تاریخ انتشار :شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۵۷
شهدای ورزشکاری که از شهرت و مدال قهرمانی گذشتند و پلاک رزمندگی به گردن آویختند.
ورزشکارانی که ماندگاری میهن را به مدال و قهرمانی ترجیح دادند
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «عصرهامون»، از گذشته دور تاکنون، ورزش نقش مؤثری در آمادگی‌های رزمی و دفاعی داشته است. تیراندازی، شنا، شمشیربازی، کشتی‌گیری و هنرهای رزمی، ورزش‌هایی هستند که کارکرد جنگی داشته و دارند. اگر ورزش و ورزشکاران تقدسی داشته‌اند به این دلیل بوده که ناجی کشور و ملت خود بودند و از آن دفاع می‌کردند.
 
 دوران هشت جنگ تحمیلی مملو از حضور ورزشکارانی بود که برای حفظ وطن از شهرت و مدال قهرمانی گذشتند و پلاک رزمندگی به گردن آویختند.
 
 در بین مردانی که علم دفاع از میهنشان را برافراشتند، ورزشکارانی هم بودند که از شهرت و مدال قهرمانی گذشتند و پلاک رزمندگی به گردن آویختند تا کسی نگاه‌چپ به وطنشان نداشته باشد.
 
 در جلسه اخیر شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی، اول اردیبهشت به مناسبت سالروز تولد شهید «ابراهیم هادی» به‌عنوان روز شهدای ورزشکار نام‌گذاری شد، روز شهدای ورزشکار به منزله یادآوری دلاورمردی‌ها و رشادت‌های قهرمانان و نام‌آورانی است که افتخار دفاع از کیان مملکت را به استمرار مدال‌آوری در رویدادهای رقابتی ترجیح دادند و به مقام شامخ پهلوانی نائل آمدند.

 از بین شهدای عزیز دفاع مقدس، مدافع حرم و شهدای مدافع امنیت بیش از ۵ هزار و ۱۳۵ نفر شهید ورزشکار بودند در ۳۳ رشته ورزشی
 
 در بین این شهدای نام ۱۳۵ شهید ورزشکار مدافع حرم و ۱۷ شهید زن ورزشکار در دوران دفاع مقدس هم دیده می‌شود، بعضی از این شهدا کاپیتان‌های گروه مجهزهای ملی بودند و خیلی‌ها قهرمانان جهان، آسیا و کشور شدند.
 
 انسان‌های بزرگی که از سوی قهرمانی گذشتند و مدالشان پلاکشان شد، در طول سال‌های گذشته یادواره‌های مختلفی برای شهدای ورزشکار در شهرها، فدراسیون‌ها و هیئت‌های ورزشی سراسر کشور برگزار شد.
 
 مدیرکل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار عصرهامون بیان کرد: سیستان و بلوچستان ۱۲۰ شهید ورزشکار را در رشته‌های مختلف را تقدیم جمهوری اسلامی کرده است.
 

 عباس شیبک افزود: از این تعداد شهیدان حسینعلی عالی در رشته فوتبال، شهید فیض محمدحسین بر رشته دوومیدانی، شهید محسن خزایی در رشته کاراته، شهید لاری یزدی در رشته کشتی، شهید حسینعلی کیانی در رشته وزنه‌برداری، شهید حامد بزی در ووشو، شهیده نسترن خسروی در رشته رزمی، شهید شیرعلی راشکی قلعه‌نو در رشته شنا، شهیدان آبیز در رشته ژیمناستیک، شهید غلامعلی جمال زهی در رشته ورزشی والیبال، شهید محمدعلی جنگی زایی در فوتبال و شهید مرتضی آسوده در رشته ووشو از جمله شهدای بودند که حائز رتبه‌های برتر ورزشی بودند.
 

 وی از برگزاری نخستین یادواره شهدای ورزشکار سراسر کشور به میزبانی سیستان و بلوچستان در آینده نزدیک خبر داد و افزود: اولین یادواره شهدای ورزشکار استان به مناسبت گرامیداشت هفته تربیت‌بدنی و ورزش در پنج شهرستان زاهدان، زابل، چابهار، ایرانشهر و سراوان، با تجلیل از ۱۲۰ خانواده شهید ورزشکار استان، در مهرماه سال گذشته توسط اداره کل ورزش و جوانان استان برگزار شد.
 
 شیبک با اشاره به تکریم خانواده‌های شهدای ورزشکار تصریح کرد: یکی از برنامه‌های ثابت اداره کل ورزش و جوانان استان دیدارهای هفتگی با خانواده‌های معظم شهدا در سال گذشته بوده که همچنان تداوم دارد.
 
 انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdccx4qsm2bqe18.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما