تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۶:۰۰
کارشناس اقتصادی گفت: رفع تحریم تنها بندر اقیانوسی ایران فرصت طلایی برای توسعه است. ‏
چابهار شاهراه ترانزیتی خاورمیانه است/ معافیت تحریمی فرصتی برای توسعه اقتصادی
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، رضا محمدی در گفتگو با خبرنگار چهاربهاران بیان کرد: مشکلات ‏اقتصادی یکی از نقاط ضعف اصلی کشور‌های جهان است چرا که اقتصاد رابطه مستقیمی باقدرت سیاسی، ‏نظامی، فرهنگی و اجتماعی دارد و هر کشوری که دارای اقتصاد قوی باشد در این زمینه‌ها نیز حرفی برای ‏گفتن دارد‎.

چابهار تنها بنر اقیانوسی ایران‎

وی با بیان اینکه بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران است، تصریح کرد: بندر چابهار باتوجه‌به مکان ‏استراتژیک جغرافیایی خود به شاه‌راه ترانزیتی در خاورمیانه تبدیل شده است و در صورت توسعه ‏زیرساخت‌های این بندر که هم اکنون شاهد آن هستیم این بندر می‌تواند با خدمات‌دهی به دیگر کشور‌های ‏اقتصادی جهان و همسایه و همین‌طور صادرات محصولات مختلف داخلی نقش مؤثری در اقتصاد کشور ‏داشته باشد‎.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: توسعه صنایع مختلف نظیر فولاد و پتروشیمی‌ها در نزدیکی این بندر ‏می‌تواند برای کشور صرفه اقتصادی زیادی داشته باشد، به عقیده بنده قطعاً ساخت این موارد نیز در دستور ‏کار دولت فعلی است‎.

وی با بیان اینکه چابهار به‌عنوان مرکز تجارت بین‌المللی ترانزیت کالا در توسعه اقتصادی کشور ‏نقش بسزایی دارد، خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت‌های ملی مانند صنایع فولاد و پتروشیمی نیز می‌‏تواند این بندر را به قطب تجاری ایران تبدیل کند‎.

توجه کشور‌های منطقه به بندر چابهار

محمدی با بیان اینکه ترانزیت بخش مهمی از تجارت در دنیا است، اظهار کرد: کشور‌های دنیا و منطقه ‏همیشه به دنبال این هستند تا نزدیک‌ترین راه را برای انتقال و یا واردکردن محصولات موردنیاز خود انتخاب ‏کنند چرا که این مسئله هم موجب افزایش تجارت آن‌ها می‌شود و هم اینکه ضریب امنیت را برای کالا‌های ‏آن‌ها در طول مسیر بیشتر می‌کند‎.

وی ادامه داد: علاوه بر این اتصال منطقه آزاد چابهار به بندر شهید بهشتی، نقطه صفر مرزی با پاکستان نیز ‏وارد آن شده که از این طریق فرصت دسترسی به کریدور اقتصادی پاکستان - چین و بندر گوادر پاکستان به ‏وجود آمده است که این مورد برای کشور‌های مانند پاکستان و هند بسیار ارزشمند است‎.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به سرمایه‌گذاری کشور هند در بندر چابهار گفت: این بندر برای ‏برخی از کشور‌ها از جمله هند اهمیت بالایی دارد؛ چراکه بندر چابهار دسترسی هند را به افغانستان از طریق ‏آب‌های آزاد میسر می‌کند‎.

وی ادامه داد: باتوجه‌به منازعات سیاسی هند و پاکستان بندر چابهار می‌تواند مسیر مناسبی برای دسترسی ‏به بازار کشور‌های آسیای میانه مانند تاجیکستان و ترکمنستان و ازبکستان و ذخایر انرژی آن‌ها و نیز ترکیه، ‏روسیه و درنهایت شمال اروپا را برای هند ایجاد کند‎.

‎ ‎محمدی با بیان اینکه بندر چابهار و مسیر‌های ارتباطی منتهی به آن - به‌ویژه راه‌آهن چابهار-زاهدان با هزینه ‏تخمینی یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار در حال انجام است، تصریح کرد: بخشی از سرمایه‌گذاری این پروژه ‏راهبردی را کشور هند مقبل شده و این موضوع می‌تواند به رشد اقتصادی استان سیستان و بلوچستان کمک ‏کند‎.

وی با بیان اینکه کشور افغانستان محصور در خشکی است، یادآور شد: افغانستان برای افزایش تجارت منطقه‌ای خود نیاز به دسترسی به آب‌های آزاد دارد؛ ازاین‌رو بندر چابهار به‌عنوان نزدیک‌ترین مسیر دسترسی ‏به آب‌های آزاد برای کشور افغانستان نیز بسیار اهمیت دارد‎.

‎مزیت‌های منطقه آزاد تجاری و صنعتی چابهار برای مردم منطقه و کشور ‎

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه مناطق آزاد از اساس برای تسهیل در امر تجارت شکل‌‌گرفته‌اند، ‏خاطرنشان کرد: نبود برخی از قوانین دست‌وپاگیر و وجود پارامترهای زیاد نظیر صدور محصولات بدون ‏پرداخت عوارض گمرکی ترانزیت و صادرات مجدد کالا‌های خارجی با کمترین تشریفات از مهم‌ترین آن‌ها ‏هستند‎.

وی اظهار کرد: منطقه آزاد تجاری و صنعتی چابهار باسیاست تسهیل در امر واردات و صادرات به وجود آمد از ‏همین رو با داشتن محرک‌های سرمایه‌گذاری نظیر معافیت‌های مالیاتی و عوارض گمرکی سعی داشته تا ‏سرمایه‌گذاران را ترغیب به سرمایه‌گذاری کند‎.

وی ادامه داد: مسئله واردات محصولات خارجی از این بندر به شهر چابهار و ایجاد مرکز تجاری عرضه این ‏محصولات است که به‌خودی‌خود برای مردم این منطقه یک مزیت حساب می‌شود همین‌طور سرمایه‌گذاری ‏بخش‌های دولتی و خصوصی در این منطقه می‌تواند باعث کارآفرینی و به‌وجودآمدن شغل‌های دائم و موقت ‏شود‎.

محمدی با اشاره به اینکه استراتژیک بودن این منطقه برای کشورهای‌ اطراف به‌خوبی ثابت شده، ‏خاطرنشان کرد: زمانی که یک مکانی برای یک کشور ثالث صرفه اقتصادی داشته باشد حتماً در مناسبات ‏سیاسی آن کشور هم تأثیرگذار خواهد بود و موجب می‌شود تا امتیازاتی برای کشور اولی یعنی ایران داشته ‏باشد‎.

راهکارهای افزایش میزان تجارت در بندر چابهار

وی با بیان اینکه وجود شهرک‌های صنعتی و وجود تسهیلات مناسب برای تولیدکنندگان از موارد اصلی در ‏بحث افزایش صادرات از طریق این بندر است، اظهار کرد: خام‌فروشی یکی از مشکلات دیرینه کشور ما است ‏که سود و مزیت بسیار کمی برای ما دارد از همین رو دستیابی به دانش فراوری که توسط برخی از ‏شرکت‌های دانش‌بنیان به آن دست‌یافته‌ایم در زمینه تولید و همین‌طور اشتغال آفرینی می‌تواند نقش مهمی ‏برای کشور داشته باشد‎.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: توسعه شهرک‌های صنعتی در نزدیکی بندر ترانزیتی چابهار ‏تولیدکنندگان را مشتاق به صادرات می‌کند چرا که مسئله ترانزیت که یکی از دغدغه‌های اصلی ‏تولیدکنندگان است را رفع می‌کند‎.

وی خاطرنشان کرد: همان‌طور که گفته شد توسعه زیرساختی در استان سیستان و بلوچستان از لازمه‌های ‏دیگری است که امر صادرات را رونق می‌بخشد و همان‌طور که شاهد هستیم راه‌آهن به شهر چابهار رسیده ‏منتها در بحث ترانزیت جاده‌ای مشکلاتی داریم که باید رفع شود؛ چراکه نمی‌تواند پاسخگوی نیاز ‏تولیدکنندگان و صادرکنندگان باشد‎.

 ‎نقش صنعت گردشگری بندر چابهار در خصوص افزایش درآمد و توسعه زیرساخت‌های شهری ‏

وی با بیان اینکه در حال حاضر صنعت گردشگری از صنایع پردرآمدی است که بسیاری از کشور‌های جهان ‏بر روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند، تصریح کرد: در همین کشور ترکیه به‌خوبی می‌توان دید که صنعت ‏توریسم به چه میزان در رشد و شکوفایی و افزایش درآمد ارزی ‏‎کشور ترکیه تأثیر داشته است‎.

محمدی با اشاره به اینکه صنعت گردشگری نیز می‌تواند بر تجارت هر منطقه تأثیرگذار باشد، خاطرنشان ‏کرد: در اکثر کشور‌های جهان که صنعت توریسم در آنجا فعال است مسئولین آن کشور‌ها از این ظرفیت ‏برای توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و اقتصادی و تبلیغ محصولات خود استفاده می‌کنند‎.

وی با بیان اینکه زیبایی‌های منحصربه‌فرد شهرستان چابهار می‌تواند این بندر را به قطب توریستی کشور ‏تبدیل کند، تصریح کرد: در چند اخیر شهر چابهار موردتوجه گردشگران قرار گرفته است و سالانه حجم ‏بالایی از گردشگران داخلی و خارجی به این منطقه سفر می‌کنند که این خود نقش تبلیغی در خصوص ‏ظرفیت‌های این شهرستان دارد‎.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: با حضور گردشگران و افزایش درآمد‌های عمومی در این منطقه ‏مسئولین مربوط نگریز مجبور به افزایش زیرساخت‌های و توسعه آن جهت پاسخگویی به نیاز‌ها می‌شوند و ‏به همین ترتیب توسعه شهری از طریق صنعت تورسیم ایجاد می‌شود‎.

اثر ‎تحریم‌های غرب در بندر چابهار 

وی با بیان اینکه بندر چابهار از تحریم‌های ظالمانه غرب معاف شده، خاطرنشان کرد: روابط تجاری مناسب ‏آمریکا با هند این کشور را ملزم کرده تا با رفع تحریم بندر چابهار نقش تجاری هند را در تجارت جهانی ‏بیشتر کند و رقیب جدید و قدرتمندی برای چین ایجاد کند‎.

محمدی با اشاره به اینکه رفع تحریم تنها بندر اقیانوسی ایران فرصت طلایی برای رفع آسیب‌های ‏ناشی از تحریم است، اظهار کرد: مسئولین کشور باید از فرصت طلایی با برنامه‌ریزی دقیق نهایت استفاده ‏را ببرند‎.


انتهای خبر‎/
https://asrehamoon.ir/vdcjyoevhuqeihz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما