تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۳۵
 سالانه حجم وسیعی از روان آب سطحی حاصل از بارش‌ها از مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها خارج می‌شود درحالی‌که مدیریت آن‌ها می‌تواند در رفع مشکلات ناشی از کمبود آب و خشکسالی این استان کمک کند.
 مهار روان آب‌های سرگردان مرهم تنش آبی سیستان و بلوچستان
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «عصرهامون»، سیستان و بلوچستان در حالی سالیان سال با پدیده خشکسالی دست‌وپنجه نرم می‌کند که عدم تحقق حقابه سیستان از سوی کشور افغانستان بر مشکلات آن در این استان افزوده است.
 
 اما علاوه بر عدم تحقق حقابه از سوی کشور افغانستان، متأسفانه عدم مدیریت آب ناشی از بارندگی‌های فصلی در این استان موجب شده است که آب ناشی از بارندگی‌های به‌جای ذخیره‌سازی به‌راحتی هدر رود.
 
 بر اساس مطالعات پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری بارش‌های اسفندماه سال گذشته موجب توزیع ۵ میلیارد مکعب آب در جنوب استان شد که از این میزان ۶۰ درصد به دلیل نبود اقدامات آبخیزداری هدررفته و وارد دریا شده است.
 
 بارش‌های که می‌تواند فرصتی بی‌نظیر برای ذخیره‌سازی آب در این استان خشک باشد؛ اما متأسفانه بخش عمده این نزولات آسمانی در سایه نبود مدیریت منابع آبی به‌راحتی هدر می‌رود.
 
 علاوه بر سیلاب اسفند ۱۴۰۲، تابستان سال گذشته وقوع سیل ناشی از بارندگی‌های سامانه مونسون در سیستان و بلوچستان، سیل دی ۱۳۹۸ در جنوب استان باعث هدررفت و سرازیرشدن میلیون‌ها مترمکعب آب به سمت دریا شد که اگر مدیریت مهار آب در این منطقه به‌درستی انجام می‌شد، آب حاصل از این بارندگی‌ها می‌توانست علاوه بر آب کشاورزی و دامداری مقدار زیادی از آب شرب مردم جنوب سیستان و بلوچستان را تأمین کند.
 
 باگذشت بیش از یک ماه از بارش باران‌های سیل‌آسا اسفندماه در جنوب سیستان و بلوچستان، هواشناسی در چند روز گذشته از ورود سامانه پر بارش از جنوب استان خبر داد و اخطار سطح قرمز برای آن صادر شد.
 
 به گفته محسن حیدری، مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان از عصر روز سه‌شنبه تا عصر چهارشنبه برای مناطق ساحلی و دور از ساحل دریای عمان رگبار فوق سنگین باران و تگرگ، وزش تندباد شدید با سرعت بیش از ۷۰ کیلومتر بر ساعت و طوفانی شدن دریا پیش‌بینی‌شده است.
 
 وی ادامه داد: در شهرستان‌های زرآباد، فنوج، کنارک، لاشار، قصرقند، چابهار، دشتیاری، نیکشهر، دلگان، جنوب ایرانشهر، بمپور، راسک، سرباز، سیب سوران، مهرستان، سراوان، گلشن، و جنوب خاش رگبار سنگین باران و تگرگ در مدت‌زمان کوتاه، رعد برق شدید، وزش باد شدید موقتی انتظار می‌رود.
 
 بارش‌های که این بار هم به دلیل ضعف زیر ساخت‌های عمرانی و ارتباطی موجب بروز خسارت‌ها و بسته‌شدن راه‌های ارتباطی شد به‌طوری‌که به گفته مجیب حسنی، فرماندار نیک‌شهر، بارش باران موجب جاری‌شدن سیلاب، رواناب و آب‌گرفتگی معابر در مناطق مختلف شده و مسیر ارتباطی بیش از ۸۰ روستای نیک‌شهر مسدود و سد خیرآباد این شهرستان سرریز شد.
 
 وی افزود: با وجود صدور اخطاریه‌ها و توصیه به انتقال مادران باردار به نزدیک‌ترین مراکز درمانی متأسفانه ۶ مادر باردار در سیلاب گرفتار شدند که با تلاش نیروهای مردمی و امدادی به مراکز درمانی منتقل شدند.
 
 فرماندار نیک‌شهر با اشاره به اینکه با شدت‌گرفتن بارش‌ها سد خیرآباد نیک‌شهر برای دومین بار در ۲ ماه اخیر سرریز شد، خاطرنشان کرد: پیش‌ازاین حجم سد خیرآباد ۲۴ میلیون مترمکعب بود که با تشدید بارش‌ها حجم آب پشت سد به ۲۷ میلیون مترمکعب رسید و سرریز شد.
 
 همچنین با تشدید بارش‌ها ظهر روز گذشته با طغیان رودخانه‌های محلی راه ارتباطی بیش از ۸۰ روستا که پل و ابنیه فنی ندارند و یا در مسیر رودخانه هستند، بسته شد.
 
 این بارش‌های سیل‌آسا بخشی جدانشدنی از اقلیم سیستان و بلوچستان به شمار می‌روند و آنچه حائز اهمیت است سازگاری با این شرایط و مهیاکردن زیر ساخت‌های لازم برای مهار آب و کاهش آسیب‌های این پدیده است.
 
 درحالی‌که سالانه میلیون‌ها مترمکعب آب حاصل از بارندگی‌ها بدون هیچ استفاده‌ای با تخریب مزارع کشاورزی و خسارت به زیرساخت‌ها، تأسیسات و واحدهای مسکونی به دریای سرازیر می‌شود، درصورتی‌که اگر مدیریت شود شاهد ایجاد اشتغال هزاران نفر و افزایش تولیدات محصولات کشاورزی و رونق دامداری خواهیم بود و همچنین می‌تواند یک فرصت برای تقویت سفرهای آب زیر زمینی و رفع دغدغه‌های کشاورزان در سال‌های آتی شود.
 
 انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdchk6nzw23n-id.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما