جوامع بشری با سرعتی شکفت انگیزدر حال توسعه ، تغییر و تحول هستند و این تحولات جنبه های مختلف زندگی را در برمی گیرد . پیشرفت علوم و فنون دانشهای جدید ر مطرح می سازد ونیازهای جدیدی را برای انسانها ایجاد می نماید .
به گزارش عصر هامون، جوامع بشری با سرعتی شکفت انگیزدر حال توسعه ، تغییر و تحول هستند و این تحولات جنبه های مختلف زندگی را در برمی گیرد . پیشرفت علوم و فنون دانشهای جدید ر مطرح می سازد ونیازهای جدیدی را برای انسانها ایجاد می نماید .
افزایش روز افزون حجم دانش ، افزایش تعداد جمعیت لازم التعلیم ، تغییر شرایط زندگی و غیره از جمله مسائلی هستند که بشر امروزی به عنوان نمادهای اجتماعی بوده و هست . این تغییر و تحولات پیوسته با انواع مسائل و مشکلات جدید ، بار سنگین نظامهای آموزش سنگین تر شده و بحرانهای جهانی چون انفجار جمعیت ، انفجار دانش و اطلاعات مسائل و مشکلات تازه و جدیدی را بر انبوه مسائل و مشکلات موجود افزوده است . پیشرفتهای آدمی در علوم ، به خصوص علوم انسانی چون روانشانسی و تعلیم و تربیت نقاط ضعف و کمبود های نظام آموزشی را بیشتر برملا کرده و راه را برای ایجاد تغییرات سودمند و لازم باز نموده است . یکی از عواملی که برای کاهش مسائل ومشکلات آموزشی در کشورهای مختلف مورد توجه قرار گرفته است ، تکنولوژی آموزشی است(instructional technology . تکنولوژی آموزشی ابزار وروشهایی را در اختیار دست اندرکاران تعلیم و تربیت قرار می دهد که آنها را برای غلبه بر مسائل و مشکلات موجود تجهیز می نماید .در گذشته معلمین و برنامه ریزان آموزشی برای دریافت نتایج بهتر از مواد و وسایل کمک آموزشی بهره می گرفتند که اصطلاحا وسایل سمعی و بصری نامیده می شدند ( Aodiovisual) اما تکنولوژی آموزشی فراتر از استفاده از وسایل سمعی و یصری می باشد و ان را می شود بهمهندسی آموزشی تشبیه نمود . در این تکنولوژی تکنیکهایی طراحی شده که سبب تسهیل یاگیری شده و سبب دست یافتن به یادگیری سریع تر ، موثر تر و پایدارتری می شود.
کلیه امکاناتی که می توانند شرایطی را به وجود آورند که تحت ان شرایط ، فراگیران قادر خواهند بود اطلاعات ، رفتار و مهارتهای جدیدی را با درک کامل بدست آورند ؛ به عبارت دیگر رسانه ها ، افراد ، ابزار یا موقعیتی هستند که بوسیله آنها پیام ارایه می شود . با این تعریف مربی ، کتاب ، فیلم ، اسلاید و…. همه رسانه خوانده می شود .
از کاربرد و اهمیت رسانه های آموزشی می توان به این موارد اشاره نمود :
۱- تسهیل در امر یادگیری
۲- فعال نمودن فضای آموزشی و امکان شرکت بیشتر فراگیران .
۳- صرفه جویی در زمان و امکانات .
۴- افزایش جذابیت تدریس و تنوع محیط کلاس .
۵- خارج شدن کلاس از شکل سنتی
۶- جلب توجه بیشتر مربیان به مطالب ارایه شده در کلاس .
تکنولوژی آموزش و ابزار و روشهایی که در اختیار دست اندرکاران و متولیان امر تعلیم و ترتیب قرار می گیرد ، کمک شایانی به حل مشکلات مسائل آموزشی می نماید . ابزار یا رسانه های آموزشی می توانند نقش مهم و فرایند هایی را در توانا ساختن فراگیران جهت یادگیری ایفا نمایند . امروزه این امر بخصوص امکان بیشتری دارد زیرا امکانات بالفعلی که تکنولوژی آموزشی در اختیار قرار می دهد ، امکان دسترسی به منابع فراوانی را برای نظامهای آموزشی فراهم می سازد . مسلماً چنانچه نظامهای بهرهگیری از رسانه ها با توجه به طراحی منظم آموزشی صورت گیرد، نتیجه تلاشها ، ایجاد سیستمی شامل هدفها ، افراد ، وسایل که به بهترین وجه می تواند یادگیری مطلوبی را در فراگیران ایجاد نماید .