تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۲۵
هنگامی که صحبت از «هنر انقلابی» و «آثار هنری انقلابی» به میان می‌آید؛ هنر مرتضی آوینی است.
درخشان‌ترین شعرهای انقلاب هنر مرتضی آوینی است
به گزارش پایگاه خبری «عصرهامون»، حسن پایدار کارشناس مذهبی در یادداشتی نوشت: سید مرتضی آوینی ۲۱ شهریور سال ۱۳۲۶ در شهر ری متولد شد، بعد از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه به دلیل علاقه‌ای که به هنر داشت در رشته معماری دانشکده هنرهای زیبایی تهران تحصیلات دانشگاهی خود را آغاز کرد و چند سال بعد موفق شد فوق‌لیسانس خود را در رشته معماری کسب کند.

مرتضی آوینی در کنار تحصیل در رشته معماری در زمینه سرودن شعر، نوشتن مقاله و نقاشی هم مهارت داشت و بعد از آشنایی با اندیشه‌های امام خمینی (ره) به یک جوان انقلابی تبدیل و عضو جهاد سازندگی شد و در زمینه فیلم‌سازی، فیلم مستند و روزنامه‌نگاری فعالیت خود را آغاز کرد مستند روایت فتح که مربوط به دفاع مقدس است هم از ساخته‌هایش است، شهید آوینی در اوایل پیروزی انقلاب دربارهٔ غائلهٔ گنبد، سیل خوزستان و ظلم خوانی هم چند فیلم مستند ساختند.

از خصوصیات اخلاقی شهید مرتضی آوینی می‌توان به مهربانی و عشق به تمام اعضای خانواده اشاره کرد، از دیگر خصوصیات اخلاقی شهید آوینی، به خواندن نماز اول وقت یاد شده است ایشان به نماز اول وقت بسیار اهمیت می‌دادند و همیشه ۱۵ دقیقه پیش از اذان، منتظر اقامه نماز می‌شدند و همه کارهای خود طوری تنظیم می‌کردند که تداخلی با زمان نماز خواندشان نداشته باشد.

شهید مرتضی آوینی، بسیار ساده زندگی می‌کردند و از نان و پنیر و کشمش و گردو، برای وعده‌غذایی خود استفاده می‌کردند و برای اینکه سریع‌تر از خواب بیدار شوند، روی تکه کارتنی روی زمین می‌خوابیدند.

بسیار کم‌توقع، فروتن و متواضع بودند، در برخی از کارهای ساده و نوشتن به دانشجویان کمک می‌کردند، خنده‌رو، نرم‌خو بودند و به شاگردهای خود سلام می‌کردند و به حرف‌های آنها گوش می‌دادند.

شهید آوینی به‌غیراز فیلم‌های مستندی که ساخته‌اند در زمینه نوشتن کتاب هم فعالیت داشتند، حکومت فرزانگان، روایت محرّم، درباره امام خمینی (ره)، مبانی حکومت دینی، آینده بشریت، پیرامون شعر و....از نمونه کتاب‌های ایشان است.

از سخنان زیبای شهید آوینی به این جمله می‌توان اشاره کرد که: حقیقت وجود انسان روح الهی اوست که چون خورشیدی منیر در پس حجاب بدن حیوانی و تعلقات گران‌بار دنیایی‌اش پنهان مانده است. چگونه می‌توان بی‌واسطهٔ حجب، چشم در نور خورشید دوخت؟

بیستم فروردین سال ۱۳۷۲ شهید آوینی به همراه یک گروه فیلم‌بردار، برای ساخت مجموعه جدید از مستند روایت فتح، به فکه که یکی از منطقه‌های عملیاتی هشت سال دفاع مقدس رفته بودند و زمانی که در حال بررسی منطقه بودند، در کنار مهندس سعید یزدان‌پرست با یکی از مین‌های به‌جای‌مانده از جنگ ایران و عراق، برخورد کردند و به درجه رفیع شهادت رسید.

انتهای خبر/
  https://asrehamoon.ir/vdcaean6y49ni61.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما