تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۵۱
علی اصغر تباوار گفت: ظرفیت های گردشگری سیستان و بلوچستان به ویژه در حوزه توریسم درمانی، عملیاتی کردن این ظرفیت ها و استفاده از توان ایرانیان مقیم عمان بررسی شد.
ظرفیت های توریسم پزشکی در سیستان و بلوچستان بررسی شد/ ورود دانشگاه صحار عمان به گردشگری جنوب شرق کشور
علی اصغر تباوار عضو هیئت علمی و رئیس مرکز رشد دانشگاه سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون بیان کرد: نشست آنلاین با داوود نیک بین دکتری مدیریت بازاریابی و دانشیار دانشکده مدیریت و مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه صحار عمان به مناسبت هفته پژوهش در خصوص توریسم پزشکی، چالش‌ها و راهکارها با همکاری مجتمع فناوری و نوآوری در تاریخ برگزار شد.

وی ادامه داد: توریسم در دنیا و انواع توریسم آموزشی، حلال، اسلامی و پزشکی از ابعاد مورد بحث در این نشست بود.

تباوار افزود: توریسم پزشکی شاخه‌ای از گردشگری سلامت است که در آن شخص از کشوری به سایر نقاط دنیا با امکانات پیشرفته تر بهداشتی سفر می‌کند تا از خدمات پزشکی کشور مقصد در مراکز درمانی بهره‌مند شود.

وی تصریح کرد: ایران به علت ارزان بودن خدمات پزشکی نسبت به دیگر کشورها پتانسیل بالایی در این شاخه از توریسم دارد و این ظرفیت در سیستان و بلوچستان به علت همجواری با افغانستان و پاکستان و وجود پتانسیل‌های طب سنتی و مدرن می‌تواند باعث رونق استان در این شاخه از توریسم شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان ادامه داد: در این نشست داوود نیک بین که یکی از بومیان جنوب سیستان و بلوچستان است و تقریباً حدود هفت سال در مالزی و در حوزه توریست کار کرده و استاد دانشگاه بوده است حضور داشت.

تباوار بیان کرد: بیشترین کار نیک بین در زمینه توریسم پزشکی است و از 4 سال گذشته تا کنون در کشور عمان در حال پیگیری در این زمینه است.

رئیس مرکز رشد دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به اینکه وی در حوزه های مختلف برندینگ، توریسم و ... دارای حدود 70 مقاله آی اس آی است و با عنایت به این که سیستان و بلوچستان در این حوزه ظرفیت بالایی دارد در این نشست حضور داشت.

تباوار بیان کرد:  در این نشست فرصت تبادل نظر ایجاد شد و نمایندگان پارک های علم و فناوری شیراز، مازندران و تهران در این زمینه استقبال کردند و بسیای از حاضران اظهار تمایل کردند که کارهای مشترکی به صورت پژوهشی و آموزشی در این خصوص انجام شود.

بررسی ظرفیت های گردشگری سیستان و بلوچستان

وی اظهار کرد: بررسی ظرفیت های گردشگری سیستان و بلوچستان به ویژه در حوزه توریسم درمانی از مهم ترین اهداف این نشست بود، تعدادی از اساتید دانشگاه که در این در زمین جلسه حضور داشتند و در جمع‌بندی جلسه مقرر شد با حضور  دانشجویان و اساتید کارگروه‌هایی را تشکیل ‌دهیم و در بحث های پژوهشی ارشد و دکترا از حضور داوود نیک بین استفاده کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: دو شرکت دانش بنیان از مازندران و تهران در این حوزه کار می‌کنند که در جلسه حضور و اظهار تمایل داشتند تا از ظرفیت های عمان برای کار خود استفاده کنند.

وی تصریح کرد: پیشنهاد شد نوآوری استان را به کمک دانشگاه صحار بالا برد و کارهایی که در استان انجام می‌شود به سمت کارآفرینی هدایت شود، نقطه شروع کارهای پژوهشی خواهد بود و در ادامه کارهای عملیاتی در حوزه توریسم پزشکی، نوآوری و ... انجام خواهد شد.

تباوار گفت: در توریسم پزشکی نمی توان تئوری اعلام نظر کرد، بلکه باید به سمت اقدامات عملیاتی رفت، زیرا هنگامی می‌توان حرف را با جدیت در دنیا زد که بگوییم حرکت در زمینه عملیاتی کردن توریسم پزشکی شروع شده و در حال انجام است.

هدف عملیاتی شدن پژوهش هاست

رئیس مرکز رشد دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه صحار عمان  نیز پیشنهاد داد که کارهای پژوهشی کاربردی شود و قطعاً همه هدف‌مان این است که از ظرفیت ویژه ای که در استان وجود دارد استفاده کنیم و بتوانیم به رغم وجود مشکلات اقدامات خوبی انجام دهیم.

تباوار بیان کرد: استفاده از این ظرفیت قطعا می تواند برای سیستان و بلوچستان موثر باشد، کشورهای متعدد از جمله ترکیه، مالزی، تایلند و ... از توریسم پزشکی استفاده کردند.

وی ادامه داد:در همسایگی خودمان هم پاکستان یک ظرفیت ناشناخته است که خیلی از هم استانی های ما به راحتی به این کشور می روند و پول خود را برای درمان به آنجا می‌برند و برمی‌گردند.

عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: بررسی چرخه مالی سفر مردم سیستان و بلوچستان برای درمان به پاکستان بسیار زیاد است و در صورتی که این موضوع معکوس شود و پاکستانی ها برای درمان وارد ایران شوند فرصت های خوبی ایجاد می شود.

تباوار ادامه داد: البته این موضوع خیلی کم در حال انجام است در شیراز، تهران و دیگر شهرها توریسم پزشکی از خارج از کشور وارد می شوند.

وی گفت: همچنین  اکوتوریسم، آب‌های معدنی و گیاهان دارویی هم می توانند در این زمینه گردشگران زیادی را وارد ایران کند.

این مقام مسئول گفت: قطعا اجرایی شدن پژوهش ها در کمترین حالت می تواند اندکی از بیکاری منطقه را کاهش دهد، ظرفیت استان ما در این زمینه بسیار زیاد است و باید از آن استفاده کنیم.

این استاد دانشگاه بیان کرد: ۶۰ درصد جمعیت بومی عمان مردمان بلوچی است که از سیستان و بلوچستان مهاجرت کردند و استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور ظرفیت بسیار خوبی است و می‌تواند موقعیت ویژه ای را رقم زند.

تباوار گفت: در صورتی که ارتباطات قوی تر شود و زیرساخت های لازم وجود داشته باشد ایرانیان ساکن در عمان می توانند در استان ما سرمایه‌گذاری داشته باشند.

انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcexw8zojh8xoi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما