تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۵۴
کارشناس سیاسی گفت: گرایش به وحدت و پرهیز از اختلافات ویژگی مهم شهید صیاد شیرازی بود در راستای همین پرهیز از اختلاف جز هیچ حزب سیاسی و پیرو خط ولایت‌فقیه بودند.
شهید صیاد شیرازی به‌دوراز احزاب و فقط پیرو خط ولایت‌فقیه بود
محمد حسینی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «عصرهامون»، بیان کرد: امیر سپهبد شهید علی صیاد شیرازی در چهارم خرداد سال ۱۳۲۳ در شهرستان «درگز» به دنیا آمد؛ چند سال بعد در رشته ریاضی دیپلم متوسطه گرفت و در آزمون ورودی دانشکده افسری پذیرفته شد و به تحصیل علوم نظامی پرداخت.

وی افزود: با درجه ستوان دومی در رسته توپخانه فارغ‌التحصیل شد، پس از فراغت از تحصیل در دوره‌های «رنجر» چتربازی و توپخانه را با رتبه عالی گذراند؛ دوره تخصصی توپخانه را در اصفهان سپری کرد و پس از آن به لشکر زرهی تبریز پیوست و خدمت رسمی خود را در نیروی زمینی آغاز کرد.

کارشناس سیاسی تصریح کرد: تخصص در جنگ سرنیزه، مدیریت علمی و مقتدرانه و از سویی ایمان و اعتقاد قلبی به عنایات خاصه الهی حاصل از به‌پاداشتن به‌موقع نماز، عزتی را برایش فراهم کرده بود که مورد اقبال و ارادت ویژه فرماندهان و سایر افسران و همکاران قرار گرفته بود.

وی ادامه داد: در پایان ۹ ماه حضورش در تبریز، لشکر مزبور منحل شد و علت اصلی آن فرماندهی لشکر بود که به قول امیر صیاد شیرازی: «فرمانده محکمی که نه اعلیحضرت می‌گفت و نه هیچ چی»؛ پس از انحلال لشکر تبریز، به لشکر ۸۱ زرهی کرمانشاه منتقل و به‌عنوان فرمانده آتشبار مشغول به خدمت شد و در همان سال اقامت در کرمانشاه با دخترعموی خود ازدواج کرد.

حسینی اظهار کرد: سال ۱۳۵۱ در آزمون اعزام به خارج دانش‌آموختگان دانشکده افسری شرکت کرد و پس از قبولی برای تکمیل تخصص توپخانه به آمریکا اعزام شد و دوره سه‌ماهه تخصص «هواسنجی بالستیک» را در شهر «فورت سیل» ایالت «اوکلاهاما» با نمره عالی و احراز رتبه اول از میان ۲۰ افسر آمریکایی و ایرانی به پایان رساند.

وی افزود: پس از بازگشت به میهن، به اصفهان رفت و در دانشکده توپخانه مشغول تدریس شد و در کنار انجام وظایف نظامی و شغلی، به تدریس زبان انگلیسی به طلاب حوزه علمیه «حاج حسن امامی» می‌پرداخت.

کارشناس سیاسی تشریح کرد: شهید صیاد ضمن تدریس در دانشگاه افسری و مشورت با محققین حوزه و دانشگاه سعی در بررسی تطبیقی جنگ تحمیلی و جنگ‌های صدر اسلام داشت و به‌طورجدی دراین‌رابطه به تحقیق پرداخت و درعین‌حال خواستار ثبت تاریخ انقلاب و جنگ تحمیلی بود و هیئت معارف جنگ در همین راستا توسط ایشان تأسیس شد.

وی ادامه داد: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۶۶ به همراه تعداد دیگری از فرماندهان ارتش با پیشنهاد رئیس شورای‌عالی دفاع و موافقت امام (ره) به درجه سرتیپی ارتقای مقام یافت. اگر چه تا پایان جنگ تحمیلی، تنها موضوع جنگ و حضور مستمر و مفید در جبهه در اندیشه صیاد شیرازی دور می‌زد؛ اما عمده فعالیت شاخص نظامی او در پایان جنگ و درگیری با ضدانقلاب در عملیات «مرصاد» شکل گرفت.

حسینی عنوان کرد: صیاد شیرازی با حمایت از پاسداران انقلاب، شرکت‌دادن ایشان در مسائل نظامی و آموزش تخصص‌های لازم بستر اصلی تشکیل قطب نیرومند نظامی دیگری بنام «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» از ایران بعد از انقلاب را فراهم ساخت.

وی یکی از روحیات خاص شهید را این گونه بیان کرد: گرایش به وحدت و پرهیز از اختلافات ویژگی مهم آن شهید بزرگوار بود؛ او این اعتقاد را در کلیه شئون زندگی خود سرایت داده بود، در بُعد نظامی و در زمان جنگ هدف او در کنار هم جنگیدن رزمندگان بود و در نهایت ثابت شد که هر عملیاتی که وحدت قلبی و همراهی ارگانیکی در نیروها تحت فرماندهی مطلع واحد وجود دارد، فتح به همراه خواهد داشت؛ در راستای همین پرهیز از اختلاف، شهید صیاد بعد از جنگ تحمیلی نیز هیچ‌گاه وارد احزاب و گروه‌های سیاسی نشد و در خط واحد ولایت ماند.

کارشناس سیاسی تصریح کرد: در باب امور فرهنگی و اجتماعی چنانچه از خاطرات نزدیکان و یادداشت‌های خود او به دست می‌آید وی در عین مشغله کاری فراوان با برنامه‌ریزی مناسب به مطالعه تفاسیر قرآن مجید و مطالعات علمی و اجتماعی پرداخته و حداقل هفته‌ای یک‌بار به دیدار علما می‌رفت.

وی در خصوص ویژگی‌های شخصی و روحیات خانوادگی آن شهید بیان کرد: کمک به خانه و خانواده، تربیت فرزندان با تزریق روحیه اعتمادبه‌نفس و آموزش عملی اصول و مبانی عالیه و اصیل اسلامی در سرلوحه برنامه‌های او در زندگی شخصی بود.

حسینی خاطرنشان کرد: صیاد شیرازی در بامداد ۲۱ فروردین ۱۳۷۸ به‌وسیله عوامل مسلح سازمان مجاهدین خلق در پوشش رفتگر، مقابل درب منزل مسکونی‌اش واقع در تهران و در برابر دیدگان فرزندش ترور شد و به درجه رفیع شهادت نایل شد.

انتهای خبر/
  https://asrehamoon.ir/vdcg379quak93q4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما