تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۴
به مناسبت هفته میراث فرهنگی صورت گرفت؛

رونمایی از سکه‌های مرمت‌شده در سیستان و بلوچستان

منصوره ملاالهی، معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان گفت: سکه های مرمت شده مشکوفه از روستای تیس مربوط به دوره ساسانی رونمایی شد.
رونمایی از سکه‌های مرمت‌شده در سیستان و بلوچستان
به گزارش عصرهامون؛ امروز با حضور شهردار و رئیس شورای شهر اصفهان از سکه‌های مرمت شده مکشوفه از روستای تیس رونمایی شد.

منصوره ملاالهی، معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان در این مراسم اظهار کرد: سکه‌های مرمت‌شده مکشوفه از روستای تیس با حضور شهردار و رئیس شورای شهر اصفهان رونمایی شد.

وی افزود: این سکه‌های مرمت‌شده مربوط به دوره ساسانی است که در حین عملیات راهسازی در سال ۸۰ در نزدیکی قلعه تیس واقع در روستای تیس منطقه چابهار کشف شده‌ است.

وی با اشاره به اینکه از این مجموعه تعداد ۱۰۵ سکه مورد مرمت قرار گرفته است، بیان کرد: به دلیل ویژگی‌های فلز نقره، این سکه‌ها در تمامی سطوح دچار رسوب و خوردگی شدید بودند که باعث زوال و ناخوانی نوشته ها شده بود.

ملاالهی گفت: باتوجه به میزان آسیب به‌منظور خواناشدن تزئینات برای حفاظت و مرمت این اشیا، عملیات مرمت این سکه‌ها در آزمایشگاه مرمت موزه جنوب شرق انجام شد.

وی ادامه داد: پاکسازی رسوبات و استحکام‌بخشی این آثار جزئی از اقدامات مرمتی بوده و پس از پاکسازی و نمایان شدن سطح سکه‌‌ها، مطالعات باستان شناسی بر روی آن‌ها نیز انجام شد که نشان داد این سکه‌ها متعلق به دوره ساسانی است.

شایان ذکر است؛ به مناسبت هفته میراث‌فرهنگی برنامه‌های دیگری از جمله برگزاری نمایشگاه‌ مجازی عکس‌های تاریخی از محوطه‌ها و بناهای تاریخی، نمایشگاه مجازی آثار منقول شاخص تاریخی فرهنگی و آثار ناملموس و آثار منقول استان که سال گذشته در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیدند، نیز برنامه ریزی شده است.

همچنین رونمایی از سه نسخه خطی مرمت‌شده موزه منطقه‌ای جنوب شرق یکی دیگر از برنامه های هفته میراث فرهنگی در سیستان و بلوچستان است.

انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcbazb88rhbfwp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما