تاریخ انتشار :شنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۴۲
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید رجایی تهران مطرح کرد:

نقش بی‌بدیل مشاوره و روانشناس در ارتقای سلامت روان جامعه

عضوهیئت علمی دانشگاه شهید رجایی گفت: علم روانشناسی و نقش روانشناس و مشاور در ارتقاء کیفیت زندگی و سلامت روان جامعه نقشی بی‌بدیل است.
نقش بی‌بدیل مشاوره و روانشناس در ارتقای سلامت روان جامعه
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، جمشید جراره در گفتگو با خبرنگار اوشیدا به مناسبت روز جهانی روانشناس و مشاور و تبریک به مشاوران و روانشناسان و فعالان بهداشت روان جامعه بیان کرد: نقش و جایگاه قانونی علم روانشناسی و مشاوره در نظام سلامت کشور و مراقبت از کیان خانواده‌ها و نیز تاثیر بسزای خدمات مشاوره ای و روانشناختی در ارتقاء کیفیت زندگی، آرامش و امنیت روانی اجتماعی آحاد جامعه  نقش ارزنده و بی‌بدیلی است.

وی ادامه داد: یکی از ابعاد وجودی هر انسانی بعد روحانی و روانی و بعد دوم جسمانی آن است که با توجه به اینکه یکی از ابعاد مهم وجودی بشر بعد روحی و روانی افراد است پس علم روان‌شناسی و مشاوره می‌تواند از گستردگی بسیار بالایی برخوردار باشد.

وی افزود: علم روان‌شناسی و مشاوره می‌تواند در جهت رشد و رسیدن انسان به کمال لایق خودش و اینکه بتواند انسانی کامل و با روحیات اخلاقی عالی باشد می تواند در ایجاد یک جامعه سالم از نظر جسمانی و روانی، نقش بسزایی داشته باشند.

جراره با اشاره به نقش روانشناس تصریح کرد: فلسفه خلقت انسان در قرآن کریم رسیدن به رشد و کمال و اطاعت از خداوند متعال مطرح شده است اما لازمه این رشد و کمال شناخت خود است و از هزاران سال پیش متخصصان و افراد مختلف در این زمینه اظهار نظر کرده و شاید اگر بخواهیم روشنتر بیان کنم حدود ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح فلاسفه بزرگ یونان این عبارت را به کار بردند که خود را بشناس و این عبارت را فروید یکی از روانشناسان بزرگ دنیا گرفته و رویکرد روان‌تحلیلی خود را بنیانگذاری کرده است.

دانشیار دانشگاه تربیت دبیرشهیدرجایی تاکید کرد: در دین مبین اسلام هم بر خودشناسی تاکید شده و در واقع خودشناسی مقدمه‌ای برای رسیدن به خداشناسی مطرح شده است و چنانچه ما بخواهیم خدا را بهتر بشناسیم لازم است که ما خود را بهتر بشناسیم و برای این شناخت از علم روانشناسی بهره‌مند شویم.

وی ادامه داد: همیشه بشر به راهنمایی و مشورت با ریش‌سفیدان و بزرگان در حوزه‌های مختلف زندگی خودش نیازمند بوده است اما امروزه با وجود صنعتی شدن جامعه جهانی و پیچیدگی جوامع مسئله مهم دیگری نیز به آن اضافه شده است و آن پیشرفت تکنولوژی اینترنت و ارتباطات و شبکه‌های اجتماعی است که در واقع این تکتولوژی باعث شده که جهان به سرعت درگیر تحولات و چه بخواهیم و چه نخواهیم درگیر این تحولات جهانی هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید رجایی خاطرنشان کرد: در این تحولات و پیچیدگی جوامع حتما متخصصان مشاوره و روانشناسی می‌توانند به دانش‌آموزان و دانشجویان، خانواده‌ها و همه اقشار جامعه با ایجاد آگاهی و شناخت و در نتیجه آرامش و رشد و رسیدن به سعادت کمک و راهنما باشند و لحظات ارزشمندی را ایجاد کنند و می توانند در جهت بهبود و رونق سلامت روانی و اجتماعی به مردم یاری رسانند.

این روانشناس ادامه داد: مطالعات متعدد دینی و روانشناسی و حتی فلسفی و همچنین مطالعات روانشناسی تعقلی و فلسفی و روانشناسی تجربی نشان می‌دهد که خداوند انسان را آفرید یک قطره‌ای از اقیانوس بیکران روح را در انسان دمید و بعد از انسان خواست که روان را تربیت کند و بدیهی است که در این زمینه خداوند به انسان اختیار و آگاهی داده و بدیهی است که در تربیت این روان از عهده خودش بر بیایید و در مواقعی که با مشکلاتی مواجه می‌شوند برای رفع این مشکلات حتما به متخصصان روانشناس و مشاوره نیاز دارند تا روح و روان خودشان را آنالیز و تحلیل کنند تا این روان در مسیر آرامش و سازگاری و اجتماعی درست برای رشد و کمال برسد.

جراره افزود: روان انسان ابعاد مختلفی دارد که از بعد شناخت و احساسات، انگیزه و انگیزش‌ها و رفتارها در انسان صحبت کنیم و خلاصه‌تر آن اینکه سه بعد مهم، شناخت، احساسات و رفتارها که در تحلیل رفتارها و هیجانات مشاور و روانشناس نیاز است تا بتواند به انسان کمک کند و هم روان‌شناسان و مشاوران در سه بعد مهم از رشد نسبی و لازم برخوردار باشند که بتوانند به افراد جامعه کمک کنند.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: اولین عامل که یک روانشناس باید از آن برخوردار باشد، رشد معنوی است که اعتقاد به یک منبع معنوی و متافیزیک و یافرمادی است که در راس آن خداوند متعال قرار دارد و مورد بعدی قوی و توانمند در اخلاق حرفه ای و استانداردهای مشاوره و مورد سوم توانمندی های علمی وبرخورداری از علم روانشناسی است که در بهترین دانشگاه های دنیا تدریس می شود.
 
ضرورت نقش روانشناس در ارتقای سلامت روان

وی افزود: امروزه تاثیر و نقش روانشناسان بر کسی پوشیده نیست و سلامت روان که یکی از شاخص‌های اصلی سلامت جامعه است و نقش مهمی در کارآمدی، تضمین پویایی و پیشرفت جامعه ایفا کرده و روانشناسان و مشاوران به عنوان سرمایه‌های اجتماعی و اعضای کلیدی حلقه نظام سلامت، ضرورتی انکارناپذیر دارند و مداخلات آنها در عرصه‌هایی همچون آموزش، بیماریابی، درمان، مراقبت و پیگیری‌های مدوام گامی بزرگ در راستای ارتقای سلامت روان محسوب می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه مشاورو روانشناس به عنوان یک راهنما، افراد را به خودآگاهی و خودشناسی می‌رساند تاکید کرد: این مسئله یعنی بهره‌‌وری از داشته‌ها و دانسته‌‌های این قشر، باید به عنوان یک ضرورت برای تک تک افراد جامعه حائز اهمیت باشد، رسالت شغل مشاوره، افزایش سطح سلامت روان، افزایش بهزیستی، شادمانه زیستن و بهتر انتخاب کردن است.

جراره ادامه داد: همانطور که جوامع بشری رشد پیدا می‌کند و متمدن می‌شود و تکنولوژی نقش پررنگ‌تری پیدا می‌کند اگر چه خیلی از کارهای بشرتسهیل شده اما در عین حال این تکنولوژی استرس و اضطراب با خود دارد و لذا هیچ‌گاه نبوده که انسان دغدغه‌ای نداشته باشد، خداوند متعال می‌فرماید انا خلقنا الانسان فی کبد یعنی ما انسان را در رنج و سختی آفریدیم و روانشناس هم به سختی اعتقاد  دارد و همین سختی‌ها می‌تواند زندگی انسان را معنادارتر کند ولی در چالش‌های امروز به دلایل متعدد که اگر نتواند از لحاظ روانی مدیریت کند دچار مشکلات متعددی خواهد شد.

وی تأکید کرد: مشاوران به بررسی پیچیده‌ترین قسمت بدن انسان که ذهن و روان است می‌‌پردازند و همواره برای آرامش روانی انسان‌ها و جامعه تلاش می‌کنند ومشاوران از جهت تزکیه و سالم‌ سازی جنبه‌ تربیتی انسان‌ها، ادامه‌ دهنده‌ راه پیامبران هستند و هر کدام از روانشناسان و مشاوران، شیوه‌ها، روش‌‌ها، نظریات و سبک‌های متفاوت روان‌شناسی را در محیط کار و زندگی در ارتباط با دیگران مورد استفاده قرار می‌دهند.

این روانشناس و مشاورافزود: در هر صورت روانشناسی در همه زمینه‌های می‌تواند بسیار مفید باشد و خوشبختانه دنیا امروزه به این نتیجه رسیده که علم روانشناسی می‌تواند کمک‌های ارزشمند و سودمندی برای انسان داشته باشد و در افسردگی‌ها و اضطراب‌ها و مشکلات روانی می‌تواند در حوزه‌های مختلف مثل مدارس، دانشگاه‌ها، سازمان‌ها، روان‌شناسان ویژگی‌های شخصیتی، رفتارها و احساسات انسان‌ها را مورد مطالعه قرار می‌دهند.

نقش روانشناس در درمان اختلالات روانی

جراره با اشاره به نقش درمانی روانشناسان گفت: روانشناسان با تشخیص اختلالات روانی، روش‌های درمانی برای بیماران ارائه می‌کنند و همچنین، از افرادی که شرایط سلامت روانی مناسبی ندارند، حمایت عاطفی کرده و به آن‌ها و اعضای خانواده‌شان تکنیک‌های مقابله با بیماری‌ها را آموزش‌ می‌دهند تا زندگی برای آن‌ها قابل تحمل‌تر شود و از طریق مشاوره دادن یا رفتاردرمانی به بیماران و عزیزان آن‌ها کمک می‌کنند.

دانشیار دانشگاه شهیدرجایی تهران تصریح کرد: اما وظیفه مسئولین هم در ایجاد آگاهی و استفاده از خدمات روانشناسی و فرهنگ‌سازی در این زمینه تلاش‌های لازم را در حد مسئولیت‌های خودشان داشته باشند و مشاوران و روانشناسان هم با توانمندی‌های خودشان عملکرد بسیار خوبی از خودشان برجای بگذارند که بتوانند اعتماد جامعه را به دست بیارند که زمانی که مردم دچار مشکلاتی در زمینه‌های مختلف هستند بتوانند به این متخصصان مراجعه کنند.

انتهای خبر/
  https://asrehamoon.ir/vdcdon0fzyt0k56.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما