تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۶:۱۶
چابهار با ظرفیت غنی آب دریا و دارای امکانات استحصال دریای عمان در حالی از بروکراسی اداره آب و فاضلاب کشور برای تضمین خرید آب رنج می برد که ظرفیت های سرمایه گذاری برای آبرسانی به مردم آماده می باشد.
تضمین خرید آب به شرکت های چابهار حل بحران بی آبی/ ایجاد مشکلات بهداشتی برای کودکان در ارتباط با هوتگ ها
به گزارش عصرهامون، به نقل از چهاربهاران آب شیرین کن دهکده آبی در روستای رمین در حالی می تواند تمامی روستاهای چابهار را آبرسانی کند که ناتوانی چندین و چند ساله مسئولان آب و فاضلاب استانی برای گرفتن مجوز تضمین خرید آب از آب و فاضلاب کشور در هاله ای از ابهام مانده است!
 
این روزها آب و فاضلاب خراسان شمالی برای رفع کمبودها آب مشهد از طریق آب های دریای عمان در چابهار وارد عمل شده تا بیش از دو هزار کیلومتر انتقال آب انجام دهد، چطور می شود که تضمین خرید برای تامین آب برای هزاران کیلومتر مهیاست ولی روستاهای مجاور آب شیرین کن مجوز دریافت آب نمی گیرند.
 
لوله کشی از سد زیردان به روستاهای دشتیاری که دو سال قبل توسط نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی وعده داده شد هنوز به نتیجه نرسیده؛ حالا باید پرسید وقتی کنار آب دائمی دریا قرار داریم چرا باید وقت و هزینه ها صرف پروژه های نیمه موقت لوله کشی از سد ها شود؟! آن هم پروژه ای که به گل نشسته است.
 
مدیر شرکت آب شیرین کن دهکده آبی در رمین چابهار در گفت و گو با چهاربهاران اظهار می کند: تاسیسات آب شیرین کن ما علاوه بر روستاهای چابهار قادر است به هر نقطه از استان پهناور سیستان و بلوچستان آبرسانی کند ولی آب و فاضلاب کشور باید مجوز تضمین خرید آب را صادر کند که این مهم تحقق نیافته است.
 
سهیل صیف بی آبی مردم روستا در کنار دریا را قابل حل دانست و می افزاید: مطمئنا ظرفیت غنی آب دریای عمان برای تامین آب مورد نیاز مردم در هر نقطه ای که نیاز شود کفایت می کند در صورتی که دولت در این خصوص همکاری لازم را برای خرید تضمینی آب ‌توسط نهادهای ذیربط انجام دهد.
 
وی با اشاره به درخواست چندین ساله برای استحصال آب دریا در مصارف مختلف تاکید می کند: در بسیاری از کشور ها از آب دریا برای کشاورزی استفاده می شود و عدم بهره گیری از این ظرفیت ها در حقیقت فرصت سوزی اقتصادی خواهد بود.
 
سرپرست فرمانداری چابهار به خبرنگار ما می گوید: پرداخت تمام بدهی های شرکت آب و فاضلاب روستایی، خرید تانکر جدید و تکمیل شبکه آبرسانی در تمام ۴۳۸ روستای این شهرستان معضلی ست که می بایست حل شود.
 
رحمدل بامری با بیان اینکه در نوار ساحلی چابهار به گواتر حتی یک متر شبکه آبرسانی اجرا نشده است می افزاید: تامین اعتبار برای خط انتقال آب آشامیدنی چابهار و اصلاح شبکه آبرسانی این شهر از دیگر خواسته های مهم در حوزه آبرسانی می باشد.
 
وی تشنگی و بی آبی مردم نباید همجوار آب های ساحلی را قابل حل عنوان و اذعان می کند: ۱۰۰ درصد روستاهای این شهرستان با حدود ۴۵ تانکر، آبرسانی سیار می شوند و نیاز است با افزایش تانکرها و پرداخت بدهی های معوقه شرکت آب و فاضلاب روستایی بخشی از مشکلات کم آبی در منطقه مرتفع شود.
 
وی در پایان خاطرنشان می کند: استحصال آب دریای عمان و خرید آب از شرکت ها توسط دولت تا برقراری دائمی تولید آب متناسب با استاندارد آب مورد نیاز مردم به ازای جمعیت می تواند تا حدود زیادی حلال مشکلات بی آبی مردم به ویژه در روستاها باشد.
 
انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcgnu9q7ak9z74.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما