تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۴۰
روزبازارهای پرطرف‌دار اما فاقد امکانات؛

ساماندهی دوشنبه‌بازار زاهدان از حرف تا عمل!

دوشنبه‌بازار زاهدان در منطقه زیباشهر باگذشت ۱۰ سال اما همچنان فاقد امکانات اولیه است.
ساماندهی دوشنبه‌بازار زاهدان از حرف تا عمل!
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «عصرهامون»، روزبازارها یا به عبارتی بازارهای باز و هفتگی می‌توانند نقش مهمی در اقتصاد و تحولات اجتماعی جوامع شهری و روستایی داشته باشند؛ این بازارها مشتریان پروپاقرص خود را دارد به‌گونه‌ای که شهروندان عمده نیاز خود برای تهیه مواد خوراکی و پوشاک را با مراجعه به این مکان‌ها تضمین می‌کنند.
 
فروش انواع محصولات در این نوع بازارها با اندکی تفاوت و پایین‌تر از بازار، پاتوق مهم خانوارهای کم‌درآمد و دهک‌های پایین جامعه برای تهیه مایحتاج روزانه‌شان است.
 
گردانندگان این نوع بازارها اقشار آسیب‌پذیر و حتی زنان خودسرپرستی هستند که برای به‌دست‌آوردن یک‌لقمه‌نان حلال محصولاتی را در این نوع بازارها عرضه می‌کنند.
 
زاهدان نیز مانند دیگر شهرها هر هفته شاهد روزبازارهای با نام دوشنبه‌بازار، چهارشنبه‌بازار و جمعه‌بازار است که در محله‌ها و روزهای خاص برپا می‌شود و جنب‌وجوشی به پا می‌کنند که ضمن رضایت‌مندی برخی شهروندان بعضاً سبب نارضایتی برخی کسبه نیز می‌شود.
 
دوشنبه‌بازار زاهدان که در روزهای دوشنبه در منطقه زیباشهر دایر می‌شود از جمله همین روزبازارهای محلی است که در آن انواع صیفی‌جات و مرکبات، پارچه، کیف و کفش، لوازم‌خانگی، حبوبات، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم الکترونیکی و حتی لباس‌های دست‌دوم معروف به لته یا تاناکورا به فروش می‌رسد.
 
این در حالی است که نبود برخی امکانات مانند سرویس بهداشتی مناسب، کمبود آب، نداشتن روشنایی کافی و از همه مهم‌تر خاکی بودن فضای اطراف گوشه‌ای از مشکلات مطرح شده از سوی فروشندگان و خریداران است.
 

باگذشت ۱۰ سال هیچ‌گونه امکاناتی در این مکان مشاهده نمی‌شود
 شه‌بخش یکی از فروشندگان میوه در این روزبازار به خبرنگار عصرهامون گفت: من یک غرفه حدوداً ۲ متر و ۷۰ سانت دارم و چند سال است که روزهای دوشنبه به این بازار می‌آییم برای فروش محصولات در طول این سال‌ها شهرداری باتوجه‌به مبلغی که از هر غرفه‌دار دریافت می‌کند؛ اما اندک امکانات را اینجا فراهم نکرده است.
 
وی با ابراز گلایه از خاکی بودن این زمین این بازار ادامه داد: شهرداری در طول این سال‌ها حتی اقدام به ریختن آسفالت سرد هم نکرده است و با هر بار بادی که شروع به وزیدن می‌کند حجم زیادی از گردوخاک سمت غرفه‌ها و محصولات ما روانه می‌شود.
 
یاسر فروشنده دیگری که مشغول فروش لوازم‌التحریر در این روزبازار است، بیان کرد: این روزبازار از اندک امکانات اولیه برخوردار نیست و حتی غرفه‌ها سایه‌بان هم ندارند و در مواقع بارندگی فروش محصولات برای ما بسیار مشکل‌ساز است و تمام وسایل خیس می‌شود.
 
محمد نبی یکی دیگر از فروشندگان که خشکبار می‌فروشد، می‌گوید: من حدود ۱۰ سال در این مکان روزهای دوشنبه برای فروش محصولاتم می‌آییم، در طول این مدت اما هیچ تغییر مثبت و افزایش امکانات در این منطقه صورت نگرفته است.
 
وی ادامه داد: این مکان از امکانات اولیه و حتی سرویس بهداشتی بی‌بهره است، نمی‌دانم مسئولین و متولیان امر در طول این سال‌ها چه‌کارهایی کرده‌اند که امروز هیچ‌گونه امکاناتی در این مکان مشاهده نمی‌کنیم.
 
سارانی یکی از شهروندانی که برای خرید به این مکان مراجعه کرده بود، افزود: متأسفانه سالیان سال است که دوشنبه‌بازار در این منطقه دایر شده است؛ اما از اندک امکانات اولیه بی‌بهره است، در مواقع بارندگی باتوجه‌به اینکه زمین اینجا خاکی است همه‌جا را گل‌ولای در بر می‌گیرد و از لحاظ بهداشتی اصلاً وضعیت مناسبی ندارد.
 
وی ادامه داد: هر چند فروشنده تلاش می‌کند تا گردوغبار روی محصولش را پاک کند؛ اما باتوجه‌به خاکی بودن این مکان در مواقع طوفان و باد بسیاری از محصولات مملو از گردوخاک است.
 
سرگزی شهروند دیگری نیز از عدم نظارت بر قیمت عرضه میوه و تره‌بار در این مکان گلایه‌مند بود و گفت: برای کنترل قیمت‌ها هیچ نظارتی صورت نمی‌گیرد و هر فروشنده‌ای با هر قیمتی که دلش بخواهد محصولش را عرضه می‌کند.

زمین متعلق به ارتش است نمی‌توانیم عملیات روبنایی انجام دهیم
حمید هرمزی، رئیس سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری زاهدان در خصوص عدم آسفالت محوطه دوشنبه‌بازار بیان کرد: این مکان متعلق به ارتش است به این دلیل نمی‌توانیم عملیات روبنایی، بحث آسفالت و یا ایجاد سایه‌بان را در این مکان انجام دهیم.
 
وی در رابطه‌با ایجاد سرویس بهداشتی در این منطقه افزود: سرویس‌های بهداشتی در این مکان ساخته شده است و به‌زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.
 
هرمزی با اشاره به اینکه سال گذشته برای بحث مکان‌یابی تلاش کردیم که مکان مناسبی که هم وضعیت محیط خوب باشد و هم وضعیت ترافیکی را به هم نزند پیدا کنیم، تصریح کرد: دراین‌خصوص نیز در روزهای آینده جلسه‌ای با حضور راهور برگزار و چند مکان دیگر که هم آسفالت مناسب داشته باشد و هم بتوانیم امکانات مناسب به مردم ارائه کنیم را انتخاب خواهیم کرد.
 
گفتنی است؛ شبیه این بازار، جمعه‌بازار در خیابان فاضلی و چهارشنبه‌بازار در خیابان ثارالله به شکل هفتگی برپا می‌شود که البته این بازارها هم از استانداردهای لازم و نظارت دقیق مسئولان و دستگاه‌های مرتبط بی‌بهره است و زیرساخت لازم برای برپایی این بازارها به جز محل برپاشدن وجود ندارد.
 
انتهای خبر/ س
  https://asrehamoon.ir/vdch6mnzx23n-qd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما