تاریخ انتشار :شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۶
ظرفیت بندر چابهار 40 برابر می‌شود

هندی‌ها سرانجام پس از 12 سال آمدند

از سال 2003 میلادی که گمانه زنی برای رشد بندر مهم ایران در دریای عمان آغاز شد، هندی‌ها کار خود را برای دور زدن رقیب همیشگی‌شان آغاز کردند، کاری که حالا و با گذشت بیش از 12 سال در سال 2015 به نتیجه رسیده است.
هندی‌ها سرانجام پس از 12 سال آمدند
هندی‌ها سرانجام پس از 12 سال آمدند
به گزارش سرویس اجتماعی عصر هامون به نقل از ایسنا، رسیدن به بازارهای آسیای میانه و شرق اروپا بدون نیاز به عبور از خاک پاکستان طرح و نقشه‌ای است که دولت هند سال‌هاست بر روی آن وقت گذاشته، از ساخت و تکمیل راهی 200 کیلومتری در افغانستان گرفته تا ارائه برنامه‌های گسترده توسعه‌ای در شرق ایران، همه و همه نشان دهنده اهمیت باز شدن این دروازه اقتصادی برای دولت هند است.
در ایران نیز استفاده از ظرفیت بسیار بالا و مغفول مانده ایران در سیستان و بلوچستان و دریای عمان دولت را بر آن داشته تا با برنامه‌ای جدی توسعه بندر شهید بهشتی چابهار را در راس اولویت‌های خود قرار دهد تا جایی که نزدیک به 50 درصد از طرح توسعه نخست این بندر به پایان رسیده و حالا آماده می‌شود تا گام‌های بعدی را محکم‌تر بر دارد.
این اشتراک دیدگاه در بین دو کشور خیلی زود باعث شد پای هند به چابهار باز شود. از بیش از یک دهه پیش که نخستین بار موضوع حضور آنها در جنوب شرق ایران مطرح شد تا ماه‌های ابتدایی دولت یازدهم که بار دیگر بحث سرمایه گذاری چند ده میلیون دلاری بلندمدت دهلی در چابهار رسانه‌ای شد، دوره‌ای طولانی گذشت تا سرانجام برنامه‌های دو طرف روی کاغذ بنشیند.
گمانه‌زنی‌های رفع تحریم‌های اقتصادی علیه ایران سرمایه گذاران هندی را برای ورود به عرصه دریایی کشور امیدوار کرده و ایران نیز برنامه‌های خود را به حدی از آمادگی رسانده تا پای گات کاری وزیر حمل و نقل هند را به ایران باز کند و رسما اجرای پروژه توسعه بندر بهشتی را عملی کند.
این قرارداد که با امضای آخوندی به رسمیت در آمده می‌تواند ظرفیت این بندر بزرگ را بیش از 40 برابر افزایش دهد. این صحبت آخوندی البته برنامه‌ای بلندمدت را مدنظر دارد. در حال حاضر ظرفیت تخلیه و بارگیری چابهار در حدود 2.5 میلیون تن در سال است که بناست با تکمیل فاز نخست توسعه آن به هشت میلیون تن برسد. وزیر راه ایران اعلام کرده این رقم در آینده و با ورود کشتی‌های100 و 300 هزار تنی به آب چابهار می‌تواند به هشتاد میلیون تن برسد و این شاید بهترین خبری است که می توان به هندی ها در بدو ورودشان داد.
تکمیل محورهای مواصلاتی چابهار و اتصال راه‌آهن زاهدان به این بندر نیز از جمله دیگر طرح‌هایی است که هرچند ایران خود پیگیر آنهاست، اما آخوندی اعلام کرده آمادگی دارد برای ارائه آنها به سرمایه گذار هندی آماده شود.
هر چند توسعه بندری با وسعت بندر شهید بهشتی چابهار به سال‌ها زمان نیاز دارد، اما به نظر می‌رسد رسیدن دولت‌های هند و ایران به این دیدگاه مشترک که توسعه چابهار می‌تواند آینده اقتصادی‌شان را تغییر دهد باعث شده سرعت تحقق احتمالی برنامه‌ها بالاتر از گذشته باشد، طرحی که در ایران رییس جمهوری شخصا بر آن نظارت می‌کند.
انتهای پیام /9031 https://www.asrehamoon.ir/vdcd5j09.yt0596a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما