تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۱۶
امام حسین(ع) و کربلا و عاشورا متعلق به هیچ ملیتی و قومیت و زبان و آیین و کیشی نیست بلکه آن بزرگوار رهبر انسانیت است.
امام حسین(ع) و کربلا و عاشورا متعلق به هیچ ملیتی و قومیت و زبان و آیین و کیشی نیست
به گزارش عصرهامون به نقل از پهره علی شعبانی، معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان ایرانشهر در یادداشتی اختصاصی درباره ایام محرم نوشت: در درک عظمت واقعه عاشورا، توجه به مانایی آن کفایت است. در گردش زمان، چراغ واقایع بسیاری خاموش و فراموش گشته است. اما به رغم تلاش دشمنان و ندانم کاری های بسیار دوستان نادان، نور حسین روز به روز درخشان تر و آتش عشق حسین فروزنده تر شده و می شود. شگفتی اعجاز گونه است که حسین نه که کهنه نمی شود که روز به روز نو می شود؛ نه به همت شیعه، بلکه با رشد ضریب عقلانیت جهانی، جریان کربلا -که آیینه ی مجموعه فضایل برتر منطبق با فطرت انسان شکوفا و عزتمند است- در باورمندان انسان های آزاد از هر کیش و آیین، شعله ای افروخته و جریانی نو بر می انگیزد. مانایی و نو شدن مداوم واقعه کربلا، مبین عظمت، حقیقت و نامیرایی آن است.
با رسیدن محرم، ناگهان جوششی از عالم خاک تا افلاک متبلور می شود.
به قول محتشم کاشانی: «رستاخیز بزرگی بی نفخ صور، از زمین تا عرش اعظم» به ظهور می رسد.
آیین های دهه محرم، همگان را به کنش و واکنش وا می دارد: شهودی، پژوهشی، ذهنی، زبانی، نوشتاری، فیزیکی و ... منفی یا مثبت، اقبالی یا انکاری، جذبی یا دفعی و... از هر گونه و در هر سطح: عالم و عابد و عام و عارف و نخبه و سیاستمدار و دانشمند علوم پایه و اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و قهرمانان و رهبران و هنرمندان و نظامیان و استراتژیست ها و... این نشان وجود روح و زنده بودن واقعه کربلاست. حسین، نیروانای( آتش نامیرا) هستی است.
جدا از پیشگویی هایی که از پیامبر عظیم الشان ص و علی (ع) و فاطمه (س) در خصوص شهادت امام حسین نقل شده- که مهم و محل تامل است- عزاداری برای حسین (ع) از خاندان امامت آغاز شد نه عصر صفویه. نخستین بار، زینب س و علی بن الحسین، سجاد ع، اصحاب گرانقدر پیامبر ص و علی ع و حسنین و زین العابدین و باقر و صادق ع و... : جابر انصاری و عطیه و بنی اسد و نادمان کوفه و... و امامان معصوم از فرزندان حسین ع در سوگ حسین گریستند.
صفویه جریان مواج و برانگیزاننده و حرکت بخش عزاداری برای حسین(ع) و شهدای کربلا را جهت مشروعیت بخشی به خود و تقویت پایگاه اجتماعی اش به خدمت گرفت و با پر و بال دادن شکلی و اضافاتی هیجان بخش و مفصل بندی نوین جریان انقلابی- تاریخی عزاداری بر حسین، آن را به ابزاری ایدیولوژیک برای حفظ قدرت خود و تعمیق سلطه و مرزبندی با مخالفان داخلی و خارجی تبدیل کرد.
پندار احمقانه ای است که گمان شود شیعه در سطح گریه و به سر و سینه زدن برای حسین و یارانش، به نوعی ایستایی دچار است. آیین ها- که نیازمند پالایش و جرح و تعدیل اند- موتور محرکه است.
از افراط و تفریط ها و رفتارهایی مانند قمه زنی و آسیب رساندن به جسم و آیین های نامعقول ضد دین و مذهب از این نمط که بگذریم، جریان عاشورا دمیدن مستمر روح زندگی در هستی انسان است. کافی است به نقش و دستاورد عاشورا-محرم و صفر- در دو واقعه معاصر خودمان یعنی دفاع مقدس (جنگ تحمیلی هشت ساله استکبار علیه ایران) و جریان پلید داعش توجه کنیم. اگر مقاومت ریشه در کربلا نداشت، امروز هم وطن چیزی دیگر بود و هم داعش در جولان بود. این از برکات زنده نگهداشت نام و عزای حسین است.
امام حسین(ع) و کربلا و عاشورا متعلق به هیچ ملیتی و قومیت و زبان و آیین و کیشی نیست بلکه آن بزرگوار رهبر انسانیت است.

فروکاستن نهضت کربلا به قوم و زبان و جغرافیا و مذهب، در حقیقت محدود کردن آن به اهداف ابزاری مدعیان است. حرکت حسین، تداوم راه تمام پیامبران بود که در رسالت محمد ص به عنوان خاتم پیامبران، تجمیع شده بود.


امام سوم برای جلو گیری از تحریف دین اسلام( پیام و عصاره تمام ادیان الهی) و منحرف کردن انسان از راه درست قیام کرد و مسوولیت خود را به انجام رساند.
امام حسین (ع)چراغ هدایت و کشتی نجات انسان ها در طول زمان و مکان است. رمز مانایی حسین ع، پیام نهضت اوست: اگر دین ندارید، آزاده باشید.
شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و شهدای والامقام کربلا را به پیروان آن حضرت، حسینیان جهان و انسان های آزاده در سراسر گیتی تسلیت می گویم.
انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdcd5z0fjyt0kk6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما