تاریخ انتشار :دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۳
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از انجام 905 عمل پیوند عضو در سیستان وبلوچستان خبر داد.
انجام 905 عمل پیوند عضو در سیستان وبلوچستان/ پیوند قرنیه و کلیه بیشترین عمل های انجام شده در جنوب شرق
علی خواجه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی عصرهامون با بیان اینکه پیوند اعضا یکی از تحولات و  دستاوردهای پزشکی در کشور محسوب می شود، اظهار کرد: اگر فردی به دلیل حوادثی همچون تصادف یا سقوط از ارتفاع دچار مرگ مغزی شود به این صورت که جز مغز ما بقی اعضای وی از قبیل قلب، کلیه، کبد، قرنیه و ریه ها سالم باشد اقدام به اهدای عضو به افراد محتاج می شود.

وی با بیان اینکه این افراد ناجی جان آدم های محتاج هستند، گفت: از سال 86 موضوع پیوند اعضا در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان شروع شد که در این راستا اقدامات به سزایی در دو حوزه پیوند قرنیه و کلیه در سیستان و بلوچستان انجام شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بابیان اینکه تاکنون 905عمل پیوند عضو در استان انجام شده است، ادامه داد: از این تعداد 784 مورد آن پیوند قرنیه در چشم پزشکی الزهرا(س) و 123 مورد پیوند کلیه در بیمارستان حضرت علی ابن ابیطالب(ع) زاهدان بوده است.

خواجه با بیان اینکه اولویت اصلی پیوند در استان با بیماران کلیوی است، افزود: در سیستان و بلوچستان بیماران زیادی وجود دارد که به پیوند اعضا نیاز دارند اما از آنجایی که بیشترین افراد نیازمند پیوند، بیمارانی کلیوی هستند این افراد در اولویت قرار دارند.

این مسئول ضمن گلایه از نبود فرهنگ جامع اهدای عضو در کشور تصریح کرد: روزانه بیش از پنج بیمار نیازمند به پیوند عضو در کشور تنها به دلیل نبود بافت پیوندی جانشان را از دست می دهند که این موضوع نیازمند فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در جامعه است تا خانواده های بیماران مرگ مغزی بدانند عزیزانشان دیگر به زندگی باز نخواهند گشت و اهدای عضو تنها راه کمک به دیگر بیماران و بازگشت جگرگوشه های آنها به زندگی دوباره است.

وی خاطر نشان کرد: خانواده های اهدا کننده و گیرنده عضو به دلیل درگیری های عاطفی، مذهبی و مشکلاتی که برای هر دو خانواده پس از پیوند به وجود می آید طبق قانون مرکز مدیریت پیوند در صورت تمایل یکدیگر را ملاقات نخواهند کرد.

خواجه با بیان اینکه رضایت اولیای دم برای افرادی که کارت اهدای عضو دارند ضروری نیست، ادامه داد: در صورتی که بیمار مرگ مغزی کارت اهدای عضو نداشته باشد باید این اقدام با رضایت والدین وی انجام شود.
 
 انتهای پیام/
 
 
https://www.asrehamoon.ir/vdchq-nw.23nkidftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما