تاریخ انتشار :سه شنبه ۱ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۵۷
آیت الله مصطفی محامی با اشاره به تعبیری از مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه سیستان "تنگه احد" است، گفت: این تعبیر رهنمود و راهبردی برای همگان است، سیستان تنگه احد بوده وظیفه ما ماندن و پاسداری کردن برای آن است.
نخستین قیام به خونخواهی امام حسین(ع) نشان دهنده ولایتمداری مردم سیستان است/ تعبیر رهبر انقلاب راهنمای مسئولین برای پاسداری از تنگه احد ایران
به گزارش عصرهامون، صبح امروز یکم شهریور ماه جاری مصادف با روز ۲۵ محرم مراسم بزرگداشت نخستین قیام مردم به خونخواهی امام حسین(ع) با سخنرانی آیت الله مصطفی محامی، نماینده ولی فقیه در سیستان وبلوچستان در گلزار شهدای شهرستان زابل برگزار شد.
 
آیت الله مصطفی محامی در آئین بزرگداشت نخستین قیام مردم سیستان به خونخواهی امام حسین(ع) با اشاره به اینکه مردم سیستان با بصیرت و شهامت در مسیر ولایت ایستادند، بیان کرد: این مراسم امروز به یاد فداکاری و بصیرت مردمی در دوران گذشته برگزار شده است، در گزاره های تاریخی 2 نقل در رابطه با  مردم سیستان وجود دارد اول اینکه در موقیعتی که در جهان اسلام باب شد که در خطبه های نماز جمعه و منبرهای سخنرانی به امام علی(ع) دشنام و لعن بدهند مردم این دیار اینکار را نپذیرفتند، مجازات ها و سختی ها را تحمل کردند اما لب به دشمنام و لعن امام نگشودند؛ گزاره دیگر اینکه مردم سیستان به خونخواهی امام حسین علیهم السلام قیام کردند و کارگزاران دولت اموی را از منطقه اخراج کردند.

وی افزود: این مسئله روشن بوده و قابل کتمان نیست که بعد از رحلت پیغمبر اکرم(ص) جامعه اسلامی دچار اختلاف داخلی شد، در این برهه اهل بیت پیامبر و در راس آنها امام علی (ع) همچون یک مادر دلسوزی که از فرزندش و حضانت فرزندش برای حفظ آن می گذرد به تعبیری کنار کشیدند و در حاشیه زندگی کردند، 25 سال امیرالمومنین(ع) به کارهای عادی، حفر چاه، درست کردن نخلستان و وقف اینها برای مستمندان گذشت؛ در حالیکه ایشان برای حفر چاه ساخته نشده بود و کار ویژه‌شان انسان سازی، تربیت مسلمان و انسان کامل، مدیریت درست جامعه اسلامی بود اینکه یک مدیریت نورانی به مردم جامعه نشان دهند اما اینکار از ایشان گرفته شد و به کارهای معمولی که دیگران انجام می داند، پرداختند.

صلح امام حسن(ع) مقدمه و زمینه ساز قیام کربلا شد

نماینده ولی فقیه در استان تصریح کرد: حتی در دوره ای که خلافت به دست ایشان افتاد باز هم به گونه ای با حضرت رفتار کردند که سه جنگ بزرگ جمل، نهروان با خوارج و صفین با لشکر شام در آن دوره پنج ساله رخ داد، امام علی(ع) فرمود "به من جرعه جرعه غصه نوشاندید و دلم را پر از خون کردید" و یا در آن دروان 25 ساله فرمودند "خاری در چشم و استخوانی در گلو صبر کردم برای حفظ اسلام" و در روزهای آخر عمر دعا می کردند که خدایا من را از این مردم بگیر و بهتر از اینها را برای من قرار بده و آن کس که مردم مستحق آن هستند برایشان قرار بده"؛ اینها واقعیت های تاریخی است که قابل انکار نیست.
 

 
وی ادامه داد: بعد از شهادت امام علی(ع) هم امام حسن مجتبی علیهم السلام همان مسیر پدر را دنبال و اعلام جهاد کرد و مردم را به جهاد فراخواندند و اقدام کردند، اما متاسفانه برخی از فرماندهان لشکر و لشکریان خیانت کردند و با دشمن دست دوستی دادند، امام حسن(ع) در آن موقعیت سخت و حساس تصمیم قهرمانانه ای را گرفتند و صلحی را بر دشمن تحمیل کردند که از دو راه خارج نبود یا دشمن متعهد به آن صلح می شد و بخش عمده ای از جمعیت جهان اسلام محفوظ می ماند و یا به آن وفادار نمی ماند و حقیقت او برای جامعه اسلام مشخص می شود، که گزینه دوم رخ داد عهدنامه را پاره کردند و به شرایطی که امضا کرده بودند عمل نکردند و حقیقت خود و حکومتشان را بر مردم برملا کردند و این حجت برای امام حسین (ع) تمام بود که ایشان بعد از دوره معاویه که با امام حسن علیهم السلام عهدنامه را امضا کرده بود و یکی از شروط این بود که برای بعد از خودش کسی را انتخاب نکند و حکومت را موروثی نکند، وقتی پشت پا زد و برای یزید از مردم بیعت گرفت حضرت قیام کرد.

وی با بیان اینکه صلح امام حسن(ع) مقدمه و زمینه ساز قیام کربلا شد که امام حسین(ع) انجام داد، گفت: اینها واقعیت های تاریخی و بسیار برای مسلمانان قابل تامل است که چه می شود؟ چه فتنه ای رخ می دهد؟ فضا چگونه غبار آلود می شود که با فاصله حدود 50 سال، حضرت رسول(ص) در سال دهم هجرت رحلت می کند و واقعه کربلا در سال 61 به وقع می پیوندد؟ چه شده مردم را و این فتنه چه قدر سنگین است که مردم با نوه پیامبری که به رسالت او شهادت و با برکت او با توحید آشنا شدند با شعار "لا اله الاالله" و " الله اکبر" بر بدن امام می تازند و به شهادتش می رسانند.

این مقام مسئول در تکمیل مطلب فوق تبیین کرد: مردمی که در محضر پیامبر(ص) و در مدینه بودند و مکررا به چشم دیدند که پیامبر(ص) پیشانی، زیر گلو و سینه امام حسین(ع) را می بوسیدند و با اینکه دیدند و شناختند با نوه پیامبر(ص) چنان کردند؛ اینها همه پیام داشت تا در خاطر مردم بماند که جایگاه حسین(ع) چیست و چه جایگاهی در دل پیامبر(ص) دارد.

امام علی(ع) در راس و اشرف صحابه است

وی با اشاره به اینکه در برخی از روایت ها آمده که علت جنگ با امام حسین(ع) بغض و کینه با امام علی(ع) بوده است، افزود: هنگامی که اباعبدالله الحسین(ع) این سخن را شنید لباس جنگ پوشید و گفت "اگر با من بخاطر پدرم می جنگید بدانید من پسر همان پدر هستم، سوگند می خورم از برابر شما فرار نکنم، در مسیر حق استوار بمانم"، اینها قابل تحلیل است؛ مردمی که دیدند و شناختند اینگونه برخورد کردند؛ اما مردمی از دیار دور از مرکز حکومت اسلامی آن روز در سیستان بتوانند این فهم و تشخیص را داشته باشند که ندیده امام حسین(ع) را بخواهند عاشق آن باشند و به خونخواهی آن قیام کنند، امام علی(ع) را ندیدند دست علی(ع) را در دست پیامبر(ص) در روز غدیر ندیدند جایگاهش را در کنار پیامبر و عنایت پیامبر به امام علی(ع) را ندیدند اما از دور خریدار ایشان شدند و در پای ولایت ایستادگی کردند و لب به لعن و دشنام علی(ع) نپرداختند.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود اظهار کرد: اگر بحث صحابه و احترام به صحابه پیامبر(ص) است امام علی(ع) در راس آنها و اشرف صحابه است و از اهل بیت پیامبر و داماد پیامبر است اما با همین علی(ع) جنگیدند، برای بعضی ها در جنگ جمل تشخیص مشکل بود به محضر امام آمدند و گفتند ما نمی توانیم حق را تشخیص دهیم امام در پاسخ آنها گفتند" با انسان ها نمی توان حق را تشخیص داد انسان ها معیار حق نیستند باید حق را شناخت و با خط‌کش و میزان حق اهل آن را شناخت با این نسبت ها نمی توان حق را تشخیص داد"؛ بر این اساس اگر قرار بر حفظ حرمت صحابه است مگر علی(ع) از صحابه و سرآمد صحابه نبود چه کردند با ایشان؛ اگر قرار بر رعایت حرمت صحابه است چرا ابلاغ کردند که در همه خطبه های نماز جمعه باید به امام علی(ع) دشمنان گفته شود و لعن، اینها واقعیت های تاریخی است قابل انکار نیست، باید با شناخت خط کش و میزان حق اهل حق را بشناسیم هرکس اهل حق بود احترامش محفوظ و هرکس بر خلاف آن بود جای خودش را دارد.

مردم سیستان بصیرت و ولایتمداری خود با نخستین قیام به خونخواهی امام حسین(ع) نشان دادند

وی خاطر نشان کرد: مردم منطقه سیستان بصیرت و ولایتمداری خود را در قیام نشان دادند، این واقعه ای بود که در گذشته رخ داده است، خداوند در قرآن تاکید می کند به شهرهای مختلف بروید عاقبت و سرگذشت گذشتگان را ببینید بدانید بفهمید تا تاریخ گذشته چراغ راه آینده شما باشد از آن درس بگیرید برای آینده، این وقایع تاریخی رخ داده مردمی که در مکه و مدینه بودند بی بصیرتی کردند اما مردمی که دور بودند بصیرت داشتند اینها برای ما درس است.
 

 
محامی گفت: اگر آن دوران مردم سیستان ولایتمداری و بصیرت خود را نشان دادند برای ما امروز درس است باید هم ولایتمدار باشیم و با بصیرت و فهم درست مسیر و راه درست را تشخیص دهیم و بپیماییم، و هم نسل های آینده را با این فرهنگ و ولایتمداری و راه روشن آشنا کنیم تا آنان نیز رهرو این راه درخشان باشند.

به گفته وی؛ برای انجام این وظیفه مهم ابتدا باید نسبت به ولایت و امامت معرفتی بیش از گذشته پیدا کنیم تا ولایتمداری بیشتر کنیم هم خودمان تلاش برای آشنایی بیشتر برای مبانی فکری و اعتقادی اهل بیت علیهم السلام و معارفی که برای ما رسیده و هم مردم و نسل جدید را آشنا کنیم؛ متاسفانه بسیاری از ما و مردم ما در کشور مسلمانِ شناسنامه ای هستتیم اما کمتر از این معارف فکری و عقیدتی خبر و آشنایی داریم برای افزایش و رشد فکری و تقویت مبانی اعتقادی خود، خانواده، فرزندان و نسل های آینده باید تلاش کنیم.

این خطیب جمعه ادامه داد: ولایتمداری باید در مقام عمل هم خود را نشان دهد، امتداد آن ولایت اولیای عظام الهی و ائمه هدی "ولایت فقیه" است، آن ولایتمداری اقتضا دارد این ولایتمداری را و اینکه انسان چشمش به دهان و پوشش به سخن ولی فقیه باشد و از سخن او الهام بگیرید گوش بدهد و فرمانبردار اوامرش باشد.

وظیفه همگان ماندن و پاسداری کردن از "تنگه احد؛ سیستان" است

وی با اشاره به تعبیری از مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه سیستان "تنگه احد" است، گفت: این تعبیر یک رهنمود و راهبردی برای همه ما است سیستان تنگه احد بوده وظیفه ما ماندن و پاسداری کردن از آن است.

وی در تکمیل مطلب فوق تشریح کرد: رسول مکرم اسلام(ص) به فرمانده تیراندازان تنگه احد فرمودند "اگر ما شکست خوردیم برای یاری ما از این کوه پایین نیایید بمانید و سنگر را حفظ کنید اگر هم پیروز شدیم باز هم از کوه پایین نیایید و سنگر را رها نکنید باید ماند مقاومت کرد و از این تنگه دفاع کرد"؛  پیامبر در مرحله اول پیروز شد اما چه شد، به سخن پیامبر اعتنا نکردند فرمانده و عده ای از تیراندازان ماندند اما تعداد کم بود دیگران برای جمع غنایم آمدند دشمن از پشت به لشکر حمله کرد.
 
