به گزارش سرویس اجتماعی عصرهامون به نقل از سنت نیوز، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران محیط آموزشی کشور بالطبع تغییر کرد و اسلامی شد افراد زیادی در این مسیر فعالیت کرده و باعث تغییراتی خوبی نیز در این زمینه شده اند اما با توجه به اسلامی بودن جمهوری ایران باید با پیشرفتی مضاعف روبرو میشدیم که این گونه واقع نشد.در قران کریم در آیه ۱۶۴آل عمران تزکیه مقدمه تعلیم و تربیت است اما در این چند ساله و به این مسئله کمتر توجه شده است. این اصل قرانی باید در جمهوری اسلامی ایران به عینه اجرا شود اگر به تزکیه توجه شود دیگر در کشور خبری از فساد دیده نمی شود تزکیه و خودسازی اگر در بین دانش آموزان این کشور پیاده شود مسئولین فاسد دیده نمی شوند تزکیه اصلی مهم است که در این نظام آموزشی واقعا نادیده گرفته شده است وخروجی این محیط آموزشی ضعیف بوده است یکی از بزرگترین ضعف های این نظام آموزشی به نمره اکتفا کردن است و دانش آموز تنها به نمره گرفتن در درس فکر می کنند و معیار دانش آموز عالی و ضعیف تنها نمره است که این خود ضعف بزرگی در جامعه اسلامی ما است اگر بحث تزکیه و تربیت جدی گرفته شود دیگر کنکور تنها را پیشرفت خوانده نمی شود .
در این ماهها بحث استیضاح وزیر آموزش وپرورش، آقای فانی از رسانهها و گاهی از زبان نمایندگان به گوش میرسید، اما بالاخره آقای فانی استیضاح نشدند و در سمت خود ابقا شدند از ایشان انتظار می رود به این اصل قرانی توجه کند واین امر را جدی تر بگیرند .
موضوع انتصابات در این وزارتخانه از جمله مهمترین چالشهایی است که از سوی حجتالاسلام سیدمهدی موسوینژاد، نماینده مردم دشتستان به آن اشاره شده است. وی در این باره به «وطن امروز» میگوید: در بحث انتصابات یکی از موارد انتخاب مدیران باید کارآمدی و کارآیی باشد اما متاسفانه در این وزارتخانه مشاهده شده است که افراد بازنشسته دوباره به کار دعوت شدهاند. به باور وی، این اقدام تنها به دلیل وجود گرایشهای سیاسی و تفکرات سیاسی خاص در بین مدیرانی است که به کار دعوت شدهاند. موسوینژاد میافزاید: این نوع تصمیمگیری تا جایی پیش رفت که همه مدیرانی که در دولت قبل منصوب شده بودند بدون دلیل تعویض شدند، حتی اگر این مدیران کارآیی لازم را داشتند اما به این دلیل که در دولت قبل فعال بودند از کار برکنار شدند، حتی مدیریتهای مدارس هم با تغییرات مواجه شدند. به گفته این نماینده مجلس، معنای این سطح از تغییرات این است که شایستهسالاری که مبنای مدیریتی نظام است در این وزارتخانه مورد توجه نیست و در انتخاب مدیران فقط گرایش سیاسی لحاظ میشود، مصداق بارز آن هم این است که در برخی پستها افرادی به مدیریت مشغول شدهاند که حتی یک روز هم سابقه مدیریت ندارند.
این در حالی است که حجتالاسلام سیدمهدی موسوینژاد، بیتوجهی به قانون استخدام نیروهای حقالتدریس، قراردادی و نهضت سوادآموزی و همچنین مربیان پیشدبستانی را نمونههایی از کمتوجهی به قانون دانسته و یادآور میشود: نمایندگان مردم در مجلس برای سروسامان دادن به وضعیت نیروهای قراردادی و حقالتدریس و همچنین مربیان پیشدبستانی با توجه به کمبود نیرو در این وزارتخانه مهلتی دوساله را برای استخدام در اختیار آنها قرار دادند اما با توجه به اتمام این مهلت هیچ اقدامی از سوی این وزارتخانه برای استخدام صورت نگرفته است. وی مسکوت گذاشتن قانون درباره استخدام در این وزارتخانه را به عنوان دومین دلیل نمایندگان برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش بیان میکند.
موسوینژاد دلیل سوم نمایندگان برای جمعآوری امضا و طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش را سیستم ناقص و بدون برنامه این وزارتخانه در نقل و انتقالات و توزیع جغرافیایی نیروها دانسته و میافزاید: نبود برنامه در این وزارتخانه باعث شده است به عنوان نمونه خانمی مجبور باشد یک هفته یا یک ماه از خانواده خود دور باشد، در حالی که با برنامهریزی صحیح میتوان نیروها را از نظر جغرافیایی با در نظر گرفتن کانون خانواده توزیع کرد. وی بیان داشت: بیتوجهی به کانون خانواده در این وزارتخانه باعث ایجاد مشکلاتی شده که نمایندگان را برای انجام استیضاح مصمم کرده است.
جالب اینجاست که بیتوجهی به قانون تنها به بحث استخدام خلاصه نشده و اجرایی نشدن مرخصی ۹ماهه زایمان را نیز باید به تخلفات این وزارتخانه اضافه کرد. نماینده مردم دشتستان با بیان این مطلب به«وطنامروز» میافزاید: در مجلس تصویب شده است که مرخصی زایمان با توجه به سیاستهای جمعیتی از ۶ماه به ۹ ماه افزایش یابد و این موضوع چون به صورت قانون درآمده است باید در تمام دستگاهها اجرا شود.
نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی ضمن گلایه از وضعیت تربیتی و پرورشی دانشآموزان یادآور میشود: از دیگر دلایل استیضاح وزیر آموزش و پرورش به حاشیه رفتن مسائل امور تربیتی و پرورشی در این وزارتخانه است. به باور موسوینژاد، آموزش و پرورش باید باهم در نظر گرفته شود و به صورت هماهنگ در مدارس پیش رود اما متاسفانه امور تربیتی و پرورشی در آموزش و پرورش در حاشیه است.
نارضایتی بازنشستگان فرهنگی از عملکرد وزیر و محقق نشدن وعدههای داده شده درباره معیشت فرهنگیان و موضوع بیمه آنها هم در بحث استیضاح وزیر آموزش و پرورش مزید برعلت شده است. به گفته موسوینژاد، برای استیضاح یک وزیر تنها جمعآوری ۱۰امضا کافی است اما تا به حال ۱۵امضا برای استیضاح علیاصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش جمعآوری شده است. وی خاطرنشان کرد: در هفته جاری استیضاح وزیر آموزش و پرورش با ۱۵امضا جمعآوری شده تحویل هیات رئیسه مجلس خواهد شد و در صورت وصول توسط هیاترئیسه وارد مراحل اجرا خواهد شد.
انتهای پیام/4382