تاریخ انتشار :سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۰
چگونه یک غذای سالم بخوریم؛

چرا باید مصرف «نمک» را کنترل کنیم

با کنترل مصرف نمک، از افزایش احتمال ابتلا به سرطان معده، بیماری قلبی و مرگ زودرس پیشگیری می‌شود.
چرا باید مصرف «نمک» را کنترل کنیم
به گزارش پایگاه خبری «عصرهامون»، بهترین و مهم‌ترین آرزو برای خود و دیگران حفظ سلامت بدن است؛ زیرا در نبود سلامتی هیچ‌کاری قابل‌انجام نیست تا زمانی که سلامت بدن در خطر نباشد، اهمیت سلامتی برای ما قابل‌درک نیست بسیاری از افرادی که دارای بیماری جدی هستند فقط برای این که یک روز را در سلامت کامل به سر برند، حاضرند همه چیز خود را بدهند.

تقویت سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با بیماری‌ها بسیار مهم و حیاتی است چرا که سیستم ایمنی بدن اگر ضعیف باشد، در صورت نفوذ میکروب به بدن نمی‌تواند با آن مقابله کند و در نهایت فرد بیمار می‌شود.

تغذیه مناسب باعث تقویت سیستم ایمنی فرد می‌شود و راهی برای پیشگیری از بیماری‌ها است.

نمک یکی از مواد موردنیاز برای سوخت‌وساز مواد در بدن، انتقال پیام‌های عصبی و کارکرد صحیح عضلات است. این ماده به مقدار محدود موردنیاز بوده و مصرف متعادل آن لازم است، در هنگام اسهال و استفراغ و یا فعالیت شدید بدنی و در هوای گرم با مصرف کمی نمک می‌توان املاح ازدست‌رفته بدن را جبران کرد.

طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی، حداکثر مقدار مصرف روزانه نمک پنج گرم است، این در حالی است که میزان مصرف نمک در کشور چندبرابر این مقدار برآورد شده است.

 این میزان نمک شامل نمکدان و نمک موجود در مواد غذایی شور مانند خیارشور و انواع شورها، تنقلات شور، غذاهای آماده یا کنسرو شده است.

بیماری قلبی و عروقی یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در دنیاست پیامدهای دیگر آن از جمله سرطان معده امروزه موردتوجه خاص مجامع علمی قرار دارد. به‌طوری که این بیماری در حال تبدیل‌شدن به اصلی‌ترین عامل مرگ‌ومیر و ناتوانی بشر در اغلب کشورهای جهان است.

 یکی از راه‌های پیشگیری از بیماری قلبی و عروقی و سرطان معده تغذیه صحیح است باتوجه‌به اینکه نمک یکی از اصلی‌ترین مشکلات تغذیه‌ای در بیماری قلبی و عروقی است؛ لذا محدودیت مصرف یا حذف آن در پرهیزانه‌های غذایی توصیه می‌گردد.

مصرف نمک بیش از حد در یک دوره زمانی طولانی، مشکلاتی را به همراه دارند مانند: افزایش فشارخون، افزایش خطر سرطان معده، احتمال بیماری قلبی و مرگ زودرس با عدم دفع سریع نمک از بدن را می‌توان اشاره کرد.

استفاده از رژیم غذایی سالم سلامتی ما را تضمین می‌کند

مهدی زنگنه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان کرد: برای حفظ سلامتی خود هنگام طبخ غذا، مقدار نمک کمتری استفاده کنید و از مصرف غذاهای شور مانند آجیل، چیپس، پفک، سوسیس و کالباس خودداری کنید.

وی افزود: افرادی که به علت بیماری در مصرف نمک محدودیت دارند لازم است که از مصرف جوش‌شیرین نیز خودداری کنند، چراکه جوش‌شیرین حاوی مقدار زیاد نمک است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تصریح کرد: انجام فعالیت‌های ورزشی و استفاده از رژیم غذایی سالم سلامتی ما را تضمین می‌کند.

وی با اشاره به فرارسیدن هفته سلامت و شعار سلامت خانواده مردمی‌سازی سلامت، گفت: رویکرد ما در حوزه بهداشت، پیشگیری از بیماری‌ها است.

زنگنه خاطرنشان کرد: با انتخاب سبک زندگی سالم و افزایش سطح سواد سلامت جامعه می‌توانیم یک جامعه سالم و شاداب داشته باشیم.

انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdce7v8zvjh8pei.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما