واردات و آن هم با تصاویر غربی تأمین می شود. بنابراین تولید این دفترچهها میتواند شروع خوبی برای بومی سازی لوازم مصرفی دانشآموزان و دانشجویان و در مرحله بعدی لوازم مصرفی خانوادهها باشد. انتهای پیام/9031 https://www.asrehamoon.ir/vdca6eny.49nu615kk4.html