آیا به وظیفه محافظت از تنگه احد به درستی عمل کرده ایم یا نه، سنگر بانی نکرده ایم!

محامی ادامه داد: آن تعبیر حکیمانه برای ما این پیام را دارد که باید برای حفظ این تنگه و منطقه بمانیم کار شبانه روزی، مجاهدت و تلاش و سرمایه گذاری کنیم؛ آیا چنین کرده ایم؟

وی خاطر نشان کرد: در گزارشات سالانه ای که به محضر رهبر انقلاب نوشته و ارسال می کنیم به ویژه در گزارش اخیر سال1400 به این موضوع اشاره کردم که سرنوشتی که برای آن تنگه احد رخ داد برای این تنگه احد هم در حال رخ دادن است عده ای  که به خاطر سختی ها تحمل نمی کنند و مهاجرت کرده و می روند و آنها هم که مانده اند از تشنگی از دست می روند؛ اینها را در جلسات با مسئولین و نمایندگان هم بیان کرده و پیگیری هم خواهیم کرد اما وظیفه ما اهالی سیستان است که آیا به وظیفه محافظت و حفظ تنگه احد به درستی عمل کرده ایم یا نه سنگر بانی نکرده ایم؛ و آن تلاشی که باید صورت گیرد برای آبادانی و عمران و رشد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مردم منطقه نکردیم اگر بود وضع به مراتب باید بهتر و بیشتر از امروز می بود.

وی گفت: در صورتی می توانیم درست کار کنیم و وظیفه ما این است همه با اتحاد، همدلی و همکاری پای این منطقه بمانیم درست فکر و تدبیر کرده واز تجربیات گذشته استفاده کنیم از پژوهش پژو هشگران دانشگاهی و حوزوی برای اصلاح منطقه و رفع آسیب ها و عمران و خدمت بیشتر به مردم استفاده و تلاش کنیم.
 
درد اینجاست که راه حل وجود دارد ولی اقدام نمی کنیم

محامی تاکید کرد: اگر هیچ راهی برای حل مشکلات نبود می توان تحمل کرد اما درد اینجاست که راه حل وجود دارد ولی اقدام نمی کنیم، به رئیس جمهور هم اعلام کردم حل خیلی از مشکلات سیستان وبلوچستان به دلار و تحریم ربط ندارد به عقل و تدبیر و شهامت و قاطعیت در اجرا مرتبط می شود.

به گفته وی؛ هنوز که هنوز است برای مشکل آب در داخل به توافق نرسیده ایم آقایان مسئولان گزارش می دهند که وزرات نیرو یا وزارت خارجه فلان می گویند؛ از ماست که بر ماست، اینکه طرف مقابل مشکل دارد بخشی از ماجراست اما اینکه توانایی پیگیری حقآبه ایران از افغانستان ندارید مسئله ای جدایی است، هر کدام یک حرف می زنید می گویید طالبان نمی خواهند با ما همکاری کنند، تازه فهمیدید طالبان نطفه اش مشخص است چگونه منعقد شده اینها دست پرورده آمریکا هستند و از ناحیه آمریکا تغذیه می شوند اصل این سد نقشه آمریکایی ها برای خشک کردن منطقه سیستان و ایران بود؛ معلوم می شود ما درست در شهرستان، استان و کشور آن طور که باید وظیفه مان را در رابطه با این رهنمود رهبر حکیمانه که فرمودند سیستان تنگه احد است درست انجام نداده ایم.

نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه شهدا ولایتمداری خود را نشان دادند امروز نوبت ماست که این ولایتمداری را نشان دهیم، تاکید کرد: ولایتمداری اقتضا می کند با فکر، تدبیر و کار کارشناسی درست طرح هایی را طراحی و با همکاری و همدلی در همه قوا در جهت آبادانی و ماندگاری مردم در منطقه سیستان اقدام کنیم و رهنمون رهبر و ولایتمداری را در باب عمل نشان دهیم؛ اگر چه از طرح های نیمه تمامی که داغ دل را تازه می کند سخن نمی گویم طرح هایی که سرمایه های زیادی در مورد آن هزینه شد و سودی برای مردم نداشت.

انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcjoyevyuqeioz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما